Kirjoittaja Aihe: 508 - hiukkasloukun nesteen täytön jälkeen vian kuittaus ei onnistu  (Luettu 771 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 216
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Auto: 2012 508 SW 2,0 HDi 163 Allure, ajettu 330000km

Vanha rouva ilmoitti, että hiukkasloukun nesteen taso on alhainen. Nestettä lisättiin vajaa pari litraa. En käynyt kuittaamassa vikakoodia, kun ajattelin hoitavani sen seuraavan kerran, kun auto käy verstaalla. Yllättäen viime viikolla heti tankattuani moottori kertoikin, että siinä on vika, joka vaatii korjausta (kolmannes moottorin tehosta katosi tankkauksen jälkeen).  Ajoin tutulle ketjukorjaamolle, joka kertoi, että pari näkyvissä on vain pari vikakoodia liittyen hiukkasloukun nesteen vähyyteen ja kriittiseen vähyyteen. He eivät saaneet niitä kuitenkaan kuitattua. He kokeilivat paria erilaista korjaamon testerisoftaa - ei apua, ei veloitusta (tosi reilua).

Soitin paikalliseen (Porvoo) Peugeot huoltoon ja sain yllättäen ajan heti seuraavalle päivälle (eiliselle).  Teknikko oli hölmistynyt, kun hänkään ei saanut täyttöä ja vikaa kuitattua. Hän kertoi testerin näyttävän normaalisti vian kuittausvalikon, mutta kuitatessa auto ilmoittaa, että vika on "päällä" eikä sitä saa kuitattua.  Sama juttu - eivät laskuttaneet, kun eivät saaneet hommaa tehtyä - kiitos.  Tämän jälkeen otin auton pukille uudelleen ja kurkkasin, että liemi on tallella säiliössä, letkut kiinni ja ne pari sähköjohtoa menevät säiliöön kuten pitää (otin oikein kuvatkin :)).

Sain uuden pidemmän ajan huoltoon kuun lopulle - silloin tiedetään lisää. Onko muilla vastaavaa kokemusta?  Minulle tuli mieleeni se perinteinen kokeilu ennen tuota kuun lopun huoltoa.  Ajan sen tutun ketjukorjaamon pihaan, luen netistä sähköpostit, irrotan akun, käyn kahvilla, laitan akun uudelleen kiinni ja kokeillaan uudelleen vikojen poistoa.  Onko muilla ajatuksia, miten toimia?

Kertoo ja kyselee,

Jukka P.

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 965
No jopas nyt.  :(
Fb:ssä joku kertoi, ehkä vuosi sitten, että koodaukseen liittyy myös tankin luukun avaaminen ja sulkeminen. Sieltä vaan ei löydä haullakaan mitään.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92 ja 2008 1.2 aut. -21

okantol

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 6
Ymmärtääkseni 508:ssa annostellaan eolys-neste lisätyn polttoainemäärän perusteella, kun kaiketi sitä aiemmissa pösöissä annostelumäärä on perustunut johonkin melkoisesti suurpiirteisempään tapaan (tankin korkki kiinni ja aina lisätään sama määrä eolysiä dieselin sekaan).

Eolys-nestetankille ei ole omaa tasoanturia, vaan sen määrä on arvio jota auton oma tietokone laskee. Kun Eolys-nestettä lisätään ei auto voi sitä siis mistään tietää, joten testerillä täytyy ilmoittaa autolle että Eolysia on lisätty (esim. diagboxissa on oma toiminto tätä varten, mutta melko varmasti löytyy myös kunnollisista yleistestereistä: Bosch, autocom jne). Tämän nestelisäyksen ilmoituksen jälkeen Eolysin määrään liittyvät vikakoodit muuttuvat inaktiiviksiksi ja ne pystyy poistamaan. Jäikö korjaamoilla käydyistä keskusteluista sellainen kuva että ns. tiesivät mitä ovat tekemässä? Tuo vika on aktiivisena ja ei anna nollata vähän särähti korvaan ja tulikin mieleen että yritettiinkö siinä todellakin nollata vikakoodeja ilman että ilmoitetaan säiliön täytöstä ensin...

Kannattanee kokeilla tuota akku irti -temppua. Oma 1.6 E-HDI ei vaatinut mitää tankinkorkin räpeltämistä, kuperkeikkoja eikä sadetansseja kun ilmoitin eolys täytön.

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 366
Taitaa täälläkin olla kertomuksia kuittaamisen vaikeudesta ja yhtä vastaavaa olen 2009 3008:sin kohdalla todistanutkin. Monimerkkitesteri ei saanut kuitattua ja jonkin tason paini oli merkkiliikkeessäkin. Välissä kokeilin itsekin planetilla, mutta ei onnistunut. Jonkin tason ominaisuudesta siis kyse jonka tietäjä tietää ja saa kuitettua.

MarkusR

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 194
  • Peugeot 508 SW GT -12
Auttaisikohan jos ensin diagboxilla ilmoittaa täytön ja sen jälkeen antaa testin pyörittää pumppua? Tuossa vielä toisesta keskustelusta tuo täytön ilmoitus..

Eräältä foorumilta lainattu ja toimi minulla..

Once Diagbox is loaded:
Step 1- Select Repair and test by ECU
Step 2 - Select the Engine Management ECU
Step 3 - Select Repair
Step 4 - Select Pack Repair
Step 5 - Replacement Parts
Step 6 - Select Filling of the Additive Reservoir
Step 7 - Enter Mileage (in kilometers)

... and then follow on screen prompts. It will ask you switch off the ignition and then on..

Thats job done !

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 216
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Hei taas,

Peugeot Huollon kaveri kertoi muistini mukaan, että yrittäessään kuitata nestemäärää hän sai ilmoituksen, että päällä olevan vian vuoksi nestettä ei voi kuitata lisätyksi. Teknikko, joka nollausta teki ei ollut Peugeot/Citroen asiantuntija. Seuraavalla kerralla aika on varattu PSA spesialistille. Peruskorjaamossa valikko näkyi, mutta oli harmaana.  Peugeotin tietokonetta en nähnyt, mutta Autoasilla olen melko varma, että näin Lenovon kannettavassa softan, jossa oli Boschin logo ja toinen kone oli bt-liittimellä OBD:ssa kiinni ollut minulle vieras kone ja softa. Sori ... nuo on hiukan ohi oman osaamisen :( .

Iso kiitos hyvistä kommenteista. Ajan tuon peruskorjaamon ohi huomenna - kokeilen tuon ECU:n nukutuksen. Otan nämä kommentit mukaan Peugeot Huoltoon ... muistaakseni 29.9. mikäli huomenna ei tärppää. Laitan tänne lisätietoja, kun vika korjaantuu. 

Jukka P.

P.S. Huomenna tehdään pikkukorjaamolla nelipyöräsuuntaus, kun oikea takanurkka pyrkii syömään renkaan sisäreunaa ahneesti.
« Viimeksi muokattu: 15.09.2021, 14:16:26 kirjoittanut Jukka P »

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 216
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Hei taas.

Vein auton paikalliseen ketjuliikkeeseen. Heillä on Boschin softat jossakin "rugged" kumipäällysteisessä kannettavassa.

Sammutin auton, avasin ikkunan ja konepellin tuulisalvalle  ... kävin kahvilla.  Sen jälkeen irrotin akun ja auto lepäili tunnin ennen skannausta. Sama pulma - vikoja ei saatu pois.  Odotellaan siis 29.9. huoltoa.

Jukka P.

P.S. olipa hienot vehkeet nelipyöräsuuntaukseen.  Tyylikkäät ruudukkopeilit kiinni pyöriin ja lukuanturit katonrajassa -- näytöllä näkyi korjaustoimet heti numeroina, prosentteina ja grafiikan kuvana ... hyvä tuli.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 382
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Näissä nykypäivän autoissa tuo akun turha irroittelu on vain myrkkyä tietokoneille, akun irroituksella saa enemmin pahaa aikaiseksi kuin mitään korjattua, puhumattakaan siitä, että jotkin vikakoodit poistuisivat. Mutta kukin tavallaan...

Flameball

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 45
Jos siellä on vikakoodi nesteen loppumisesta/eolyspumppuviasta (joka johtuu nesteen loppumisesta), niin se pitää kuitata ensin pois eolys pumpun puolelta. Autolle pitää ilmoittaa, että olet vaihtanut eolys pumpun. Sen kuittaaminen/vaihtotyö vaatii sen polttoainekorkin aukaisun onnistuakseen. Kun se koodi on saatu veke, niin täytön nollaus ja muiden nesteenvähyyskoodien pois saanti onnistuu suoraan. Näin 1.6 hdi 2013 meni kuviot...

Edit: homma vaatii Peugeotin omat softat. Harvalla muulla softalla saa tehtyä. Ite hoidin piraattidiagboxilla.
« Viimeksi muokattu: 16.09.2021, 23:13:12 kirjoittanut Flameball »

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 216
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Heips.

Tänään auto kävi verstaalla ja nesteen täyttö kuitattiin ... en ollut katsomassa, kun en kehdannut ottaa koiraa mukaan korjaamohalliin :). Samalla nollattiin hiukkasloukun vanhentuminen, joka pitää nollata uudelleen seuraavassa huollossa, ellei sitä vaihdeta. Elinkaari on kuulemma asetettu 180.000km. Pyydän seuraavalla kerralla merkkaamaan sen vaihdetuksi.  Uskon näet, että loukku on hyvässä kunnossa, kun ensimmäiset kahdeksan vuotta auto on sahannut Porvoo-Helsinki-Porvoo väliä ja korona-ajan Porvoo-Tampere-Porvoo väliä....  Onko loukussa kuluvia osia? minä olen käsittänyt, että se joko toimii tai tukkeutuu ja tukkeutuminen johtuu yleensä lyhyistä ajoista, jolloin noen polttosykli ei ehdi koskaan tapahtua.... menikö ihan pieleen?

Tärkeintä -- nyt on tehot takaisin, eikä mittaristossa vilku mitään :)

Jukka P.

Jukka

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 421
DPF:n lisäaineen kriittisen minimitason alittaminen aiheuttaa vikakoodin P1446, arvo on laskennallinen. Vikakoodi estää ohjelmallisen pakkopolton, estää lisäainepumpun käynnistymisen ja johtaa ennen pitkää loukun tukkeutumiseen.
180 tkm vaihtoväli DPF:lle johtuu ceriinijäämien kertymisestä loukkuun, ne jäävät loukkuun poltoista huolimatta. Loukun tukkeutuminen on laskennallinen, todellisuudessa loukku ei välttämättä ole vielä tukossa. Laskennallinen tukkeutuminen antaa vikakoodin P1445 "Hiukkassuodattimeen ruiskutetun lisäaineen määrä on ylittänyt maksimikynnysarvon. Hiukkassuodatin on vaihdettava." Suodattimen pesulla ceriinijäämiä poistuu hyvällä prosentilla ja DPF:n voi kuitata vaihdetuksi.

Todellinen hiukkassuodattimen tukkeutuminen antaa vikakoodin P1490. Tämä voi tulla kolmesta eri syystä:
1. DPF:n läpi kulkeva virtaus 300 000 l/h, samalla paine-ero > 320 mbar 3 sek ajan
2. DPF:n läpi kulkeva virtaus 800 000 l/h, samalla paine-ero > 460 mbar 3 sek ajan
3. DPF:n läpi kulkeva virtaus 1200 000 l/h, samalla paine-ero > 500 mbar 3 sek ajan

Lisäksi on vielä vikakoodi P15B3, joka on varoitus lisäaineen vähäisyydestä. Antaa viestin "Risk of clogging of the particle filter". Lisäainetta kannattaa lisätä viimeistään tässä vaiheessa eikä odotella kriittistä koodia P1446.


« Viimeksi muokattu: 30.09.2021, 18:37:31 kirjoittanut EFL605 »