Kirjoittaja Aihe: 508 I SW 2.2 HDi GT 2012 Kääntyvien ajovalojen moottori  (Luettu 625 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Yrtti

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Moi

Moi!
Minun 508 I SW 2.2 HDi GT 2012 kääntyvien xenon-ajovalojen moottori on ilmeisesti rikki.

Autoni herjaa Directional Headlamps Fault. Service valo palaa ja valon merkkivalo jää vilkkumaan.

Nuo kääntyvät ajovalot voi ottaa valikosta pois, mutta silti auto herjaa niistä.

Vika on tarkalleen ottaen: B1136
Fault in the circuit of the stepper motor for the horizontal adjustment of the LH Headlamp (Harnesses of motors), not characterised

Metro auto tutki asian ja olivat sitä mieltä, että ei voi korjata muuta kuin vaihtamalla koko umpio kohtuu rapsakkaan 2460 euron hintaan.
Sanoivat myös, ettei vikailmoitusta saa poistettua, mutta ”ehkä joku nörtti osaa” :) Purkuosana tuommoinen umpio maksaa n.500, joka sekin on mielestäni liikaa ongelmaan nähden.

Näkisin, että tässä on kaksi vaihtoehtoa, mutta olisin kiitollinen, mikäli näitä löytyisi lisää.

a. Ihan hyvin kykenen elämään elämääni ilman kääntyviä ajovaloja, jos vaan joku velho osaisi koodailla tuon ominaisuuden pois. Onko ehdotuksia, mistä tämmöisen velhon voisin löytää?

b. Roplailen mistään mitään tietämättä umpion sisuksia etusormellani ja taianomaisesti homma taas toimii. Kykenen myös vaihtamaan jonkin osan, kunhan tietäisin minkä.

En löytänyt netistä tietoa, minkälainen systeemi tuo umpio on ja mikä moottori siellä mitäkin liikuttaa. Siinä kyljessä on semmoinen harmaa mötikkä. Se on joku moottori, mutta liikuttaako se lamppuja vain ylös ja alas?

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 586
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 508 I SW 2.2 HDi GT 2012 Kääntyvien ajovalojen moottori
« Vastaus #1 : 03.10.2021, 21:04:10 »
Vertailisin toimintoja ehjään oikeaan ajovaloon. Yleensä oikea on vasemman mastervalon slave ohjausyksiköissä. Moottorin ratas (stepperin takaisinkytkentäpotikka, ohjearvo ei täsmää) tai sähköinen vika stepperimoottorin pääteasteessa (ei käänny). Testerillä saa ajettua ylös-alas säätöä ainakin 407 coupessa ja C6 Citroenissa, joissa saattaa olla samat hilut umpion sisällä kuin 508:ssa.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Yrtti

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Vs: 508 I SW 2.2 HDi GT 2012 Kääntyvien ajovalojen moottori
« Vastaus #2 : 04.10.2021, 00:01:50 »
Ok, kiitos vinkeistä! Pystyykö rajaamaan syyllistä, jos oikea lamppu kääntyy sivuttain myös? Tämän todensin kääntämällä käsin valot vinoon ja käynnistämällä auton. Oikea palautui keskelle, vasen ei. Se vasen viallinen puoli tuntui myös liikuttaessa eriltä. Oli mielestäni jäykempi, eikä sitä siirrellessä tuntunut semmoista "hammasrattaista" värinämeininkiä, kuten sen toimivan oikean kanssa. Kumpikin valo käy ylhäällä ja alhaalla auton käynnistyessä.

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 366
Vs: 508 I SW 2.2 HDi GT 2012 Kääntyvien ajovalojen moottori
« Vastaus #3 : 04.10.2021, 10:22:21 »
https://www.varaosahaku.fi/fi-en/Search/Car-parts/Peugeot/PEUGEOT-508/2011_2018/Electric-&-Transmitter-&-Databox-&-Sensor/Control-unit-Xenon/All/ID-29880542/OEM-9673604580/

Pikaisesti löysin tuollaisen vimapaimen. En yhtään tunne 508:n valoja, mutta tuo vipu näyttää siltä, että voisi vaikka olla vaan poikki tai irti nivelestään. Siis mikäli tuo on edes oikea osa. Kuuluuko mitään ääntä silloin kuin pitäisi säätyä?

Edit: Vai onkos tuo nyt edes itsessää korkeudensäädin vai tasoanturi?
« Viimeksi muokattu: 04.10.2021, 10:25:55 kirjoittanut ves_ku »

Marek

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 124
  • 508 SW HDi163
Vs: 508 I SW 2.2 HDi GT 2012 Kääntyvien ajovalojen moottori
« Vastaus #4 : 04.10.2021, 12:20:11 »
Tuli vain mieleen, että mahtoiko olla niin että GTssä erilaisen taka-akselinsa vuoksi olisi molemmille ajovaloille oma taka-akselin korkeuden anturi?  ???
Itselläni siis oli täysin sama vika (ei GT) mutta tällöin molemmat puolet oli "rikki". Syynä taka-akselin asentoa tunnistavan anturin katkennut pieni linkkiakseli. 2.0 HDi SWssä tuo anturi on melkein keskellä taka-akselia ja niitä on yksi, mutta muitelisin että GTssä noita on kaksi molemmille puolille oma ja anturi olisi melko lähellä tukivartta. Tuo nyt ainakin kannattaa tarkistaa, sillä mikäli se on tuo linkkiakseli tai vaikka se anturi itsessään, niin on korjaus huomattavasti halvempi kuin uusi umpio. (en yhtään ihmettelisi vaikka eivät Metroautossa tällaista tajuaisi katsoa).
508 SW HDi163, 207SW VTi90, Peugeot MTB
ex. 407 SW HDi136 JBL, 206 TU3JP, 306 TU5JP x2

MarkusR

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 194
  • Peugeot 508 SW GT -12
Vs: 508 I SW 2.2 HDi GT 2012 Kääntyvien ajovalojen moottori
« Vastaus #5 : 04.10.2021, 12:29:49 »
Kyllä siellä taitaa sekä korkeus, että sivuttais suunnille olla omat moottorit ja akselit. Veikkailen, että diagboxilla kyllä saa tuon "mutkavalon" otettua pois käytöstä mikäli vain asentajalla on ammattitaitoa käyttää kyseistä ohjelmaa. Vikakoodit saa poistettua vasta, kun vika on korjattu.
https://www.ilcats.ru/peugeot/?function=getParts&model=1PW2&body=B0DC5&engine=B0FJ2&group=FCT0200&subgroup=FCT0201&subsubgroup=FCT0203&part=W2F662B05A&language=en

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 973
Vs: 508 I SW 2.2 HDi GT 2012 Kääntyvien ajovalojen moottori
« Vastaus #6 : 04.10.2021, 14:25:52 »
Lähtisin kanssa hakemaan ratkaisua Diagboxin asetusten kautta, jos toimintoa ei kerran kaipaa. Diagboxissa pitäisi olla oma valinta onko autossa kääntyvät valot käytössä vai ei.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 115
Vs: 508 I SW 2.2 HDi GT 2012 Kääntyvien ajovalojen moottori
« Vastaus #7 : 04.10.2021, 17:16:45 »
Ainakin 407 Coupessa tuon kääntymistoiminnon voi poistaa myös keskinöytön valikosta. Tuota voisi kokeilla ihan aluksi, uskoisin että vastaava asetus on myös 508:ssa. Testerillä sitten disablointi, jos nöytön valikosta ei löydy tai ei auta poistaa sieltä kautta.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’ harrastus
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 789
Vs: 508 I SW 2.2 HDi GT 2012 Kääntyvien ajovalojen moottori
« Vastaus #8 : 05.10.2021, 16:04:11 »
Saahan sen pois kytkettyä valikosta, mutta ei se vikaa korjaa, eikä siitä tulevaa ilmoitusta poista.

Yrtti

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Vs: 508 I SW 2.2 HDi GT 2012 Kääntyvien ajovalojen moottori
« Vastaus #9 : 05.10.2021, 18:40:18 »
https://www.varaosahaku.fi/fi-en/Search/Car-parts/Peugeot/PEUGEOT-508/2011_2018/Electric-&-Transmitter-&-Databox-&-Sensor/Control-unit-Xenon/All/ID-29880542/OEM-9673604580/

Pikaisesti löysin tuollaisen vimapaimen. En yhtään tunne 508:n valoja, mutta tuo vipu näyttää siltä, että voisi vaikka olla vaan poikki tai irti nivelestään. Siis mikäli tuo on edes oikea osa. Kuuluuko mitään ääntä silloin kuin pitäisi säätyä?

Edit: Vai onkos tuo nyt edes itsessää korkeudensäädin vai tasoanturi?

Tämä näyttää siltä korkeusanturilta, mikä on auton taka-akselissa kiinni

Yrtti

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Vs: 508 I SW 2.2 HDi GT 2012 Kääntyvien ajovalojen moottori
« Vastaus #10 : 05.10.2021, 18:56:33 »
Kyllä siellä taitaa sekä korkeus, että sivuttais suunnille olla omat moottorit ja akselit. Veikkailen, että diagboxilla kyllä saa tuon "mutkavalon" otettua pois käytöstä mikäli vain asentajalla on ammattitaitoa käyttää kyseistä ohjelmaa. Vikakoodit saa poistettua vasta, kun vika on korjattu.
https://www.ilcats.ru/peugeot/?function=getParts&model=1PW2&body=B0DC5&engine=B0FJ2&group=FCT0200&subgroup=FCT0201&subsubgroup=FCT0203&part=W2F662B05A&language=en

Kiitos vastauksista. Tämä diagbox on minulle uusi juttu, pitääpä tutkia, mitä ominaisuuksia se sisältää! Minulla on jo iCarsoft FR V2.0, mutta siinä en noiden poistkytkentää löytänyt.
Kääntyvät ajovalot saa kyllä tosiaan sieltä auton valikosta pois, mutta silti auto huutaa ja se valoikoni jää sinne silmäkulmaan vilkkumaan.
Koetin ennen tuota valon moottoridiagnoosia ränklätä tuota mainittua korkeusanturia taka-akselissa. En löytänyt kuin yhden ja se vaikutti olevan kunnossa.

MarkusR

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 194
  • Peugeot 508 SW GT -12
Vs: 508 I SW 2.2 HDi GT 2012 Kääntyvien ajovalojen moottori
« Vastaus #11 : 06.10.2021, 08:25:51 »
Kiitos vastauksista. Tämä diagbox on minulle uusi juttu, pitääpä tutkia, mitä ominaisuuksia se sisältää! Minulla on jo iCarsoft FR V2.0, mutta siinä en noiden poistkytkentää löytänyt.
Kääntyvät ajovalot saa kyllä tosiaan sieltä auton valikosta pois, mutta silti auto huutaa ja se valoikoni jää sinne silmäkulmaan vilkkumaan.
Koetin ennen tuota valon moottoridiagnoosia ränklätä tuota mainittua korkeusanturia taka-akselissa. En löytänyt kuin yhden ja se vaikutti olevan kunnossa.

Tuo taka-akselin anturi taitaa olla vain tuolle ylös alas korkeussäädölle. Tuo sivuttaissuunta on käsittääkseni vain lampussa itsessään. Tuosta diagboxista löytyy myös paljon ominaisuuksia jolla saadaan autolle myös vahinkoa aikaiseksi jos täppiä laitellaan vääriin paikkoihin.  ;)

Marek

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 124
  • 508 SW HDi163
Vs: 508 I SW 2.2 HDi GT 2012 Kääntyvien ajovalojen moottori
« Vastaus #12 : 06.10.2021, 11:29:59 »
Tuo taka-akselin anturi taitaa olla vain tuolle ylös alas korkeussäädölle. Tuo sivuttaissuunta on käsittääkseni vain lampussa itsessään. Tuosta diagboxista löytyy myös paljon ominaisuuksia jolla saadaan autolle myös vahinkoa aikaiseksi jos täppiä laitellaan vääriin paikkoihin.  ;)
Tuo anturi akselissa on tosiaan korkeussäädölle. Mutta jos siellä on vikaa, niin ei myöskään ajovalojen kääntyminen toimi. Tai näin nyt ainakin tuossa omassani oli.
508 SW HDi163, 207SW VTi90, Peugeot MTB
ex. 407 SW HDi136 JBL, 206 TU3JP, 306 TU5JP x2