Kirjoittaja Aihe: 308 - Monitoiminäytössä kosteutta? Multimedia System Temporarily Unavailable  (Luettu 1733 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Peu308SW

  • Vieras
308 SW vm.2016. Monitoiminäyttö ilmoittaa kylmällä kostealla ilmalla (alle +3 astetta) 'Multimedia System Temporarily Unavailable'. LISÄKSI näytössä on silminnähtävä "tahra", aivan kuin näytössä olisi kosteutta. Näyttö ei välttämättä reagoi, ja painikkeita saa painaa useita kertoja. Auton sisätilan lämmetessä tahra pikkuhiljaa katoaa, ja lopulta katoaa. Tämän jälkeen uudelleen käynnistäessä vikailmoitustakaan ei enää tule.

Tämä on nyt jo toinen näyttö, jossa sama vika, ja tahra ilmestyy ihan samaan paikkaan (vasen yläkulma). Edellisellä kerralla merkkihuolto ilmoitti vaihtaneensa uuden näytön tilalle, vaikka syytä ongelmalle eivät löytäneetkään. Nyt 6kk jälkeen uudessa sama vika... onko kyseessä tunnettu näyttöjen tyyppivika?

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Asiasta en sinänsä tiedä, mutta tuo "tahra" näyttää aika samalta kuin ns. Newtonin renkaat tavallisiin lasillisiin kehyksiin laitetuissa diakuvissa. Aiheutuu siitä että käyrä diakuva koskettaa jostain lasiin ja kosketuskohdan lähistöllä dian ja lasin välimatka on hyvin/sopivan pieni.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

antsu

  • Vieras
^ Tuli sama mieleen. Voisiko näytön takana olla jotakin, joka painaa sitä niin, että se vuosien kuluessa muuttaa muotoaan tai jotakin muuta vastaavaa.

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 029
Maksoitko edellisen näytön itse? Merkkiliikkeen varaosilla on kahden vuoden takuu.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Maksoitko edellisen näytön itse? Merkkiliikkeen varaosilla on kahden vuoden takuu.
Ei kai sillä ole väliä, tuon osan pitäisi kestää auton elinikä.

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 029
No, jos toimi vain puoli vuotta niin saa uuden tilalle.

antsu

  • Vieras
No, jos toimi vain puoli vuotta niin saa uuden tilalle.

On se keljua kaksi kertaa vuodessa vaihdattaa näyttö vaikka ilmainen olisikin.

Peu308SW

  • Vieras
No niin... nähtävästi huolto onkin nyt vaihtanut pelkän smeq-ysikön, ja viallinen monitoiminäyttö jätetty vaihtamatta. Siitäkin huolimatta, että vikakuvauksessa mainitsin moneen kertaan näyttöön kylmällä ilmestyvästä "tahrasta". Sopivasti keväällä ilmat lämpenivät (varsinkin huoltohalliin auto ajettaessa) eivätkä otetut kuvat ja videon pätkät silloin maahantuojan huollossa kiinnostaneet. Tällainen kylmästä/kosteudesta johtuva laitevika tuntuu olevan mahdoton todentaa jopa merkkihuollossa... ilmottelen mitä vastaavat kun otan uudelleen yhteyttä.

Peu308SW

  • Vieras
Asia selvisi, huolto ei ollut vaihtanut viallista näyttöä, vaikka näin aluksi ilmoittivat. Nyt viimein uusi näyttö asennettu. Kustannuksista piti toki vielä välissä väitellä...

Yhteenveto: Jos 308ssa kaiuttimet pätkivät/kaikki äänet katoavat, vika todennäköisesti kaiuttimien liitoksissa tai kaiutin elementti rikki. Tämä vetää myös vahvarin oikosulkuun (ominaisuus), jolloin KAIKKI äänet voivat kadota. Piuhoista Peugeot on julkaissut korjausohjeen, ovien sisällä piuhat nippusiteillä kiinni. Merkkihuolto kyllä löytää ohjeen jos etsii. Älä siis lähde päivittämään softaa/vaihtamaan rautaa, ennen kuin piuhat/kaiuttimet tarkastettu huolella!

Multimedia System Temporarily Unavailable -vikailmoitus todennäköisesti kertoo monitoiminäytössä olevan kosketushäiriö. Voi olla tilapäinen kosteuden/pakkasen aiheuttama. Korjaantui vaihtamalla monitoiminäyttö, SMEQ yksikön vaihto ei nähtävästi ole tässä yhteydessä pakollista.
 Toivottavasti näistä tiedoista jollekin apua.