Kirjoittaja Aihe: 508-vikakoodi  (Luettu 1260 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jellona

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 2
508-vikakoodi
« : 23.12.2021, 20:18:32 »
Ehtoota päivää arvon leijonankesyttäjät.
Nyt olisi hyvät ja isälliset neuvot tarpeen tuon pesosen kanssa. Eli autona 508 2.0 hdi 103kw vuosimallia 2011. Pukkaa vikakoodia P1163 selitteenä ruiskutussuuttimen viiveen säätöongelma. Ei sytytä moottorin häiriövaloa ja sinänsä ei vaikuta ajoon muuten kuin ajoittaista nykähtelyä, joka tosin voi johtua muustakin syystä. Mistään ei oikein tarkkaa faktuaalista tietoa aiheesta oo löytyny eikä paikallinen huolto paja uskaltanu osata arpoa syytä moiselle. Marmorille en oo vielä uskaltautunu kyselemään että oisko heillä mitään valistunutta arvausta syyksi moiselle. Mutta että oisko täällä kenelläkään kokemusta tai neuvoa millä ja miten lähteä syytä ehtimään. Tai mitä arvoja tms vois diagboksilla analysoida ja tutkia? Itseltä löytyy kone ja ohjelma niin se analysointi ei sinänsä ongelmaksi pukkaa kun vaan tietäs mitä seurata..

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 877
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 508-vikakoodi
« Vastaus #1 : 23.12.2021, 22:29:36 »
Ehjään hodariin vertaaminen. Jos yksittäinen suutin, niin ristiin vaihto, jis ei vaadi suurta vaihtotyötä. Suutincleeneria ja Shellin teholöpöä tankkiin.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 508-vikakoodi
« Vastaus #2 : 23.12.2021, 22:51:29 »
Ootko katsonut ihan silmällä vaan että piuhat näyttää ehjiltä jne, ei hankaumia tms?
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Vs: 508-vikakoodi
« Vastaus #3 : 28.12.2021, 12:22:21 »
Edullinen parin kympin kokeilu on lisätä tyhjään tankkiin pullo Diesel Injector Cleaneria (CRC, LiquiMoly, STP ...) ja puoli tankkia naftaa päälle. Reipasta ajoa päälle, ja seuraavan täyden tankkauksen yhteydessä vielä toinen pullo samaa tavaraa. Cleanerin lisäämisessä pitää olla tarkka. Jonkin valmistajan pullon suu (muistaakseni STP) on sellainen, että se ei helposti avaa tuota 508:n tankin suulla olevaa läppälukkoa. Voi olla hyvä laittaa ensin suppilo tankin suulle ja kaataa liemi sen kautta tankkiin. Tämä siksi, että minulla on tunne, että kallis aine valuu siitä läpän välistä vain johonkin ylivuotoletkuun  :P .

Piupali

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 25
Vs: 508-vikakoodi
« Vastaus #4 : 31.12.2021, 13:07:18 »
Josko ei saa löpöä, polttoaine suodatin vaihtoon...

Jellona

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 2
Vs: 508-vikakoodi
« Vastaus #5 : 10.01.2022, 11:51:56 »
Juu. Täytynee kokeilla noita puhistusmömmöjä seuraavaksi. Liittimissä/johdoissa ei silmämääräsesti näkyny mitään vikoja ja yksittäistä suutinta tuo testeri ei indikoi rikkonaiseksi. Suodattimen vaihdoin, ei vaikutusta. frenchcarforumilta sen verran löysin että joko kaikki suuttimet vaihtoon, ecu vaihtoon tai vaihtoehtoisesti auto vaihtoon.. :( No mikään noista vaihtoehdoista ei varsin houkutteleva ole.. Toisaalta samalta foorumilta löyty 407 pösön tiimoilta että tuo vikakoodi olisi haamuvika ja poistuisi ohjelmiston päivityksellä. Että tiiäppä hänestä sitte ollakko vai eikö olla. Mutta kokeillaan puhistusaineilla ja tutkitaan asiaa lisää.

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Vs: 508-vikakoodi
« Vastaus #6 : 10.01.2022, 16:28:07 »

Hei,

Jellona ohitti Piupalin ajatuksen tukkoisesta naftasuodattimesta vaihtamalla sen .... Onkohan tukkeutuneelle/tukkeutuvalle naftasuodattimelle omaa vikakoodia ja missä se oireilee.

Olen vaihtanut omaani naftasuodattimen pari kertaa - molemmilla kerroilla sitä edellisellä tankkauksella laittanut jonkin "Complete Diesel Fuel System Cleaner" pullon ajatuksella, että saan mahdolliset tauhkat siihen vaihtoon menevään filtteriin.

Ja juu ... ostan myös vitamiinipillereitä mainoksien perusteella, siksi ehkä erilaisia autokemikaalejakin menee vuodessa ainakin kymmenen pulloa :)

Onkohan jossakin keskustelua polttoaineista. Tuosta Shellin GTL naftasta olen kuullut hyvää. Nesteellä oli aiemmin NestePro -tuote, mutta sen myynti loppui pari vuotta sitten.

Jukka P.

perrye

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 508-vikakoodi
« Vastaus #7 : 10.01.2022, 17:34:20 »
Suosittelisin kuitenkin sitä marmoria, jos ei vikakoodi muuten aukene. Ei se niiden lukeminen ja arvio nyt niin paljoa maksa. Ei se koodi vitamiineilla tai muilla poppasliemillä tuskin poistu.
Yleensä viat pahenevat kun niitä ei heti korjaa.
Käytössä: 508SW 2012 2.2 HDi DW12C, 207 2006 1.4 i 16v 90 KFU
Ex: 508 2011 2.0 HDi DW10CTED4, 407SW 2008 1.6 HDi DV6TED4, 406 2001 2.0 HDi 110 DW10ATED, 406 1996 1.8, 307 2001 1.4, 307 2003 1.6

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 802
Vs: 508-vikakoodi
« Vastaus #8 : 10.01.2022, 18:36:36 »
Sama suositus. Vikakoodien lukuun kannattaa investoida ja marmorilta voi pyytää myös kustannusarvion vian korjaamisesta, jolloin pitäisi myös selvitä mitä korjaus pitää sisällään.