En tiedä tapauksesta tai sinun autotekniikkataidoista paljoa, mutta suosittelen ensimmäiseksi tarkistamaan jäähdytysveden määrän. Jos on normaalilla korkeudella, pinnan pitäisi näkyä paisuntasäiliön puolen välin tienoilla, min ja max-merkkien välissä. Jos paisuntasäiliö ei ole tuttu, se on yleensä moottoritilan yläosassa oleva (joskus pallonmuotoinen) läpikuultava muovisäiliö, jonka korkissa on jonkinlainen lämpömittarisymboli. Jäähdytysneste on usein Peugeoteissa sinivihreää, mutta voi olla esim jotain punaisen sävyäkin.
Tuota paisuntasäiliön korkkia avatessa kannattaa olla erityisen varovainen, koska lämpimällä moottorilla sieltä saattaa roiskua lähes kiehuvan kuumaa vettä. Hidas avaaminen rukkanen kädessä estänee pahemmat vahingot.
Jos jäähdytysnesteen taso on laskenut niin alas ettei pinta näy paisuntasäiliössä, saattaa olla että nestettä ei riitä lämmityslaitteelle asti jolloin ei tule lämmintäkään sisälle. Myös lämpömittarin neula saattaa käyttäytyä oudosti. On mahdollista että moottori vaurioituu jos se kuumenee paikallisesti nesteen puutteen vuoksi.
Ensiapuna voi laittaa täyttäessä ihan vesijohtovettäkin, mutta se heikentää jäähdytysnesteen kylmänkestoa ja paljon lisättynä neste saattaa reilummilla pakkasilla jäätyäkin ja pahimmillaan halkaista moottorin jäätyessään. Nesteitä on erilaisia tyyppejä ja erityyppisen nesteen lisäys saattaa aiheuttaa ongelmia nesteen sakkautumisen tms muodossa.
Joka tapauksessa yhtään reilumman vesilisäyksen jälkeen suosittelen jäähdytysnesteiden vaihdattamista, koska a) pakkaskesto on heikentynyt, b) vesijohtovesi ei ole parasta mahdollista vettä tähän tarkoitukseen. Samassa yhteydessä kannattaa tarkastuttaa mahdolliset vuodot.
Tuohon että aluksi tulee lämmintä voisi viitata se että autossa on sähköllä toimiva lisälämmitin auttamassa kylmäkäynnistyksen jälkeisenä aikana. Kun se pysähtyy, lämmintä ei tule enää kun vesi on vähissä. Koska et kerro autostasi mitään, tämä on pelkkää arvailua. Useimmiten lisälämmitysvastus lienee ehkä diselmoottorisissa autoissa, mutta voin olla väärässäkin.
Ehkä voit pyytää apua joltain autoja tuntevalta ohikulkijalta jos epäilet että omat taidot ei riitä?
Sinänsä jos moottorissa on jäähdytysnestettä tarpeeksi ja se kiertää, mutta se ei lämpene kunnolla esim auki jäävästä termostaatista johtuen, en usko että vaaraa on. Jos termostaatti on jumittunut kiinni ja lämpömittari ei jostain syystä toimi tai näytä oikein vedenpuutteesta johtuen, paikallisen ylikuumenemisen vaara voi olla olemassa. Jos vettä ei ole, vahingoittumisen vaara on suuri.