Kirjoittaja Aihe: 508 - THP leikkasi kiinni  (Luettu 8664 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 540
Vs: 508 - THP leikkasi kiinni
« Vastaus #75 : 18.01.2022, 08:03:10 »
Sitä minäkin katsoin että vaseliinia on laitettu sylinteriin, mietin onko sillä Estetty hiomajätteen meno sylinteriin. Kyllä kuitenkin vahvasti näyttää että siinä on tyritty pahasti.

MarkusR

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 210
  • Peugeot 508 SW GT -12
Vs: 508 - THP leikkasi kiinni
« Vastaus #76 : 18.01.2022, 08:23:54 »
Onko tuo samaa mömmöä mitä näkyy toisen sivun ensimmäisen viestin toiseksi viimeisessä kuvassa? Mitä rasvaa (?) sitten liekin ja miksi laitettu? Miltä tuo tuntuu, onko vaseliinia vai kovaa, tuossa männässä?

Eiköhän tuo ole ihan vaseliinia mitä laitettu tuonne sylinteriin, että saivat tuon palaneen männän liukkaammin ulos.  ::)

Nurmi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 50
Vs: 508 - THP leikkasi kiinni
« Vastaus #77 : 18.01.2022, 09:41:56 »
Mömmö on vaseliinia, jota käytetty yhdessä suolahapon kanssa, kun alumiinia irrottaneet sylinterin pinnasta. Mäntä ollut silloin vielä paikoillaan.

Nurmi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 50
Vs: 508 - THP leikkasi kiinni
« Vastaus #78 : 05.02.2022, 13:26:51 »
Ajattelin katsoa sen kortin, että pösö kasaan nykyisellä lohkolla. Jos toimii, niin ~6k€ siitä kuitenkin hyvää vielä saapi vaihtoautoon. Tällä hetkellä ei saa juuri mitään.

Kävin perjantaina keskustelemassa asiasta, niin kaikkien mäntien uusimista suosittelivat. Onko järkevätä? Itse ajattelin selvitä jakoketjusarjalla, tiivisteillä sekä yhdellä männällä. Hoonaus toki kaikkiin sylintereihin.

Punnitsin nykyiset kolme ehjää kiertokangessa kiinni olevaa mäntää, niin 692 g, 693 g ja 694 g painoivat. Hajonnut painoi 690 g. Sillä juurikin perustelivat kaikkien mäntien uusimista, ettei olisi suurta painoeroa mäntien välillä. Gramman heitot ei maallikolle ainakaan pahalta tunnu. En jaksa uskoa, että sentään 700g olisi uutena tuon setin paino, vaan vaikkapa 695 g.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 420
Vs: 508 - THP leikkasi kiinni
« Vastaus #79 : 05.02.2022, 13:30:04 »
1 mäntä ja kone kasaan
405, 605, 406, 406, 607, 407

LionRouge

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 233
  • "ihanaa leijonat ihanaa ..."
Vs: 508 - THP leikkasi kiinni
« Vastaus #80 : 05.02.2022, 14:55:15 »
Kannatan! "Yksi mäntä ja kone kasaan". Tein vastaavan homman kerran v8 koneeseen. Toimi hyvin! Kun sitten aikanaan myin auton, ei jälkeenpäinkään tullut mitään rutinoita. (Tosin v8 on v8!)
(2006) 407SW 2.2Hdi, VF36E4HTH21566xxx DAM10971CJ

Nurmi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 50
Vs: 508 - THP leikkasi kiinni
« Vastaus #81 : 05.02.2022, 15:52:34 »
Korkeat kierrokset kai ne ainut riski, kun silloin painetta on vapaasti hengittävää enemmän. Männänrenkaiden uusimista suosittelivat jo heti tuoreeltaan viime vuonna, mutta nyt se kanta oli muuttunut jo mäntienkin uusimiseen. Kotiinpäinvetoa ei kyseessä, koska minä hoidan tilaukset, niin tuotteista eivät pääse välistä vetämään. Näettekö tarvetta männänrenkaidenkaan uusimisille? ~100€ maksaisivat kolmeen mäntään, että se ei harmaita hiuksia aiheuta, mutta jos turhaa, niin skippaan toki.

LionRouge

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 233
  • "ihanaa leijonat ihanaa ..."
Vs: 508 - THP leikkasi kiinni
« Vastaus #82 : 05.02.2022, 16:44:30 »
Näettekö tarvetta männänrenkaidenkaan uusimisille? ~100€ maksaisivat kolmeen mäntään, että se ei harmaita hiuksia aiheuta, mutta jos turhaa, niin skippaan toki.
Autollahan oli ajettu yli 240 tkm ja söi öljyä reippaasti. Ei uusista renkaista ainakaan haittaa olisi ... etenkin jos kaikki sylinterit hoonataan.
(2006) 407SW 2.2Hdi, VF36E4HTH21566xxx DAM10971CJ

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 736
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 508 - THP leikkasi kiinni
« Vastaus #83 : 05.02.2022, 20:11:22 »
Ajattelin katsoa sen kortin, että pösö kasaan nykyisellä lohkolla. Jos toimii, niin ~6k€ siitä kuitenkin hyvää vielä saapi vaihtoautoon. Tällä hetkellä ei saa juuri mitään.

Kävin perjantaina keskustelemassa asiasta, niin kaikkien mäntien uusimista suosittelivat. Onko järkevätä? Itse ajattelin selvitä jakoketjusarjalla, tiivisteillä sekä yhdellä männällä. Hoonaus toki kaikkiin sylintereihin.

Punnitsin nykyiset kolme ehjää kiertokangessa kiinni olevaa mäntää, niin 692 g, 693 g ja 694 g painoivat. Hajonnut painoi 690 g. Sillä juurikin perustelivat kaikkien mäntien uusimista, ettei olisi suurta painoeroa mäntien välillä. Gramman heitot ei maallikolle ainakaan pahalta tunnu. En jaksa uskoa, että sentään 700g olisi uutena tuon setin paino, vaan vaikkapa 695 g.

Hanaa vaan (yhden männän pitchstopilla), ei tuo mikää F1-moottori ole. Hoonaus ja mantien liotus naftassa voisi olla yes.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 645
Vs: 508 - THP leikkasi kiinni
« Vastaus #84 : 05.02.2022, 20:14:18 »
Meinaatko hankkia laatumännän? Itse en säästäisi yhdessä männässä vaan ottaisin Kolbenschmidtin tai Mahlen, toki originaali saattaa olla joku tuntematon mutta varmasti laadukas. Ranskassa on ihan tuntemattomia valmistajia mutta ne tekee tehtaan hyväksymää laatua.
Tärkeää on männä paino, ehkä kannattaisi pyytää toimittajaa katsomaan tarkkaan sen painon. Ainakin yksi koneistamo painotti painon tarkkuutta.
Niin vielä semmoinenkin yllätys voi tulla, tai tuli omalle kohdalle että nuorena vaihdoin Fiat 127 männät mutta niissä oli mittaero tehtaan std-mäntiin verrattuna, piti avata kone uudestaan...vaikka molemmat oli muistaakseni std. Tuskin nykyään sellainen voi olla mahdollista mutta mitat varmaan näkyy paketissa.
« Viimeksi muokattu: 05.02.2022, 20:22:38 kirjoittanut fluxpur »

Late

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 429
Vs: 508 - THP leikkasi kiinni
« Vastaus #85 : 05.02.2022, 20:41:39 »
Jos kaikki männät otetaan pöydälle niin ehdottomasti uudet männän renkaat. Tai vähintäänkin öljyrenkaat. Nehän siel on sökönä jos öljyä syö. Muuten ei kannata koskea kuin yhteen sylinteriin. VAG tuotteissa öljy syöppö koneisiin vaihdetaan männät ja renkaat, ei muuta. Ja niissä tuo öljyrengas muuttuu aivan toisen laiseksi.

Nurmi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 50
Vs: 508 - THP leikkasi kiinni
« Vastaus #86 : 05.02.2022, 20:46:34 »
Nepäs löytyikin Tallinnasta erittäin halvalla. Hyvä toki olisi öljynkulutusta saada muissa sylintereissä kuriin, kun yhdessä se oletettavasti lisääntyy. Mäntää ei samasta paikkaa löytynyt. Autodocilla Mahlen mäntä edullisesti, niin tuo toki valintani, jos vain specsit täsmää:

https://aeromotors.fi/kataloog/search/081rs001040n0/mahle

https://aeromotors.fi/kataloog/article/4131491/tc1025vfk-bga

https://www.autodoc.fi/mahle-original/15284967


Kaikki tarvittavat tiivisteetkin varmaan Tallinnasta halvimmalla saisin, jos joku viitsisi kertoa mitä kaikkea tarvitsen. Alunperin ei minun ollut tarkoitus niitä hankkia, kun saavat helposti itsekin naapuriliikkeestä haettua, mutta tuolta nuo varmaan huomattavasti halvemmalla saisin.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 736
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 508 - THP leikkasi kiinni
« Vastaus #87 : 05.02.2022, 20:57:30 »
Jos kaikki männät otetaan pöydälle niin ehdottomasti uudet männän renkaat. Tai vähintäänkin öljyrenkaat. Nehän siel on sökönä jos öljyä syö. Muuten ei kannata koskea kuin yhteen sylinteriin. VAG tuotteissa öljy syöppö koneisiin vaihdetaan männät ja renkaat, ei muuta. Ja niissä tuo öljyrengas muuttuu aivan toisen laiseksi.

Just noin.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

perrye

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 62
Vs: 508 - THP leikkasi kiinni
« Vastaus #88 : 06.02.2022, 07:28:42 »

Kaikki tarvittavat tiivisteetkin varmaan Tallinnasta halvimmalla saisin, jos joku viitsisi kertoa mitä kaikkea tarvitsen. Alunperin ei minun ollut tarkoitus niitä hankkia, kun saavat helposti itsekin naapuriliikkeestä haettua, mutta tuolta nuo varmaan huomattavasti halvemmalla saisin.
Tiivistevalmistajien tuoteluetteloista löytyy valmiita sarjoja, niistä saa helposti eikä tarvitse yksitellen miettiä
Elring https://web.tecalliance.net/elring/FI/home?targetCountry=FI&articleCountry=FI
Ajusa https://web.tecalliance.net/ajusa/en/home
Victor Reinz https://web.tecalliance.net/reinz/en/home
Nyk: 508SW 2012 GT, 207 2006 1,4
Ent. 508 2011 Hdi163, 407SW 2008 Hdi110, 406 2001 Hdi110, 406 1996 1,8, 307 2001 1,4, 307 2003 1,6

Nurmi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 50
Vs: 508 - THP leikkasi kiinni
« Vastaus #89 : 06.02.2022, 12:54:23 »
Muuten ei kannata koskea kuin yhteen sylinteriin. VAG tuotteissa öljy syöppö koneisiin vaihdetaan männät ja renkaat, ei muuta. Ja niissä tuo öljyrengas muuttuu aivan toisen laiseksi.

Kaikissa sylintereissä todella hieno peilipinta, niin kai se hoonaus järkevätä kaikkiin sylintereihin suorittaa. Hintaa jotain hurjat 30€/sylinteri.

https://i.imgur.com/dQW4VJ0.jpg