Hei,
Yleisesti tuollaisen vivuston korjaus kannattaa aloittaa huolellisella rasvauksella. Väljempikin nivel usein toimii, kun se ja sen kaverit toimivat liukkaasti (vähemmän kitkakuormaa).
508:ssahan on molemmilla puolilla omat moottorinsa (vm-13 508SW 2.0HDI 163 Allure)? Näitä saa varmasti purkaamolta irto-osana, mikäli on uutena osana kallis - kuten hiukan arvelen. Mietin, voisiko tuon pallonivelen fiksata/korjata/vaihtaa. Olen johonkin tuulilasinpyyhkijän koneistoon taivuttanut metallista pari senttiä leveän "klipsun", joka puristaa tuota palloa hiukan siihen kuppiin niin, että se ei pääse ponnahtamaan pois. Keksintö ei ole oma, vaan sellaisia on joissakin merkeissä ihan tehtaan tekemänä. Sen "klipsun" pitää olla väljä tai joustava, sillä vedon voima ei saa kohdistua siihen kiinnitykseen vaan pallon pitää pystyä olemaan kupissaan oikeassa asennossa, kun siihen kohdistuu kuormaa.
Vaihtoehtoisesti -- jos tuohon paikkaan pääsee kohtuudella käsiksi voisi pyyhkijän (olettaen, että moottorin päässä on pallo ja pyyhkijässä kuppi) puolelta porata niveleen pienen reiän ja laittaa siihen prikan ja ruuvin, joka estää kupin ja pallon irtoamisen (siihenkin hiukn väljää). Ja nivelistön voitelusta muistutan vielä uudelleen
Jukka P.
P.S. Omassa 508:ssa ensimmäisenä talvenä heilautin pyyhkimen kytkintä, kun sulat olivat vielä jäässä tuulilasia vasten. Olin aivan paniikissa pyyhkijöiden "mentyä rikki". Iso helpotus, kun muutaman startin jälkeen vika parani itsestään