Kirjoittaja Aihe: 406 - V6 sammuu kuumana  (Luettu 4060 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 531
Vs: 406 - V6 sammuu kuumana
« Vastaus #30 : 08.05.2022, 21:46:09 »
Minä porasin reiän korkkiin kun autolla oli ajettu 40km, ei ainakaan haittaa ole ollut.

Norsumuurari

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 17
Vs: 406 - V6 sammuu kuumana
« Vastaus #31 : 10.05.2022, 17:17:07 »
Päivitystä.

Irrotin aktiivihiilisuodaattimen ja tarkastelin. Ei ollut kauhean törkyinen ulkoa päin.

Vaihdoin toisesta autosta jäähdyttimen korkin. Ajelin vartin korttelia ympäri. Pysähtelin parkkipaikoille tyhjäkäyttämään. Tarkkailin PP:llä tilannetta. Lämmöt pysyivät kurissa. Flektit käynnistyivät.

Tekisi mieleni sanoa, että tämä korjasi vian ja se oli se että vuotava korkki aiheutti systeemiin ilmalukon/lytistyneen syyläriletkun ja se aiheutti äkillisen lämmönnousun niin, että STOP-valo ei ehdi kunnolla edes palamaan ennen kuin ECU lykkää syttytyksen kiinni.

Jos vain ECU osaisi tehdä sellaista  -  en tiedä osaako. Ihan hatusta vedetty teoria tämä. Huomenna ehtinen pidemmälle koeajolle.



EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 406 - V6 sammuu kuumana
« Vastaus #32 : 10.05.2022, 18:58:19 »
ECU ei sammuta autoa vaikka lämmöt olisi 500 C, että tuskin tuo vikaa korjasi.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 873
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - V6 sammuu kuumana
« Vastaus #33 : 10.05.2022, 19:48:12 »
ECU ei sammuta autoa vaikka lämmöt olisi 500 C, että tuskin tuo vikaa korjasi.

Komppaan samaa, mutta ollaan kuulolla.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Norsumuurari

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 17
Vs: 406 - V6 sammuu kuumana
« Vastaus #34 : 11.05.2022, 15:36:42 »
Ja näinhän se sitten olikin.

Stallailee yhä. Tyhjäkäynnillä ja jopa viiidenkympin vauhdista kerran. Sitä ennen heitti "Anti pollution faultin" hetki ennen smamumista. Ei tee aina sitä.

Tänään lähti kyllä huomattavasti paremmin käyntiin sammumisen jälkeen. Kerran jopa heti. Kertaakaan en irrottanut akkua. Yritin saada sammumaan kun vaihde oli P:llä. En onnistunut. Pysyi hyvin käynnissä tyhjäkäynnillä ja parilla tuhannella kierroksella. Voisikohan tässä olla joku vaihteisto-sensori kyseessä? Voi olla myös täysin säkää tämä etten saanut sammumaan muulla kuin D:llä.

Uusi vikakoodi P0341.

Tässähän ei muuten ilmeisesti ole polttoaineen suodatinta erikseen. Se on tuolla pumpussa. 

Tuohan taannoin antoi vikakoodia p1701 joka viittaa johonkin vaihdelaatikkomoduulin virransaantiin. Onkos tämmöisestä kenelläkään tietoa? Vai onko se moduuli Ecussa.





Norsumuurari

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 17
Vs: 406 - V6 sammuu kuumana
« Vastaus #35 : 13.05.2022, 08:52:13 »
Päivitystä.

Löysin kytkentäkaavion (ja 700 sivua kuvailua moottorin toiminnasta -ranskaksi) ja siitä havaintoja.

Kaksoisrele on sulakeboksissa kiinni. VVT-anturit ovat samassa piirissä puolien kanssa.

Eli tietäjät tiesivät. Ajattelin katsoa tulppien kunnon, mutta ei minulla ollutkaan sopivaa avainta. Puolat irrotin. Jakopään puoleisin oli alaosastaan melko sotkuinen. Nuohan ovat uineet öljyssä venttiilikopan vuodon takia.

Eli tämä puola on nyt suurin epäiltyni. Ilmeisesti tässä yhdenkin sylinterin sytytyshäiriö pysäyttää koko koneen. Jossakin foorumilla näin toimiteltiin. Mitään vikakoodia ei puolista ole, mutta voisiko virta pysähtyä puolan alaosaan ja vikakoodia ei tule koska virta piirissä kulkee.

Irrotin venttiilikopan ja putsasin. Vanha tiiviste oli paikoillaan. Uutta silikoonia oli lätkitty sen ulkoreunaan. Otin tiivisteen pois ja ajattelin valaa uuden siihen vakoon.

Ilmeisesti myös mootttorin puolelle kannattaa vetäistä ohut raita tiivisteen mukaisesti. Ajattelin tehdä paperista sabluunan, jolla tuon raidan saisi kohdilleen. Puolen tunnin kuivuminen ja kiinni löysään momenttiin. Puolisen tuntia siinä ja sitten oikeaan momenttiin ja vuorokausi kuivumista.

Käytössä on K2 black -silikooni. En tiedä kannattaisiko panostaa Kenttiin tai Permatexin Right stuffiin. Tuore tuollainen tuubi olisi hyllyssä ja kai silläkin tiivistä tulee jos tekee ajan kanssa. Onko kokemuksia?


Haluaako joku nähdä kytkentäkaavioita?

Norsumuurari

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 17
Vs: 406 - V6 sammuu kuumana
« Vastaus #36 : 16.05.2022, 14:00:18 »
No nyt selvisi missä vika.

Juurisyy oli vuotava kansi ja siitä tulppien päälle tihkunut öljy, joka sitten lämpimänä öljyisti kärjet.

Nyt vain pitäisi saada kansi tiiviiksi. Edellinen yritys ei onnistunut. Seuraavaksi aineena Permatexn right stuff.


EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 406 - V6 sammuu kuumana
« Vastaus #37 : 16.05.2022, 14:16:20 »
Lainaus
Moottoriöljy ei puhtaana eikä ilmoitetun vaihtovälin aikana saa ryhtyä johtamaan sähköä. Pääasiallisesti toimii eristeenä. Monissa moottoreissahan on lataus ja sytkälaitteet jäähdytetty moottoriöljyllä.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 873
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - V6 sammuu kuumana
« Vastaus #38 : 16.05.2022, 20:20:27 »
No nyt selvisi missä vika.

Juurisyy oli vuotava kansi ja siitä tulppien päälle tihkunut öljy, joka sitten lämpimänä öljyisti kärjet.

Nyt vain pitäisi saada kansi tiiviiksi. Edellinen yritys ei onnistunut. Seuraavaksi aineena Permatexn right stuff.

Jos avaat kannen, merkitse tai lukitse sakarapyörä. Kansivuoto ei haitannut autoni moottorin käynti, vaikka takimmaiset oli täynnä Motoxia. Nyt Castrolia tiivistyksen jälkeen. Toivottavasti vika selviää, mutta tuo öljyvuoto se ei ole, joka halvaannuttaa moottorin käynnin.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Norsumuurari

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 17
Vs: 406 - V6 sammuu kuumana
« Vastaus #39 : 17.05.2022, 11:49:44 »
 Kyse on venttiilinkannesta. Vuotava öljy valui tulpille ja lopulta lämpinänä läpi. Toinen vaihtoehto, että öljystä sähkönjohtokykynsö menettänyt puola aiheutti sammumisen.

Ainakin kun öljyt siivosin tulpista ja puolista ja tulppakaivoista niin auto ei enää sammu.



JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 873
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - V6 sammuu kuumana
« Vastaus #40 : 17.05.2022, 21:44:37 »
Kyse on venttiilinkannesta. Vuotava öljy valui tulpille ja lopulta lämpinänä läpi. Toinen vaihtoehto, että öljystä sähkönjohtokykynsö menettänyt puola aiheutti sammumisen.

Ainakin kun öljyt siivosin tulpista ja puolista ja tulppakaivoista niin auto ei enää sammu.

Se muovinen koppa yleensä vuotaa, ei alumiininen. Välikansikin on joskus vuotava, hankalampi korjata. Hyvä, jos tokeni tuolla putsauksella. Käy tuo V6 röpöttäen viidelläkin sylinterillä, mutta antaa vikakoodia.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -