Kirjoittaja Aihe: 3008 - THP Syö öljyä  (Luettu 1626 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

Sikakissa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 13
Vs: 3008 - THP Syö öljyä
« Vastaus #16 : 31.07.2022, 20:00:24 »
Myyjäliikkeellä on virhevastuu.

https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/autot-ja-pysakointi/kaytetyt-autot/kaytetyn-auton-virhe/

Voiko tällaisen vian laskea normaaliksi kulumiseksi kun autolla ajettu 121 000km?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 145
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - THP Syö öljyä
« Vastaus #17 : 31.07.2022, 20:34:34 »
Foorumilla on paljon juttua THPn öljyn kulutuksesta, pitäisi ensin tietää paljonko menee että voi sanoa onko se normaalia. Litra tonnilla kuullostaa minusta aika paljolta, tosin mulla ei ole ollut enää moneen vuoteen autoa mihin olisi tarvinnut lisätä öljyä edes huoltovälillä (20-30 tkm)

https://moottorihiomo.fi/oljynkulutus/
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Sikakissa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 13
Vs: 3008 - THP Syö öljyä
« Vastaus #18 : 31.07.2022, 21:01:11 »
Foorumilla on paljon juttua THPn öljyn kulutuksesta, pitäisi ensin tietää paljonko menee että voi sanoa onko se normaalia. Litra tonnilla kuullostaa minusta aika paljolta, tosin mulla ei ole ollut enää moneen vuoteen autoa mihin olisi tarvinnut lisätä öljyä edes huoltovälillä (20-30 tkm)

https://moottorihiomo.fi/oljynkulutus/

Jostain googletellessa tuli vastaan että Peugeotin mukaan 0,5l / 1000km olisi kulutuksen yläraja.
Tuo moottorihiomo olisi tässä lähellä, mutta joku 4500-5500e remontti omasta pussista on poissuljettu. Myyjä ei taatusti sellaiseen suostu, kun autokaan ei maksanut kuin 6000e. Eli varmaan vaihtoehdot mulla vaatia kaupan purkua tai sitten ajella tuolla ja lisäillä öljyä sitä mukaa kun hälytysvalo syttyy.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 145
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - THP Syö öljyä
« Vastaus #19 : 31.07.2022, 21:09:23 »
Tuolla sivuilla oli 1.6 thpn rempan hinta 3500, vaikka ei se mitään muuta, myyjä on vastuussa mikäli tuo lasketaan virheeksi.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Sikakissa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 13
Vs: 3008 - THP Syö öljyä
« Vastaus #20 : 31.07.2022, 21:31:34 »
Tuolla sivuilla oli 1.6 thpn rempan hinta 3500, vaikka ei se mitään muuta, myyjä on vastuussa mikäli tuo lasketaan virheeksi.

Pahoittelut tyhmistä kysymyksistä, mutta kuka sen päättää onko se virhe vai ei? Sen tiedän että kuluttajasuojan riitalautakunnassa on 1,5v käsittelyajat.

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 434
Vs: 3008 - THP Syö öljyä
« Vastaus #21 : 31.07.2022, 22:46:45 »
Kuusi kuukautta on autokaupassa liikkeen virhe vastuu eli varsinaisesti mikään kiire ei ole ja on hyvä, että ongelmasta on jo kirjallisesti reklamoitu vaikka siihen ei vastausta ole tullut. Sillä on kuitenkin  helppo näyttää, että on mainittu.

Näissä tilanteissa on hyvä tiedostaa oikeutensa ja pitää niistä kiinni. Liian kiltti ei saa olla. Vastapuolella on loputtomasti selityksiä jos liikaa alkaa myötäilemään. Saatko jonkun autoja tai tällaisia tilanteita tuntevan kaveriksi. Helpottaa varmasti reklamointia.

Itse sanoisin, että autossa on virhe, mutta tosiaan sen nyt voi ihan rauhassa todetakin. Valitettavasti mitään 14 päivän palautusoikeutta ei tässä tapauksessa ole jos ei niin erikseen ole sovittu. Jos olisivat toimittaneet auton kotiin niin silloin se kaiketi on etämyynti ja peruutusoikeus on.

Nuo rajat normaalille öljynkulutukselle on naurettavia. Jossain Toyotassa taisi olla ohjekirjassa normaaliksi ilmoitettu litra tuhannelle kilometrille. Litra per 10 tkm. on paremminkin normaali ja on niitö laitteita jotka menee 30 tkm. öljyä lisäämättä.
« Viimeksi muokattu: 31.07.2022, 22:50:42 kirjoittanut ves_ku »

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 3008 - THP Syö öljyä
« Vastaus #22 : 31.07.2022, 23:54:07 »
Voidaan pitää selvänä että määräaikaishuollossa on öljyt vaihdettu ja täytetty tikun ylärajaan.
2 litraa lisätty öljyä 700 km ajon jälkeen -> öljynkulutus 3 l/1000 km -> moottori käyttökelvoton -> myyjä vaihtaa moottorin
Muuten olen edelleen sitä mieltä, jos jollain THP vielä on niin kannattaa hankkiutua äkkiä eroon. Siitä ei saa kuin huolta ja murhetta, ei lainkaan iloa.

Sikakissa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 13
Vs: 3008 - THP Syö öljyä
« Vastaus #23 : 01.08.2022, 00:52:21 »
Voidaan pitää selvänä että määräaikaishuollossa on öljyt vaihdettu ja täytetty tikun ylärajaan.
2 litraa lisätty öljyä 700 km ajon jälkeen -> öljynkulutus 3 l/1000 km -> moottori käyttökelvoton -> myyjä vaihtaa moottorin
Muuten olen edelleen sitä mieltä, jos jollain THP vielä on niin kannattaa hankkiutua äkkiä eroon. Siitä ei saa kuin huolta ja murhetta, ei lainkaan iloa.
Ajoa ehti tulla n. 2600km määräaikaishuollon jälkeen, eli vajaa litra mennyt öljyä per 1000km. Ei ihan noin paha tilanne että 3l menisi vielä :)

Sikakissa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 13
Vs: 3008 - THP Syö öljyä
« Vastaus #24 : 01.08.2022, 00:53:17 »
Kuusi kuukautta on autokaupassa liikkeen virhe vastuu eli varsinaisesti mikään kiire ei ole ja on hyvä, että ongelmasta on jo kirjallisesti reklamoitu vaikka siihen ei vastausta ole tullut. Sillä on kuitenkin  helppo näyttää, että on mainittu.

Näissä tilanteissa on hyvä tiedostaa oikeutensa ja pitää niistä kiinni. Liian kiltti ei saa olla. Vastapuolella on loputtomasti selityksiä jos liikaa alkaa myötäilemään. Saatko jonkun autoja tai tällaisia tilanteita tuntevan kaveriksi. Helpottaa varmasti reklamointia.

Itse sanoisin, että autossa on virhe, mutta tosiaan sen nyt voi ihan rauhassa todetakin. Valitettavasti mitään 14 päivän palautusoikeutta ei tässä tapauksessa ole jos ei niin erikseen ole sovittu. Jos olisivat toimittaneet auton kotiin niin silloin se kaiketi on etämyynti ja peruutusoikeus on.

Nuo rajat normaalille öljynkulutukselle on naurettavia. Jossain Toyotassa taisi olla ohjekirjassa normaaliksi ilmoitettu litra tuhannelle kilometrille. Litra per 10 tkm. on paremminkin normaali ja on niitö laitteita jotka menee 30 tkm. öljyä lisäämättä.

Kiitos viestistäsi.
Soitan huomenna liikkeeseen ja katsotaan siitä sitten eteenpäin.

Sikakissa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 13
Vs: 3008 - THP Syö öljyä
« Vastaus #25 : 01.08.2022, 13:41:50 »
Soitettu ja liikkeessä hyvin ymmärtäväisiä. Siitä iso bonus. Päädyttiin kaupan purkuun. Heidän pitää laskea jokin hyvityshinta kuulemma kun oma autoni oli jo myyty. Ymmärtäisin että hyvitys lasketaan koko loppusummasta, eli sisältäen oman autoni hinnan. Ajoa ehti tulla noin 1500km mun aikana. Ymmärtäisin että alenema on 0,3-0,4e per kilometri. Mutta tästä tosiaan on vielä 400km matkaa liikkeeseen, jos mun se pitäisi ajaa sinne takaisin.

Hyvityksen laskemisessa kuulemma menee päivä pari, että sitä odotellessa. Toki jos jollain on jotain tietoa summasta/alenemasta mitä odottaa, olisin kiitollinen.