Kirjoittaja Aihe: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet  (Luettu 170178 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 034
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #270 : 31.08.2015, 09:37:07 »
Morjesta, tuli vanha 106 myytyä ja pösöleirissä aatellaan jatkaa 406 parissa. Mitä mieltä olisitte näistä parista vekottimesta?
http://m.nettiauto.com/peugeot/406/7384140?vifAdCount=24&vifNav=Y#2 http://m.nettiauto.com/peugeot/406/7208144?vifAdCount=10&vifNav=Y#1
Onko jotain kommenttia miten paljon on elinaikaa jäljellä ja mitä pitäisi huomata katsoa noista?

Hmmm...Nettiautossa olisi myös paremmin varusteltuja ST- ja SV- malleja tarjolla suht samaan hintaan. Ja myös 2.0 koneilla. Toki paikkakunta vaikuttaa, ymmärrän.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19

Maalainen

  • Vieras
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #271 : 23.02.2016, 17:50:26 »
Olen tuossa kuolaillut tommossen HDi 406 perään, kuinka paljon nuilla yleensä ajelee ja onko niissä kuinka vikoja. Jostain myös kuullut jotta HDi-pösöihin moottorin osat kalliita?

Edit. Löytyi myös tuollaane -98 vuolen 1.9td. Kuinkahan paljon nuilla ajaa?
« Viimeksi muokattu: 23.02.2016, 18:39:44 kirjoittanut Maalainen »

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 850
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #272 : 23.02.2016, 20:25:11 »
Td:llä menee maailman tappiin eli niin pitkään kuin kori pysyy nipussa. Eipä tuossa 2-litraisessa hodarissakaan mitään ongelmia pahemmin ole ja onhan noilla menty yli 800tkm.

Yhtä kaikki, moottori ja auto on juuri niin pa*ka kuin aiempien omistajien laiminlyönnit huoltoon suhteen on yhteensä.

Edit: Onhan Hdi:ssä enempi rikkoutuvia komponentteja kuin td:ssä mutta onhan se modernimpi, miellyttävämpi ajettava ja kuluttaa vähempi.
« Viimeksi muokattu: 23.02.2016, 20:36:04 kirjoittanut S_a_m_i »
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 424
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #273 : 25.02.2016, 20:44:37 »
Olen tuossa kuolaillut tommossen HDi 406 perään, kuinka paljon nuilla yleensä ajelee ja onko niissä kuinka vikoja.

Tuollaisella ajelee vielä perikuntakin ja osat ei ole kalliita. Kattele ettei helmat ole ruosteessa. Moottori on hyvä eikä pure öljyä, ja se lähtee pakkasesta käyntiin.
405, 605, 406, 406, 607, 407

lpt

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 52
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #274 : 26.02.2016, 10:47:56 »
Omastani (406 Hdi SV 2.0 vm. 2000 ) voin kertoa; nyt mittarissa 580tkm. Öljynvaihdot n. 10tkm välein. Itse koneessa ei mitään ongelmaa, turbokin toimii edelleen. Tarkistaisin seuraavat erityisesti: helmapellit- vesi pääsee kynnystiivisteen kiinnitysreijistä ja vedenpoistoaukot eivät ole kaikkien tiedossa --> ruostumista, moottorin tukikumit (heiluuko kone), pakoputken jousto-osan, nivelet, jarrulevyt ja jarrut erityisesti takana, käsijarrun, ilmastoinnin toimivuuden, jakohihnan kilometrit (aika kallis huolto), kääntölaakerit -ei kalliita mutta aika monta omassani vaihdettu, jousien kunnot, konepellin mahdollinen ruoste. Mahdolliset vikakoodit kannattaa tarkistaa.
Olen ollut varsin tyytyväinen omaani, mukava ajaa, hiljainen, kulutus n.5l/100km . hammastangon rikkoutuminen oli jo aiheuttaa autosta luopumisen-osa yli 1000€, mutta sekin löytyi ja asennettiin tosi edullisesti Tony's Takeover purkaamolla Kärkölässä.
« Viimeksi muokattu: 26.02.2016, 10:57:42 kirjoittanut lpt »
Nykyinen: 508 SW GT HDi 2012 Aiemmat kulkineet: Datsun Bluebird -64, Ford Taunus 17M -67, WV Golfx2, Jetta, Renault 21,Toyota Carina,Honda Accord -90 ja -92, 406 bensa ja 406Hdi (2kpl)

407 sw 1.6 Hdi

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 547
  • Motion&Emotion
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #275 : 26.02.2016, 11:12:55 »
Itsellä 483tkm ajettu ei voi muuta kuin olla tyytyväinen autoon. Korjattu on vaikka mitä koska aikaisempi omistaja ei ole paljoa vältellyt autosta. Seuraavana olisi kytkinremppa. Kannattaa tarkistaa onko tehty ja että vauhtipyörä on vaihdettu. Hieno auto varsinkin matka ajossa. Kulutus viimeisellä 1200km matkalta 5.2l. Joten aika vähällä menee. Uskomatonta kyllä 406 ei syö öljyjä yhtään 10tkm vaihto välissä. Öljyinä 5w-40 mobiili x1.
Peugeot 308 2011 1.6 hdi 330tkm

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 847
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #276 : 26.02.2016, 14:59:14 »
Jarrujen korjaukset on edulliset ja helpot, lähinnä vain aiheuttavat kiusaa ilmaantuessaan.
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 424
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #277 : 26.02.2016, 16:40:53 »
Itsellä 483tkm ajettu ei voi muuta kuin olla tyytyväinen autoon.
Omaani tuli 450tkm kun lähti meiltä pois. Tekniikka yhä ykköskunnossa.
405, 605, 406, 406, 607, 407

Oiva

  • Vieras
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #278 : 11.04.2016, 16:45:43 »
Tänä kesänä aion pitkällisen odottelun jälkeen ostaa ensimmäisen auton (ikää 32, aiemmin en ole kokenut autoa tarpeelliseksi). Pösön 406 on malli joka kiinnostaisi erityisesti muun muassa sen vuoksi, että sellaisia on perheessä aikanaan uutena ollut kaksikin kappaletta. Budjetti ei kuitenkaan ole järisyttävä, vaan puhutaan noin 1200-1500 eurosta, ehdoton yläraja tulee olemaan 2000e, sillä en haluaisi käyttää juuri ollenkaan lainarahaa autoon.

406 olisi siksi mieluisa, että se olisi ajoltaan ja tiloiltaan meille sopiva ja pidän auton ulkomuotoa riittävän nykypäiväisenä. Epämieluisa se olisi mahdollisten korkeampien huoltokustannusten vuoksi, kun vaihtoehtona on mm. '95-> corollat, joita pidetään helppohoitoisina (mutta joiden ulkonäöstä en välitä juuri ollenkaan). Käyttöä autolla ei olisi vuodessa paljon (5-10tkm), joten olen katsonut vain ja ainoastaan 1.8/2.0 bensakoneita.

Kysymys kuuluukin, millaisilla kilometreillä ajetut bensakoneet ovat vielä järkeviä vai onko kilometreillä merkitystä vähäisessä ajossa? Noin 220-250tkm olen katsellut olevan aika peruskilometrit, mutta yli 300tkm alkaa jo huolettaa. Ihan täysin ei myöskään avautunut se onko pre-fl vai fl parempi kestävyydeltään. Omaa mielenkiintoa auton huoltamiseen ei juurikaan ole, mutta helpot perushuollot voin opetella tekemään. Tämänkin ketjun luin läpi ja olen koettanut kahlata eri sivustoja, mutta tuntuu että mistään ei saa oikein muuta vastausta kuin että tällaisen hintaluokan autot ovat vain ja ainoastaan tuurista kiinni.

Olenko täysin hakuteillä vai onko tässä orastava peugeotismi?

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 034
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #279 : 11.04.2016, 18:51:21 »
Tuo km haarukka, n. 250tkm on ihan järkevä, oikein vähän ajettu ei ole välttämättä hyvä asia ja yli 300tkm alkaa auto kuin auto vähän väsymään. Itse pyrkisin valitsemaan 2.0L ja -99 - 2002 vuosimalleista jos mahdollista. Ja mieluummin perhe/Pösömies käytöstä kuin jobbariliikkeestä.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 485
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #280 : 11.04.2016, 18:59:51 »
Moikka.

Ihan asialliselta suunnitelmasi kuulostaa. Tuolla hinnalla saa hyvällä tuurilla hyvän käyttöauton. Itse ostin Omani 1400€ -09 kesällä 205tkm ajettuna (Nyt 256tkm). Tekniikka kestänyt hyvin ja pystyy tekemään kiitettävän paljon huoltotoitä ja korjauksia itse. Sähkövikoja ei ole ollut, niitä pelkäsin aluksi kun olin kuullut kauhutarinoita Ranskalaisista autoista, taisi olla vain tietämättömien juttuja. Isoin harmi on ollut helmojen ruostuminen, jotka nyt on kylläkin vaihdettu uusiin avuliaan harrastajan toimesta. Kannattaa siis katsoa helmat tarkkaan läpi. Jos on vähänkin kuprua niin suosittelen siirtymään toiseen yksilöön. Näitä kun saa tuohon 1500 rahaan ihan ruosteettomiakin.


PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 034
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #281 : 11.04.2016, 22:37:17 »
Ja aivan niin kuin D'Artagnanin esimerkki osoittaa, myös vanhemmatkin mallit voivat olla oikein hyviä. Juuri viime perjantaina näin allekirjoitukseni vihreän 406 1.8 16V -98n Tammelan torin liepeillä Tampereella. Myin sen 12 vuotta sitten Treen Kalevassa. Olisi tehnyt mieli käydä jututtamassa omistajaa.
 Huollot ja auton yleinen kunto kertoo eniten auton pidosta ja siten kestävyydestä, noita löytyy varmasti vielä hyviä tuohon hintaan, sen verran paljon aikanaan myyty.
« Viimeksi muokattu: 11.04.2016, 22:40:34 kirjoittanut PgPete »
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19

meriittiM

  • Vieras
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #282 : 14.01.2017, 21:25:54 »
Hei,

Ostin tossa tommoisen 406 SR 1.8-16 4d vm.01:n. Olen omistanut aiemminkin 406:n, silloin kyseessä oli vm.96 2.0 litrainen sedan. Pidin automallista paljon ja siksi päädyin samaan, mutta tällä kertaa ilmastoinnilla ja vähän pienemmällä koneella.

Kaikin puolin hieno yksilö, moottoritila nätissä kunnossa, ilmastointi vaikutti toimivan, kolinoita ei kuulu alustasta, takapönttö suht. ruosteeton ja muutenkin hyvän kuntoinen yksilö.

Yksi juttu mietityttää. Jakoremmi oli vaihdettu vuonna 2011, eli sille tulee tänä vuonna ikää 6 vuotta. Kuitenkin remmillä on ajettu vain 21tkm. Vaihtoväliksi arpoivat pajalla sellaisen kun 5v/120tkm. Vuosimäärä siis on jo periaatteessa ylitetty, mutta kilometrejä ei ole tullut yhtään. Ajoin sitten vielä ihan varmuuden vuoksi auton pajalle ja käskin heidän purkaa moottoria sen verran että katsovat miltä hihna näyttää. Se oli ok. Mutta mikä on teidän pösöistien mielipide muiden? Periaatteessa siis ohjeellinen vuosimäärä on ylitetty. Aiempaan 2.0 406:n tein jakorempan, mutta silloin hihnalla oli takana 8 vuotta ja 80tkm. Miten paljon tuolla vuosimäärällä oikeasti on merkitystä?

DonJFO

  • Vieras
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #283 : 14.01.2017, 22:06:40 »
Moro,
Hihna citikalla sama ja vaihtoväli 7 vuotta. Pösöllä 4-5 riippuen mallista. Hihnasta ei näe onko se hyvä vai huono ellei sitä ota irti. Jos silloinkaan. Saattaa olla halkeillut koska kumi kuivunut. Jos mietityttää ja vaivaa, vaihda. Ei ole yhtä kova homma kuin v6  - eikä kallis 8)  ei varmaan kamalaa hätää sen kanssa, mutta tee mikä on susta paras ratkaisu ja siten, että saat mielenrauhan.

harmalaanen

  • Vieras
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #284 : 08.02.2017, 15:08:46 »
Yhdessä autossa (työnantajan) katkesi hihna 160 tuhannen kohdalla, vaihto unohtunut. Omassa BX:ssä vaihto aikoinaan 220 tuhannessa, hihna vielä hyvä mutta kiristin piti kauheaa ääntä. Hyvin kestävät, ainakin itsellä nykyään 120-140 tuhatta ajettuna ei silmin nähtävää kulumista/murtumia eikä vesipumppu ongelmia. Ne taitaa olla vain saksalaisten ongelmia