Automalli: Toyota Aygo (3d), vastaa 107
Korimalli: Viistoperä
Vuosimalli: 2007
Varustelutaso: Plus / Trendy
Polttoaine: Bensiini
Vaihteisto: Manuaali
Moottori: 1,0
Mihin kokemukset perustuvat: Oma auto
Ajomäärä: 5500km
Ajattelin nyt kirjoittaa ensimmäisiä kokemuksia kun näitä on perin vähän täällä. Sanovat että autolla pitäisi ajaa 10 000km ennenkuin siihen on täysin päässyt sisään, mutta eiköhän se ole tapahtunut jo omalla kohdalla.
Hyvää
+ Hyvä kone, lievä alaväännön puute vs. 2.1TD 406 oli aluksi vähän ongelma, ja tuppaili sammumaan, varsinkin kun kytkintuntuma on aika ylhäällä tässä yksilössä
+ Mahtuu melkeen kassiin ja olalle
+ Kääntyy ja taipuu pieniin rakoihin, helppo pysäköidä ja heittää U-käännös
+ Tosi pieni kulutus, ks. sigun kaksi linkkiä. Ajan 40% ehkä kaupungissa.
+ Vaikka näyttää kauhealta kipolta niin minusta se on hyvä ajaa pitkääkin matkaa
+ Vaikka ---II--- niin silti neljä aikuista mahtuu kyytiin ja kuulemma on ihan ok tilat
+ Kuten Top Gearin esitellyjaksossa todettiin (en muista kautta/jaksoa) autossa on
fiksusti säästetty asioista jotka eivät ole niin olennaisia
Miinusta
- Tuuleen ottaa, mutta niin otti 406:kin, tosin puuskat tuntuu enemmän tässä
- Kytkintuntuma aluksi vaikea ja vaihteet kuin 20 vuotta vanhasta Hiacesta, mutta kuten edellisessä viestissä todettiin, tähän tottuu nopeasti
- Pohjanruostesuojaus vähän niin ja näin. Kannattaa teettää, itsellä vielä tekemättä, mutta aion pikaisesti kevään aikana sen tehdä. Samalla paranee äänieristys potenssiin kaksi. Pohjassa ei tosiaan ole kamalasti mitään
- Ärsyttävä juttu on sisävalon kytkimen puute apumiehen ovessa. Itse kasaan kaikki kamat yleensä siihen ja näin talvisin vähän hankalaa. Aion toki asentaa itse kytkimen kunhan takuu loppuu. Sitä ennen en tee mitään
- Konttiin ei kyllä paljoa mitään mahdu. 3 Ruokakassia tai kahden hengen viikonloppureissu kamat. Eli ei välttämättä mikään perheen talvilomaretki auto
- Liukkaalla ja kitkoilla ei ole mikään aloittelijan auto. Itseäni liikaa kehumatta on tuota harjoitusta tullut nuoresta iästä huolimatta ja ensimmäinen yllättävä ja kovasta vauhdista (~70km/h mutkaisella ja jäisella pikkutiellä) tapahtunut yliohjaus korjaantui reaktiomaisella vastaohjauksella ym. toimenpiteillä, mutta kyllä pumppu kävi vähän aikaa aika kovaa. Jos et ole varma liukkaankelin taidoista niin vähintään nastat alle ja 25% nopeutta pois mutkissa kun on jäätä. Nykyään tuo ominaisuus on lähinnä hauska ja sillä tulee välillä ehkä turhaankin vähän leikittyä.
Auto siis tuppaa ääritilanteessa jäisessä mutkassa yliohjaamaan ja saattaa heittää kokemattomalla poikittain aika herkästi.- Ilmastointi syö kyllä tehot jyrkissä ylämäissä. Siitähän selviää kun hetkeksi napsauttaa pois päältä.
Hyvä auto, suht hyvällä ajotuntumalla. Ainoa iso miinus on ääritilannekäyttäytyminen jos ei hallitse etuvetoisen auton luistoa. Jos on mahdollista niin heti ekoilla liukkailla johonkin parkkikselle illalla ja kovasta vauhdista harjoittelua tietenkin varmistaen itsensä, muitten ja auton/autojen turvallisuuden niin saa vähän käsitystä miten auto käyttäytyy. Nykyäänhän ainakin Aygoon saa ajonvakautuksen jota kyllä suosittelen. Omassa sitä ei ole kun tilaus tehtiin -07 elokuussa ja 1.9.07 sitten se vasta tuli. Noh, kunhan muistaa ja tietää miten auto käyttäytyy niin sen kanssa kyllä pärjää. Auto kyllä varoittaa ennen perän heittoa, mutta varoitus on tavallaan aika lyhyt jos sitä ei heti tajua. Nastarenkailla autosta ei ole kokemuksia, joten puhun vain kitkojen käyttäytymisestä.
Jos etsit kakkosautoa tai olet tälläinen yksinajelija niinkuin minä niin tässä on loistava vaihtoehto. Käytettynäkin alkaa saamaan jo 8000 euron pintaan eikä uusikaan ole kovin hintava.