3008 Crossover by Peugeot
Pariisin autonäyttelyssä 2008 Peugeotin osastolla kohauttanut Prologue -konseptiauto antoi viitteitä uudesta, innovatiivisesta ja teknisesti erittäin edistyksellisestä Peugeotista. Nyt Peugeot 3008 on todellisuutta. 3008:ssa yhdistyvät monen autoluokan parhaimmat ominaisuudet valoisan panoraamakaton alle. Uutuuden sisätilat korkealaatuisine materiaaleineen ja kattavine varusteluineen kertovat Peugeotin astuvan uuteen, aiempaa ylellisempään luokkaan. Peugeot 3008 on ensiesittelyssä Geneven autonäyttelyssä maaliskuun alussa 2009. Suomeen Peugeot 3008 rantautuu kesäkuussa 2009.
Peugeot 3008 on Crossover –malli eli se sisältää eri autoluokista kootut parhaat puolet niin koon kuin teknisten ratkaisujenkin osalta. Taloudelliset moottorit ja tässä autoluokassa ennennäkemättömät tekniset toteutukset sekä nerokkaat apujärjestelmät ovat uuden huipputeknisen Peugeot 3008:n erityisominaisuuksia.
Peugeot 3008 vastaa perusrakenteeltaan Peugeot 308:aa. 3008 on kuitenkin tätä korkeampi ja leveämpi. Kasvaneet ulkomitat on hyödynnetty sisätiloissa, joten monikäyttöisyys ja matkustusmukavuus ovat entistäkin korkeammalla tasolla. Peugeot 3008:ssa kuljettaja istuu tavallista ylempänä, mikä parantaa näkyvyyttä ulos. Myös autoon istuminen ja siitä poistuminen käy helpommin kuin perinteisessä perheautossa.
Nautittavat ajo-ominaisuudet - Dynamic Rolling Control
Kompaktin kokonsa ja tavallista korkeammalle sijoitetun kuljettajan paikkansa ansiosta 3008 on näppärä kaupungissa. Toisaalta uutuus tarjoaa ensiluokkaiset ominaisuudet maantielle, minkä lisäksi sen etenemiskyky on tavallista parempi.
Peugeotin tapaan huolellisesti suunniteltujen ajo- ja jousitusominaisuuksien täydennykseksi 3008:aan on kehitetty uudentyyppinen elektronisesti ohjattu Dynamic Rolling Control -järjestelmä. Tämä dynaaminen kallistuksenvaimennus kuuluu 3008:n vakiovarustukseen THP-bensiinimoottorin ja
kaksilitraisen HDi-dieselmoottorin yhteydessä.
Dynaaminen kallistuksenvaimennus perustuu takaiskunvaimentimien väliseen hydrauliseen yhteyteen. Iskunvaimentimien välissä on keskusmoduuli, joka toimii ikään kuin kolmantena iskunvaimentimena. Moduulissa on hydraulimäntä ja tasauskammio.
Jyrkissä kaarteissa tai äkillisissä väistöliikkeissä nestepaine siirtyy oikealta vasemmalle tai päinvastoin siten, että se vastustaa korin kallistumista. Toisin sanoen ulkokaarteen puoleisen iskunvaimentimen painetta kasvatetaan. Suoraan ajettaessa dynaaminen kallistuksenvaimennus ei vaikuta mitenkään, joten vaimennus on edelleen mukavan pehmeä.
Kuljettaja on otettu huomioon monissa yksityiskohdissa. Esimerkiksi ohjauspyöränakselissa on kolme murrosniveltä tavanomaisten kahden asemesta. Tämän ansiosta ohjauspyörä on saatu sopivalle korkeudelle ja sopivaan kulmaan, vaikka kuljettaja istuu tavallista korkeammalla.
Edistyksellinen Grip Control -järjestelmä
Peugeot 3008:n kuljettaja voi valita tilanteeseen sopivan etenemiskykyä parantavan esiasetuksen keskikonsolin Grip Control -katkaisimesta. Boschin kanssa yhteistyössä kehitetty Grip Control -järjestelmässä on viisi esiasetusta.
Vakioasetuksessa ESP-ajonvakautusjärjestelmä ja vetoluistonesto on optimoitu toimimaan parhaiten normaalissa liikenteessä esiintyvien kitkanvaihtelujen mukaan.
Lumiasetus mahdollistaa parhaan liikkeellelähdön ja etenemiskyvyn, kun molemmat etupyörät pyrkivät sutimaan pehmeässä lumessa. Nopeuden noustessa yli 50 km/h:n järjestelmä palautuu vakioasetukseen.
Maastoasetuksessa, jota suositellaan käytettäväksi esimerkiksi mudassa tai märällä ruoholla ajettaessa, vääntöä ohjataan parhaiten pitävälle pyörälle. Pyörien annetaan luistaa hieman, jotta parempi kitka löytyy pehmeän alustan alta. Paremmin pitävälle pyörälle voi kohdistua jopa kaikki
käytettävissä oleva vääntö, jolloin Grip Control vastaa tasauspyörästönlukkoa. Maastoasetus pysyy aktiivisena 80 km/h:n nopeuteen asti, minkä jälkeen vakioasetus kytkeytyy automaattisesti toimintaan.
Hiekka-asetus sallii hiukan luistoa molemmille etupyörille etenemiskyvyn parantamiseksi pehmeässä hiekassa ajettaessa. Tällaisessa tilanteessa Grip Control toimii tehokkaammin kuin tasauspyörästönlukko. Hiekka-asetus on aktiivinen 120 km/h:n nopeuteen saakka.
ESP Off -asetuksessa ajonvakautus- ja Grip Control -järjestelmä on kytketty pois käytöstä, jolloin kuljettaja vastaa auton etenemisestä itse. ESP Off -asetus on aktiivinen 50 km/h:n nopeuteen asti, minkä jälkeen ajonvakautus palautuu aktiiviseksi.
Turvallisuutta ja mukavuutta
- Bogé-törmäysvaimentimet, Head Up Display -näyttöruutu, välimatkavaroitin
Peugeot 3008:n varustuksessa on paljon tässä kokoluokassa ennen näkemättömiä lisäyksiä, kuten patentoidut Bogé-törmäysvaimentimet. Yhdessä kolmeen eri linjaan jaettavien törmäysvoimien kanssa ne takaavat erittäin hyvän turvallisuuden. Peugeotin tavoitteena on saavuttaa 3008:lla täydet viisi tähteä Euro NCAP:n uusien, vuoden 2009 alusta voimaan astuneiden vaatimusten mukaisessa törmäystestissä
Turvallisuutta lisäävät myös monet kuljettajan työtä helpottavat uudet varusteet. Ajamisen kannalta tärkeimmät tiedot, kuten nopeus, näkyy kuljettajalle alun perin hävittäjälentokoneissa käytetyn ja siitä edelleen kehitetyn Head Up Display:n näyttöruudulta, joka on sijoitettu kuljettajan eteen kojelaudan yläreunaan. Myös tasanopeussäätimen tiedot sekä turvallisuutta parantava välimatkavaroitin näkyvät samassa näytössä. Välimatkarajoitin mittaa etäisyyttä edellä ajavaan autoon ja antaa kuljettajalle varoituksen, mikäli välimatka on liian pieni suhteessa ajonopeuteen.
Ajonvakautusjärjestelmä ja lukkiutumattomat jarrut ovat kaikissa Peugeot 3008 -malleissa vakiovarusteena. Muita vakiovarusteita ovat muun muassa automaattinen sähköinen seisontajarru ja mäkilähtöavustin. Versiosta riippuen vakio- tai lisävarusteita ovat kääntyvät kaksoisksenon-ajovalot, tasanopeussäädin ja nopeudenrajoitin, rengaspainevaroitin, pysäköintitutka eteen ja taakse, ovitaustapeilien automaattinen sisään- ja uloskääntö, automaattiset tuulilasinpyyhkimet, automaattisesti tummeneva sisätaustapeili, automaattinen kaksialueilmastointi ja automaattisesti raitisilmanoton tarvittaessa sulkeva ilmanlaatuanturi.