Kirjoittaja Aihe: 405 - Etuiskunvaimentimet  (Luettu 4801 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tosiju

  • Vieras
405 - Etuiskunvaimentimet
« : 20.12.2009, 14:56:35 »
Auto: 1991 405 Break 1,9 GRI (XU9M).

Osaisko joku lonkalta sanoo mitä maksais etuiskarit merkkiliikkeestä? Eilen kun öljyjä vaihtelin, niin huomasin vaan että oli oikeenpuolen iskarista tullu öljyt pihalle... Liekö valmistaja ollut laittanut liikaa öljyä sinne. :D

Motonetista kattelin, niin näytti olevan gri:n etuiskarit 68,5€/kpl. Muistelisin vaan että joku olis täällä joskus kirjottanu että olis merkki-iskarit olleen halvemmat kuin motonetissa.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
405 - Etuiskunvaimentimet
« Vastaus #1 : 20.12.2009, 16:24:22 »
405 (1. mallisarja), etujousitus

5203 35, FT SHOCK-ABSORB, 66,00 e;
- SALOON AND MONOPOINT INJECTION AND BVM EXCEPT HEAVY DUTY SUSPENSION
- SALOON AND INJECTION AND XU9J AND BVM UNTIL SERIES 8640000 EXCEPT HEAVY DUTY SUSPENSION
- ESTATE AND ENTERPRISE

5203 36, FT SHOCK-ABSORB, 65,00 e:
- SALOON AND CARBURETTOR EXCEPT HEAVY DUTY SUSPENSION, SEE A
- SALOON AND MONOPOINT INJECTION AND BVA EXCEPT HEAVY DUTY SUSPENSION, SEE A
- SALOON AND INJECTION AND XU9J AND BVA EXCEPT HEAVY DUTY SUSPENSION, SEE A
- SALOON AND INJECTION AND XU9J AND BVM SINCE SERIES 8640001 EXCEPT HEAVY DUTY SUSPENSION, SEE A
- ESTATE AND PETROL EXCEPT ENTERPRISE, SEE A
- DIESEL, SEE A

A) + 5203 36 (IMPERATIVE THE SHOCK ABSORBERS ARE FITTED IN PAIRS) + 6934 37 (2) + 6946 19 (2)

5254 13, ROD PROTECTOR, 14,00 e (Citroen 21,40 e)
6934 37, SELF LOCKG NUT, 14X150-12,6-16, 2,50 e (Citroen 3,00 e)
6946 19, PLAIN WASHER, 14X29-2, 0,60 e (Citroen 0,80 e)

Autoosi kuuluvat mielestäni iskunvaimentimet 5203 36, mikäli varaosaluettelosta oikein päättelin (varmista asia merkkiliikkeestä).

405 (2. mallisarja), etujousitus

Lisäksi kannattaa samalla vaivalla vaihtaa varmaan myös yläkääntölaakerit (kysy osien yhteensopivuustiedot liikkeestä tai osta tarvikkeena).
« Viimeksi muokattu: 05.11.2010, 02:24:50 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

tosiju

  • Vieras
Vs: 405 - Etuiskunvaimentimet
« Vastaus #2 : 30.12.2009, 17:21:24 »
Tänään kävin hakemassa iskarit, 66e/kpl. Otin toisen puolen irti ja huomasin että tämä peltilipare, jossa on muttereiden kiinnityspaikat on aivan mätä. Saako sitä ostetuksi yksittäin ja mikä lienee hinta, kun jostain syystä ei sb näytä mulle enää hintoja? Pikasesti koitin vilkasta serviceboxista, niin näytti kuuluvan johonkin asennussarjaan. *****le, ku ei koskaan voi hommat onnistua laakista.  >:(

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 147
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 405 - Etuiskunvaimentimet
« Vastaus #3 : 30.12.2009, 18:16:25 »
Siis se ylempi rauta jossa on ne rungonpuoleiset kiinnitys, näytti olevan useampaa vaihtoehtoa. Saakka 70613611 ei saa yhtä peltiä erikseen vaan siinä tulee muakana vähän muutakin. Alkaen 70613612 saa kaikki osat erikseen.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 147
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 405 - Etuiskunvaimentimet
« Vastaus #4 : 31.12.2009, 07:33:05 »
Tottakai mulla sit on tota vanhempaa sarjaa, kun kerran alkaa 703... Kuinkahan erillainen toi uudempi kiinnitysrauta mahtaa olla ts. voiskohan sitä edes ajatella tohon vanhaan?

No sen mitä katsoin niin koko sarja, laakerit, pellit ja kaikki maksaa 84 €. Yksittäin noista kertyy hintaa ihan kivasti...

Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

tosiju

  • Vieras
Vs: 405 - Etuiskunvaimentimet
« Vastaus #5 : 31.12.2009, 13:35:00 »
Nyt sain taas sb:n näyttämään hinnat. Joo, tosiaan toi sarja on 84€. Mutta tohon uudempaan saa pelkän pellin 24€:lla, haiskahtaa vähän rahastukselta jos ei kerran pelkkää peltiä saa yksittäin ostaa. No pitää kattella sitä tarkemmin sit ens vuonna.

Mesta

  • Vieras
Vs: 405 - Etuiskunvaimentimet
« Vastaus #6 : 02.01.2010, 16:35:04 »
Tottakai mulla sit on tota vanhempaa sarjaa, kun kerran alkaa 703... Kuinkahan erillainen toi uudempi kiinnitysrauta mahtaa olla ts. voiskohan sitä edes ajatella tohon vanhaan?

Itse vaihdoin -89 malliin uudemman mallin yläpään hilut ja hyvin sopi.  Tavaraa oli sama määrä mutta eri tavalla kasattu.  Kannattaa kysellä purkaamoilta suoraan, ei ne kaikki tuolta varaosahauista löydy.  Hyvässä lykyssä saat koko roskan laakerien hinnalla.

tosiju

  • Vieras
Vs: 405 - Etuiskunvaimentimet
« Vastaus #7 : 04.01.2010, 12:28:46 »
Kyselin kuitenkin Automaalta. Tuota vanhemman mallin pakettia ei enää saa tehtaalta, mutta olivat myös sitä mieltä että toi uudenmallinen kuppi/asennusrauta sopii myös vanhojen kilkkeiden kanssa. Laitoin sitten ne uudenmalliset tilaukseen hintaan 24€/kpl.

405_rules

  • Vieras
Vs: 405 - Etuiskunvaimentimet
« Vastaus #8 : 04.01.2010, 20:04:03 »
Kuvassa on vm. 1995 405 GTX:n jousilautaset sekä kääntölaakeri ja kas kuulathan sieltä pilkistää. Toisen puolen kääntölaakeri on jo roskissa, siitä oli irronnut palanenkin.

Kaverin tutun Mi16:ssa ei noita kääntölaakereita vaihdettu ajoissa, joten jumittivat ja kummatkin jouset menivät poikki. Eikä taida korjaamollekaan uskaltaa ajaa kun jousen pää pollottaa 0,5 cm päässä renkaasta :( Saattaa leikata renkaan kyljen sopivasti osuessaan.

KTA:n kautta saat nuo kääntölaakerit paljon halvemmalla kuin alkuperäisenä. Kannattaa varmistaa, että niissä on se huulitiiviste, joka suojaa sen, ettei kuuliin mene likaa.

tosiju

  • Vieras
Vs: 405 - Etuiskunvaimentimet
« Vastaus #9 : 05.01.2010, 14:54:52 »
Noi kääntölaakerit olen hakenut jo aikasemmin motonetista, laakerit tukikumilla 22,50€/kpl. Kohta joku mut haukkuu pystyyn, mut kestää sit minkä kestää. Kunhan toi pakkanen vähän hellittäis ni ei olis niin kylmä touhuta kylmäs tallis. Huomiseks luvannu jotain -16ºc.
« Viimeksi muokattu: 05.01.2010, 14:58:30 kirjoittanut tosiju »

tosiju

  • Vieras
Vs: 405 - Etuiskunvaimentimet
« Vastaus #10 : 07.01.2010, 23:01:10 »
Iskarit tuli eilen vaihdetuks, pienen taistelun päätteeksi. Kuskin puolta en meinannu millään saada olkatukeen. Liekö ollu iskarin putki millin murto-osan paksumpi kuin vanha. Samassa hötäkässä tuli sit vaihdeöljytki vaihdetuks kun ei vetoakseli tykänny pysyä paikallaan. Homma kuitenki tuli valmiiks ja tuskin tarvii samaa tehdä tähän autoon enää.
Alkoikin olla toi oikean puolen iskari jo aika heikossa kunnossa, kun jostain röykytyksestä ajoi niin kuulu vaan hirveä kolina. Mielenkiintoisen havainnon tein. Uudet iskarit kun otin paketista pois ja vapautin tangon, niin tanko pyrki täyteen pituuteen. Vaan kun katselin noita vanhoja iskareita, niissä taasen tanko pyrki iskarin sisään. Tiedä sitten merkkaako toi yhtään mitään.

Kiitos jälleen kaikille auttaneille.
« Viimeksi muokattu: 07.01.2010, 23:07:27 kirjoittanut tosiju »

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Etuiskunvaimentimet
« Vastaus #11 : 07.01.2010, 23:33:29 »
Mielenkiintoisen havainnon tein. Uudet iskarit kun otin paketista pois ja vapautin tangon, niin tanko pyrki täyteen pituuteen. Vaan kun katselin noita vanhoja iskareita, niissä taasen tanko pyrki iskarin sisään. Tiedä sitten merkkaako toi yhtään mitään.

Uudet ovat kaasuiskunvaimentimia, joille tuo kuvailemasi ilmiö on tyypillinen. Vanhat puolestaan ovat tavallisia nesteiskunvaimentimia tai sitten niistä ovat jo kaasut vuotaneet pois.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

tosiju

  • Vieras
Vs: 405 - Etuiskunvaimentimet
« Vastaus #12 : 08.01.2010, 12:02:30 »
Enpä älynny tiskillä kysyä onko neste- vai kaasuiskarit. Mitään varotuslappua en muista nähneeni, liekö sitten olleet nesteillä.

Näin alkuun tuntuu paljon paremmalta vaimennus, ei kolise enää. Ohjaus tuntuu jonkin verran kevyemmältä. Vanhat laakerit oli suht ehjät. Kääntäessä oikealta puolelta kuului sellainen kumin narina joka kaiketi viittaa siihen että laakeri olis ollu lopuillaan?   

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Etuiskunvaimentimet
« Vastaus #13 : 05.11.2010, 03:05:09 »
Auto: 1996 405 GTX 2,0 Style (XU10J2C, RFX, MM 8P, ABS, DAM 6906, 06.10.1995).

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=40306.0

Kuten 4. kohdan tuloksista näkyy, kaverin auton oikea etuiskunvaimennin oli nyt rikki eli nesteet vuotaneet ulos - aiemminhan oli jo hiukan merkkejä alkavasta vuodosta. En ole vielä päässyt itse sitä tarkistamaan. Todennäköisesti iskunvaimentimet ovat alkuperäiset, joten kiitettävän hyvin ovat kestäneet (n. 232 000 km, riippuen tietenkin siitä, koska tuo vaimennin on mennyt lopullisesti rikki). Iskarit uusitaan, kunhan osat saapuvat Suomeen. Suosittelin vaihtoa jo vuosi sitten. :-)

Tilauksessa ovat alkuperäiset etuiskunvaimentimet:

5203 36, FT SHOCK-ABSORB, 4 DOOR SALOON AND POWER STEERING EXCEPT INJECTION XU10J4, SEE A, 65,00 e

Lisäksi samalla vaihdetaan yläkääntölaakerit, alapallonivelet ja kallistuksenvakaajan yhdystangot (5087 27, 32,00 e). Myös takaiskunvaimentimet (5206 69, 56,00 e) menevät vaihtoon, vaikka ne eivät rikki olekaan. Lisäksi vetonivelien suojakumit tarkistetaan ja tarvittaessa vaihdetaan (ja sitten homma puolestaan laajenee vetopyörästön öljytiivisteisiin, vaihteistoöljyihin ja moottorin alakannatinkumeihin).

Myös Konin etuiskunvaimentimia (8741-1186SPORT) harkittiin, mutta ne maksavat kuitenkin vähintään 400 e/pari eBay:ssäkin ja ovat poistuvia tuotteita, joten saatavuustilanne on huono. Taakse saisi joko keltaiset Sportit (30-1370SPORT) tai punaiset Specialit (30-1370).
« Viimeksi muokattu: 05.11.2010, 03:08:21 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

nautiskelija

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 76
Vs: 405 - Etuiskunvaimentimet
« Vastaus #14 : 29.05.2022, 10:52:39 »
Ilmeisen vanha viestiketju tämäkin.Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen että onko 405:een enää mitään alkuperäistä vastaavia iskunvaimentimia saatavilla?Alkuperäisiä tuskin saa mistään?Yläkääntölaakereita olin vaihtamassa tässä justiinsa niin mietin jos löytyis iskarit samalla niin menis koko auton eliniän.Auto on siis vuosimallin 1995 2.0 405.
Peugeot 405 gtx 2.0 -95 style
Peugeot 405 gl 1.6  -94
Peugeot expert 2.0 hdi -02
Peugeot 406 2.2 -03