Auto: 1997 306 2,0 GTI-6 (2. mallisarja, 3-ovinen, XU10J4RS, RFS, BE3/6, DAM 7485/07.05.1997, ABS, automaatti-ilmastointi).
Auton alkuperäinen katalysaattori kesti melkein 268 000 km, kunnes katkesi heti katalysaattorin jälkeisen hitsaussauman vierestä. Osa ei oikeastaan kovin ruosteinen, vaan yllättävänkin hyvin säilynyt, mutta putki oli hieman syöpynyt yläpuolelta juuri hitsaussauman vierestä niin, että ohentunut kohta ei enää kestänyt ja lopulta koko putki murtui poikki ajon aikana. Ääni oli melkoisen kova, joten autolla ei viitsinyt ajella kuin kotiin odottamaan korjausta. Jo hieman aiemmin auto oli satunnaisesti pitänyt hieman tavallista kovempaa ääntä, mutta silloin pikaisella vilkaisulla kaikki näytti olevan vielä kunnossa, kun putki oli rikki vasta osittain yläpuolelta.
Koska katalysaattori vaikutti muuten olevan sekä sisäisesti että ulkoisesti hyvässä kunnossa, päätettiin se korjata hitsaamalla. Myös toisen hitsaussauman vieressä oli putkessa havaittavissa ohentumista, joten sitäkin hieman paranneltiin. Samoin hitsattiin lattaraudasta vahvikkeet putkeen, jottei se menisi niin helposti rikki uudelleen. Kyseinen kohta näyttää joutuvan kovalle rasitukselle moottorin liikkuessa esim. kiihdytettäessä tai kaasusta päästettäessä.
Katalysaattorin saa tässäkin 306-mallissa vaihdettua ilman etuvaimentimen/keskiputken ja takavaimentimen irrottamista. Tarvittavan lisätilan saa, kun irrottaa etuvaimentimen kannatinkumistaan, jolloin pakoputkistoa saa työnnettyä riittävästi taaksepäin. Etuputken irrottaminen pakosarjasta ja sen asentaminen takaisin on hieman hankalaa ahtauden ja kiinni juuttuneiden pulttien ja mutterien vuoksi, mutta kuitenkin mahdollista ilman ylimääräistä purkamista. Vasemmasta kiinnityspultista pääsee pitämään avaamisen ja kiristämisen aikana kiinni myös moottoritilan puolelta, mutta oikeaan ei pääse käsiksi kuin auton alta, kuten myös muttereihin.
Lambda-anturin johtosarja pitää irrottaa ensin liittimestään, sillä muuten anturia ei saa kierrettyä irti putkesta johdon kiertymisen ja siitä aiheutuvan vahingoittumisen vuoksi.
Alkuperäisessä katalysaattorissa olivat merkinnät TR PSA K 107, 23312 1244, A7680207200, 090298 20 4.
Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.