Lainataan vähän vanhaa keskustelua aiheesta.
Auto: 2003 406 Sedan 1.8
Ongelma: Auto muuttui suorastaan vaaralliseksi ajaa aurauksen takasäätötankojen vaihdon jälkeen, käytetty nelipyöräsuuntauksessa. Tämän jälkeen auton käyttäytyminen muuttui liukkaalla tiellä arvaamattomaksi ja kiemurtelevaksi. Kesärenkailla suoralla tiellä liukkaalle sillankannelle ajaessa auto lähti pieneen sivuluistoon kohti oikeaa reunaa. Talvirenkailla huomaa myös välittömästi kun tienpinta on liukas; auto alkaa tekemään aluksi hidasta edestakaisin heijaavaa, kiemurtelevaa liikettä, joka kasvaa kunnes ei enää kaista riitä, ellei sitä kompensoi ohjaamalla vastaan. Tuntuu kuin takapää pyrkisi ihan jonnekin muualle kuin etupää haluaisi mennä. Myös isoihin kuoppiin ajaessa tuntuu kuin perä pyrkisi hypähtämään sivulle. Pitävällä alustalla normaalin tuntuinen, joskin hyvin uraherkkä. Auto on ollut loistava ajaa aiemmin, ja on myös säädetty pyöränkulmat vuosi sitten, eikä mitään vastaavaa ole tullut vastaan tämän automallin kohdalla kahdeksan vuoden aikana.
Soitin korjaamolle ja ottivat auton sisään tarkastaakseen säädöt, mutta olivat ohjearvojen mukaiset. Myös ohjearvoja tarkistivat. Takapyörissä on silminnähtävissä huomattavasti aurausta ja camber-kulmat selvästi negatiiviset (sisäänpäin kallistuvat), mutta ilmeisesti kuuluukin olla näin tässä mallissa. Ohessa säätöraportti. Ennen-arvoihin takapään osalta vaikuttaa se, että säätötangot oli juuri vaihdettu, ja säädöt tämän vuoksi päin honkia.
Ajatuksia, ideoita? En uskalla antaa vaimon ajaa autolla, koska se on itsellekin ajoittain haastava.