Kirjoittaja Aihe: 508 - Akun vaihto  (Luettu 24039 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

GeekPug

  • Vieras
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #30 : 27.02.2018, 13:34:38 »
Eikö RXH:ssa olekaan ollut AGM:ää vakiona?

Ei, Servicebox sanoo osaksi 5600 TC eli 75Ah/800A - AGM:nä ei tuossa fyysisessä koossa ole tuollaisia tehoja eli näin maallikkona veikkaisin että tuossa on menty ampeeritunnit edellä valinnan suhteen.

antsu

  • Vieras
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #31 : 27.02.2018, 13:40:02 »
Eikös AGM pakkaus ole tiukempi.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #32 : 27.02.2018, 20:29:02 »
Ei, Servicebox sanoo osaksi 5600 TC eli 75Ah/800A - AGM:nä ei tuossa fyysisessä koossa ole tuollaisia tehoja eli näin maallikkona veikkaisin että tuossa on menty ampeeritunnit edellä valinnan suhteen.

Toistaalta tuo Exide EA770 mahtuu samaan tilaan ja ampeeritunnit on siinä suuremmat, mutta ampeerit alhaisemmat. Kyllä se ainakin GT:ssä on hyvin toiminut sekin. Alkuperäinen ainakin omassa GT:ssäni oli AGM ja ohjeiden mukaan sellainen siihen myös kuuluu laittaa, kun akun vaihtaa.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #33 : 27.02.2018, 20:38:34 »
Lähteehän ihan tavallisestakin 70-80Ah lyijyakusta 650-750 A, miksi ei AGMstä?
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #34 : 27.02.2018, 22:19:41 »
Exide EK700 70Ah/760A, että kyllähän tuostakin lähtee, mutta onhan se hieman vähemmän kuin tuossa RXH:n "alkuperäisessä" 75Ah/800A -akussa.

Menin noissa mallimerkinnöissä sekaisin ja mullahan onkin GT:ssä tuo AK700, eikä EA770 ja juuri siitä syystä, että sen pitää olla AGM.
« Viimeksi muokattu: 27.02.2018, 22:24:14 kirjoittanut Penguin »

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #35 : 28.02.2018, 08:23:41 »
Ei auto välitä onko akku agm vai muu, kunhan se saa siitä tarvitsemansa sähkön.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #36 : 28.02.2018, 21:14:30 »
Näin voi tietty kuvitella, jos ei yhtään tiedä miksi se AGM-akku siellä pitää olla. Tuohon GT:hen, kun laittaa normaaliakun, niin aika nopeasti jää autolla sähköt siitä saamatta, kun se akku ei kestä sitä lataustapaa ja virtoja, jotka tuossa on käytössä.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #37 : 28.02.2018, 21:25:41 »
Miten GT.n laturi eroaa muista?
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #38 : 01.03.2018, 02:36:44 »
Esim. Voimakkaasti kiihdyttäessä ei ladata lainkaan ja jarrutuksissa ladataan akun varaustilasta riippuen laturin maksimiteholla. Tämä kuormittaa akkua enemmän, verrattuna siihen että laturi tuottaa kokoajan virtaa kulutuksen mukaan. Tuo ratkaisu on mainostekstien mukaan tehty siksi, että laturi ei söisi suorituskykyä. Kyllähän se ainakin periaatteessa voi useamman kilowatin vaikuttaakin.

Stop&Start -malleissa kai RXH:ta lukuunottamatta on AGM-akku, koska niissä auto on välillä sammuksissa ja startti kuluttaa enemmän, mutta monet laitteet kuluttavat seisottaessakin virtaa. Olikohan niin että RXH:n lataukseen liittyy myös ajoasu ja startti toimii siitä saatavalla virralla, niin 12v akun ei tarvitse olla AGM.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #39 : 01.03.2018, 06:10:24 »
Esim. Voimakkaasti kiihdyttäessä ei ladata lainkaan ja jarrutuksissa ladataan akun varaustilasta riippuen laturin maksimiteholla. Tämä kuormittaa akkua enemmän, verrattuna siihen että laturi tuottaa kokoajan virtaa kulutuksen mukaan. Tuo ratkaisu on mainostekstien mukaan tehty siksi, että laturi ei söisi suorituskykyä. Kyllähän se ainakin periaatteessa voi useamman kilowatin vaikuttaakin.


kiihdytykset ja jarrutukset on aika lyhyitä tapahtumia, ne tuskin ehtii sekoittamaan akkua ihmeemmin ja siitä selvinnee perinteinenkin akku kunhan on oikein mitoitettu.

Laturi kyllä raapaisee kilowatteja moottorista kun virtaa kuluu paljon, se on kyllä viisasta pudottaa pois päältä kun nilkka suorana kiihdyttää, varsinkin pienissä moottoreissa.

Kuinkahan yleinen tämä latauksen katkaisu on nykypösöissä?
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

Tkarkka

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 252
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #40 : 01.03.2018, 09:47:08 »
...Olikohan niin että RXH:n lataukseen liittyy myös ajoasu...

Vai ajoakku? :)
Peugeot 309 1.6 GR -89, 309 1.6i GR -90, VW Passat 2.0 16V GL -91, Peugeot 406 2.2 Sport GW -01, VW Golf  5-ov. 1.4 92 kW, VW Golf Variant Alltrack 1.8 TSI 132 kW -17.

antsu

  • Vieras
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #41 : 01.03.2018, 10:43:34 »

Kuinkahan yleinen tämä latauksen katkaisu on nykypösöissä?

Käsittääkseni systeemi on varsin yleinen koska sen avulla kaunistellaan kulutuslukemia

Moykky

  • Vieras
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #42 : 01.03.2018, 18:16:17 »
Saisiko yksinkertainen käyttäjäkin nyt selvennyksen;pitääkö uusi akku koodata vai ei? Kyseessä siis vm.2012 508 sw gt (2.2Hdi FAP). Jos löytyy jostain samanlainen akku mikä nyt on kiinni, niin ei pitäisi? Jos ei löydy niin? Kysäsen nyt samalla ,  minkä verran tuo akku vaikuttaa webaston sielunelämään? Koska nyt kovilla pakkasilla webasto ei lähde päälle ja kun starttaa autoa niin tulee tuo economy mode päälle (viittaa siis elähtäneeseen akkuun). Vai onko webasto vaihtokunnossa?

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #43 : 01.03.2018, 21:06:24 »
Vai ajoakku? :)

Joo toi omenan automaattinen oikoluku taas tehnyt tepposet, mutta onneksi täällä on lukutaitoista porukkaa.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #44 : 01.03.2018, 21:22:22 »
Saisiko yksinkertainen käyttäjäkin nyt selvennyksen;pitääkö uusi akku koodata vai ei? Kyseessä siis vm.2012 508 sw gt (2.2Hdi FAP).

Minulle 508 GT 2.2 HDI:hin vaihdettiin viime keväänä uusi Exide EK700 70Ah/760A AGM -akku, eikä sitä koodattu ja hyvin on toiminut Webastot ja muut sen jälkeen. Myös vanha akku oli AGM.

kiihdytykset ja jarrutukset on aika lyhyitä tapahtumia, ne tuskin ehtii sekoittamaan akkua ihmeemmin ja siitä selvinnee perinteinenkin akku kunhan on oikein mitoitettu.

Laturi kyllä raapaisee kilowatteja moottorista kun virtaa kuluu paljon, se on kyllä viisasta pudottaa pois päältä kun nilkka suorana kiihdyttää, varsinkin pienissä moottoreissa.

Eipä ole mitään muita mittauslukemia, kuin joskus jännitettä olen tarkkaillut ajossa ja, kun nilkkasuorana ajaa sen mitä tuo kulkee, niin kyllä se ilmeisen pitkään on lataamatta. Kai ne tehtaalla on jostain hyvästä syystä sinne tuon AGM:n laittaneet, eikä vain huvikseen, mutta ainahan tee-se-itse-miehet tuntuvat tietävän nämä asiat paremmin ja osaavat korjata tehtaan turhan tuhlailun.


Kuinkahan yleinen tämä latauksen katkaisu on nykypösöissä?
Käsittääkseni systeemi on varsin yleinen koska sen avulla kaunistellaan kulutuslukemia

Ainakin pre-fl 508:issa vain GT:ssä on tuo systeemi käytössä. Eikä se mitään kulutuslukemien kaunistelua ole vaan ihan todellista polttoainetalouden parantamista ja saahan sillä edes pienen osan jarrutusenergiasta talteen.