Kirjoittaja Aihe: 3008 - Lisävalojen asennus  (Luettu 8949 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jalat

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 37
Vs: 3008 - Lisävalojen asennus
« Vastaus #15 : 24.09.2019, 11:28:37 »
Tuossa vielä valotestissä miten W-Light Comber 550:n valo hajoaa leveälle. Joo ja kyllä tuohon tiehen auton keulaan tulee kirkkaampi valopläntti ja puiden latvatkin valaistuu. Toisia häiritsee, minua ei häirinnyt edellisien valojenkaan kanssa. Makuasioita  ;D



Vaihtoehtona mietin Valonia Pursuittia, joka on hieman halvempi (tarjouksessa 125e) ja vähän tehottomampi. Mutta suhteessa myös hyvin leveälle ampuva valo.
On muuten tismalleen sama valo, mikä on Puuilossa tällä hetkellä Arctic Bright nimellä 99 euron hintaan.
https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/secc92be6b750/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/10130189



Päädyin kuitenkin tuohon Comberiin, juurikin koska matalampi fyysinen koko, hieman kirkkaampi ja hieman leveämpi valo.


JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 815
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 3008 - Lisävalojen asennus
« Vastaus #16 : 24.09.2019, 15:57:21 »
On tullut mietittyä, että sitten kun vaihtaa lrdibareilta lyhyet valot päälle, niin kontrasti on erittäin suuri ja ei näe sitä vähääkään, jos pitkät olisivat normaalitehoiset. Näkeminen ei ole aina kiinni valon määrästä, vaan silmän tottumisesta eri tilanteisiin. Kunnon Night Breaker polttimot ja maximi jännite polttimoille voisi olla hyvä kompromissi. Xenonit voivat olla huonommat, kuin hyvät halogeenit. Toki ledibarit asentaneille peukkua pitkille pimeille suorille metsän keskelle  :). Ilman mitään hurskastelua.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

jalat

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 37
Vs: 3008 - Lisävalojen asennus
« Vastaus #17 : 24.09.2019, 16:43:33 »
Onhan siinä toki silmälle mukauduttavaa aina kun tehokkaista pitkistä vaihdetaan huonoille lyhyille. Välttääkseen sen, ainoa tapa varmaan olisi asentaa halogeeni-lisäpitkät noiden halogeeni perusvalojen rinnalle. Silleen minulla oli Peugeot 308:ssa kolmisen vuotta sitten ja muistan ettei se ero silmälle ollut niin raskas vaihdettaessa pitkiltä lyhyille.

Mutta kerran kun pääsee ledin makuun, niin kyllä se niin mahtavasti sitä yötä valaisee, että kokonaisuudessaan silloin tällöin satunnaisen vastaantulijan vuoksi lisäpitkien sammuttaminen ja silmän mukautuminen on pienempi paha, kuin se hyöty mitä noista valoista saa.

Tosiaan ei herneitä kenenkään neniin. Tämä on vähän maku asia. Ja varmasti omaan mielipiteeseeni ja ajatusmalliin vaikuttaa tosiaan myös se, kun on ajanut joskus eläinkolarin ja jarrutellut muutamaan otteeseen ihan hirven viereen. Pieniä lapsia kyydissä, niin maximi sallitut valot vaan päällä aina kun voi.

149 eurolla lähti tuo comber 550 ilmaisien postikulujen kera. Vielä pitäisi hakea kilventausteline. Sulakepesä, rele ja sulakehaaroitin releen herätteelle löytyykin jo ennestään. Kiva päästä askartelemaan  ;D

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 425
Vs: 3008 - Lisävalojen asennus
« Vastaus #18 : 25.09.2019, 08:33:44 »
Valoero vaihdettaessa lyhyille ei ole paha kun suuntaa pitkät sen verran ylös että se spotti ei osu tiehen siinä edessä. Valoteho kyllä riittää valaisemaan riittävästi eikä se kirkas spotti siinä edessä häikäise silmiä. Itse olen jo vuosia käyttänyt pitkissä jokasään 100W polttimoita joiden kantalevyä taivutan hiukan jotta valospotti nousee tien yläpuolelle ja on ollut hyvä ainakin minulle.
Peugeot driver since 1995,
Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.
Uusin hankinta Fiat Ducato Matkaaja

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 026
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - Lisävalojen asennus
« Vastaus #19 : 25.09.2019, 09:16:22 »
Optimi tilanteessa pitkien keila osuisi tiehen kauempana, mutta näillä normaali autojen valojen korkeuksilla se ei ole ihan helposti järjestettävissä. Noin jos pitkät näyttää taas liian ylös tulee helposti sellainen tunne että ne ei näytä mitään jos ollaan peltoaukealla, valo kun ei osu mihinkään.

Joskus aikoinaan asensin 309iin sekä sumuvalot että lisäpitkät samalle tasalle ajovalojen alapuolelle, referenssi meni sen aikaisessa lainsäädännössä hiukan yli maksimin, mutta valoista tuli useampi kommentti että polku todella näkyi. sekä lyhyillä että pitkillä, no osittain siksi että vaihdoin ajovalojen umpiot uusiin. Pitkien suuntaaminen oli kieltämättä vähän haastavaa mutta kun asetus alkoi osua niin paketti oli todella hyvä. 405seen sen sijaan en laittanut lisäpitkiä vaan rakentelin valovahvistimen joka ohitti auton omat ohuet piuhat kun valot kytkettiin päälle (eli ei valomuisti/automaattivalot vaan kytkimestä päälle), Sillä keinolla jännite nousi polttimon kannalla 1,5 VDC, eron kyllä huomasi.

Edellisestä siis kannattaa poimia olennaisena se pointti mikä ehkä JPL tuossa haki, ensin auton omat valot kuntoon ja sitten vasta paistinpannua keulalle. Joskin edelleen jos auton omat valot on onnettomat niin ei niistä hyviä saa vaikka seisoisi päällään. LED valot nyt vaan on tätä päivää, niiden valon väri ja teho on kyllä vertaansa vaikka jos valoista vaan on haluttu hyvät tehdä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

jalat

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 37
Vs: 3008 - Lisävalojen asennus
« Vastaus #20 : 29.09.2019, 12:26:05 »
Tuollainen aika huomaamaton W-light comber 550 tuli asennettua sitten ja aika huomaamaton siitä tuli. En vielä ajellut pimeällä, niin en osaa sanoa valaisusta. Talvi näyttää sitten. Eiköhän se asiansa hoida  ;D

Sen verran pitää seurailla ajossa, että vaatiiko tuo jonkun ylätuen. Pikkuisen se heiluu kun kädellä heiluttaa, mutta yllättävän hyvin se siinä silti on. Saattaa kuitenkin olla parempi suosiolla laittaa ylätuki tai kaksi, jottei se irtoa isoon kuoppaan ajaessa tai autopesussa tms.




SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 425
Vs: 3008 - Lisävalojen asennus
« Vastaus #21 : 29.09.2019, 16:12:14 »
Samanmoisen laitoin mutta rekkarin alapuolelle, ei tule niin ulos puskurista.
Peugeot driver since 1995,
Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.
Uusin hankinta Fiat Ducato Matkaaja

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 425
Vs: 3008 - Lisävalojen asennus
« Vastaus #22 : 30.09.2019, 12:03:10 »
Kuvia aikaansaannoksestani.
Peugeot driver since 1995,
Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.
Uusin hankinta Fiat Ducato Matkaaja

jalat

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 37
Vs: 3008 - Lisävalojen asennus
« Vastaus #23 : 30.09.2019, 12:57:34 »
tuolla tavoin itsekin meinasin laittaa, mutta lopulta tuo oma valaisinmalli olisi jäänyt kuitenkin aika paljon ulos törröttämään. selvästi sirompi tai lyhyempi malli tuo sinun asentamasi. Istuu hyvin tuohon alas puoliksi piiloon.

MikkoTee

  • Vieras
Vs: 3008 - Lisävalojen asennus
« Vastaus #24 : 14.11.2019, 12:52:33 »
Saako laillisesti omiin valoihin lisää tehoa? Lisävalot on jo varastossa odottamassa, mutta niitäkään kauheesti saa pidettyä päällä.

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 425
Vs: 3008 - Lisävalojen asennus
« Vastaus #25 : 14.11.2019, 15:27:57 »
Eipä saa laillisesti muuten kuin polttimoilla joissa on plus jotain teho, mutta ne ei tahdo kestää. Itselläni sekä puolikkaissa valkoista valoa antavat ja pitkissä ns. jokasään polttimot, kaikki 100W ja sitten on tuo valotanko erillisen katkaisimen takana kaukovaloissa. Maaseudulla noilla näkee hyvin, kaupungissa valotanko on turha kapistus. Aion kokeilla puolikkaisiin LED polttimoita kunhan niitä alkaa saada kohtuu hinnalla.
Lisäksi suunnitteella on laittaa suksiboxin alapintaan valotanko että saa valoa lapinreissuun.
Peugeot driver since 1995,
Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.
Uusin hankinta Fiat Ducato Matkaaja

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 900
Vs: 3008 - Lisävalojen asennus
« Vastaus #26 : 14.11.2019, 20:40:07 »
Riippuu siitä millä normilla auto on tyyppihyväksytty, mutta vanhakoppaisen 3008:n kohdalla normi on niin vanha, että ajovalojen jännitteen muuttaminen ei ole vielä kielletty. Uusissahan sekin vaihtoehto on estetty. Ratkaisu on periaatteessa 28V jännitteen tuominen valoille ja kuorma-autoille tarkoitettujen polttimoiden käyttäminen. Tämän ikäisen auton elektroniikka vaatii kuitenkin enemmän eli auto pitäisi saada huijattua luulemaan, että valot on alkuperäiset, 28V järjestelmä pitää eristää auton muista sähköistä, ettei tuli mitään kalliita yllätyksiä ja lisäksi 12 VDC -> 28 VDC stepperit on aikamoisia häiriön tuottajia ja ne häiriöt pitää myös eristää. Sitten jää vielä kysymys, että kestääkö umpiot ja lampun lasit, jos sinne laitetaan 24V 75W nimellistehoinen polttimo, jonka maksimiteho 28V jännitteellä on 83W. Nuo umpion pohjat ja lasit on muovia ja pidemmän päälle saattaa tykätä kyttyrää tuosta. Speksien mukaan mikään ei muutu valotehon osalta, mutta todellisuus on toinen ja polttimot kestävät pitkään.

Yhteen 80-luvun Volvoon ja 90-luvun puolivälin Eemeliin olen tuollaiset asentanut. Volvo oli helppo umpion lasien ja metallisen pohjan kanssa. Mersussakin oli vielä lasi, mutta umpiossa huomattavasti enemmän muovia. Siinä muutettiin lyhyet, pitkät ja tehdaslisäpitkät (E500) kaikki 28V sähköille. Häiriöiden suodattamisessa oli aika kova homma, mutta lopputulos varsin onnistunut ja valoista tuli todella hyvät. Volvossa oli jo palaneiden polttimoiden vahti, mutta se vaan kylmästi kytkettiin pois päältä ajovalojen osalta. Mersussa oli myös paljon enemmän muuta elektroniikkahimmeliä, joita piti osin huijata, mutta poika oli jotenkin askarrellut siinä jopa palaneiden polttimoiden varoituksen toimimaan.

Sitten loppu on umpioista kiinni saako tuolla tavalla yhtään parempia valoja. Noissa molemmissa oli jo lähtökohtaisesti kookkaat ja hyvät umpiot, joten lopputuloksesta tuli erinomainen. Jos umpiot on umpi surkeat, niin turha vaiva. Silloin ja jos ei ole intoa harrastaa, suosittelen ulkoisten lisävalojen asentamista. Niillä ei lyhyitä valoja paranneta, mutta tähän vanhakoppaiseen 3008:iin sopivan led-tangon saa aika mukavasti piilotettua maskiin.

Flameball

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 44
Vs: 3008 - Lisävalojen asennus
« Vastaus #27 : 18.10.2020, 21:52:01 »
Auto: 2013 3008 1,6 HDi (115 hv).

Moi, otsikko vanha, mutta itse juuri nikkaroin ledipötkön keulille ja nyt pitäs tietää mistä johdosta saa näppärästi herätteen. Katsoin, että ajovalolle tulee liitin ja siinä tietty useita johtoja, mutta mistä pinnistä/väristä normaalin halogeenietuvalojen pitkät saa virtansa, että osaan kytkeä herätteen oikeeseen johtoon? Vai onko hommaan joku vielä parempi niksi tarjolla?

jalat

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 37
Vs: 3008 - Lisävalojen asennus
« Vastaus #28 : 18.10.2020, 22:22:45 »
Nappaa suoraan pitkän sulakkeelta sellaisella sulakehaaroittimella. Jää pitkälle oma sulake edelleen, mutta siitä vain haarautuu toinen sulakemahdollisuus toiselle laitteelle, kuten vaikka pitkien releelle.

Ei tarvitse arpoa johtoja saati katkoa tai kuoria mitään.

https://m.motonet.fi/fi/tuote/481772/Sulakehaaroitin-mini-laattasulakkeille

Flameball

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 44
Vs: 3008 - Lisävalojen asennus
« Vastaus #29 : 18.10.2020, 23:33:18 »
Ymmärsinkö nyt oikein, että jos tuuppaan ton pitkien sulakkeelle kiinni ja laitan siihen herätejohdon, niin ledbar toimii kun laitan pitkät päälle? Jos näin niin melko näppärää. Mulla on sähkösarja ja siinä on releet jne valmiina. Se haluaa vain +,- ja herätevirta.