Kirjoittaja Aihe: Peugeot 508 Hybrid Teknikens Världin Plugin-hybridien testivoittajaksi!  (Luettu 9781 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Riippuu autosta, ei toi nyt järin upealta kuullosta jos autoa lämmitetään käyttämällä bensiinimoottoria tyhjäkäynnillä...

https://autotoday.fi/moottori-lehden-ladattavien-hybridien-vertailun-suurin-yllatys-liittyi-lammityslaitteisiin/
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
"Testi myös osoitti autojen vaativan poikkeuksellisen syvää perehtymistä käyttäjiltä."

Tässä asian ydin.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Aika hyvin osuttu, uskallan väittää ilman mitään tilastoja että suurinta osaa autoilijoista ei kiinnosta yhtään mikään muu kuin auton käyttäminen liikkumiseen. Kaiki muu perehtyminen on liikaa, ja itse ymmärrän tämän lähestymistavan oikein hyvin.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Komppaan SamiKoota. Antaa latausjohtojen kanssa temmeltävät pitää mielipiteensä, mutta vaatii vielä sulattelua  ;).
Testivoitto täytyy todeta hienoksi Peugeotille. Akun vaihtohinta kannatta selvittää, koska esim Volvon V60 Plug Innejä jaa polkuhintaan, sinänsä auton vanhetessa Plug In  muuttuu ongelmaksi.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Ranskalainen GT

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 451
Kun akut on syystä tai toisesta muuttuneet käyttökelvottomiksi, ovat ne vain kuollutta painoa nostamassa kulutusta, ja siten co2 päästöjä. Akkujen n. 300kg paino lisää kulutusta kaupungissa x litraa, ja sähköajo mahdotonta.
Aletaanko katsastuksessa tutkimaan auton kuntoa myös akkujen osalta. Akuillahan ne on saatu "vihreiksi". Akut jos loppu, poistuisi "vihreä status", ja käyttövoimaveron korotus voimaan!?!
Civic, Sportside 4,3l, Sportside 5,7l, Caprice Classic 5,0l, Suburban 6,5l, Chevy Van 6,5l, Chrysler 300M 3,5l -00, Citroen Berlingo 1,6l -03, Citroen C5 break 2,0l -06, Grand Picasso 2,0l -08, Chevrolet Silverado Duramax 6,6l -03, Citroen C5 Tourer 2,0l -10, Peugeot 508 GT 2,2l -11, Peugeot 3008 Allure BlueHdi 120 autom. 1,6l -18, Peugeot 508GT 2,0l -15, Opel Vivaro -20, Peugeot 3008 GT Hybrid 225 - 21.

Ranskalainen GT

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 451
Tulevaisuudessa
Vaihtoehto A: sähköautojen akkujen vaihtaminen järkevän hintaista, ja työ onnistuu 1/2 tunnissa.
Vaihtoehto B: autoista tulee kertakäyttövehkeitä, joiden elinkaari suunnitellaan kestävän akkujen käyttöiän.
Vaihtoehto C: akkutekniikka kehittyy merkittävästi, ja vanhan auton akku jopa siirtyy uuteen autoon, joka myydään ilman akkua.

Veikkaan C:n olevan lähimpänä tulevaisuudessa. Akut ovat pieniä, ja ne standardisoidaan sopimaan autosta toiseen. Ihan ei AAA paristoilla selvitä, mutta sinne päin.
Civic, Sportside 4,3l, Sportside 5,7l, Caprice Classic 5,0l, Suburban 6,5l, Chevy Van 6,5l, Chrysler 300M 3,5l -00, Citroen Berlingo 1,6l -03, Citroen C5 break 2,0l -06, Grand Picasso 2,0l -08, Chevrolet Silverado Duramax 6,6l -03, Citroen C5 Tourer 2,0l -10, Peugeot 508 GT 2,2l -11, Peugeot 3008 Allure BlueHdi 120 autom. 1,6l -18, Peugeot 508GT 2,0l -15, Opel Vivaro -20, Peugeot 3008 GT Hybrid 225 - 21.

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Käytetyllä akkuteknologialla iso merkitys siihen voiko ajaa tyhjäksi vai ei.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
RGT:n vaihtoakkujärjestelmäähän yritti Renault tuoda markkinoille, ehkä liian aikaisin. 
https://autobild.fi/uutinen/renault-fluence-ze-sahkoauto-parjasi-challenge-bibendumissa-6.182.119175.57398518d4
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 434
Kun akut on syystä tai toisesta muuttuneet käyttökelvottomiksi, ovat ne vain kuollutta painoa nostamassa kulutusta

Eikös siinä käy niin, että kaikista ekologisin hybridi on se jossa akut on vikatilassa. Jokin aika sitten oli lehdissä juttua Volvosta jossa yksi kenno oikosulussa. Aiheuttaa sen, ettei sillä sitten ajettu polttomoottorillakaan kun ei antanut käynnistää. Voi olla merkkikohtaisia eroja, mutta veikkaan, että sähköpuolen vika estää ajamisen kaikissa. On muutoin aika kohtuutonta jos urean lisäämättä jättäminen estää ajon, mutta hybridistä on ok raksia sähköt pysyvästi pois.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Volvo tekee pahan virheen, jos ei korjaa noita viallisia akkukennoja vaan ainoa vaihtoehto on vaihtaa koko älyttömästi ylihinnoiteltu akkupaketti. Kukaan ei enää halua ostaa noita käytettynä eikä niitä kohta osteta uutenakaan. Veikkaan, että politiikka muuttuu suht' nopeasti.
Renaultilla kyllä vaihdetaan viallisia kennoja ja vanhat akut voi päivitää uudempiin versioihin ihan kohtuuhinnalla.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Hassua sisänsä, että ympäristöystävällisesti näillä plugareilla ajetaan siis 30-60km, kun kaikki on "täydellistä". Paljonko akun lisäpaino lisää kulutusta vrt. sama auto pelkällä polttomoottorilla varustettuna?

Onhan tuo useimmille varsin suuri juttu, jos päivittäin pääsee sen 30-60 km sähköllä eli jaksaa ladata öisin. Monet pääsee koko päivän ajot ja loput vaikkapa työmatkan edes yhteen suuntaan, mikä tiputtaa keskikulutusta reilusti.

Tuonkin jälkeen akku vähentää kulutusta useimmilla. Se latautuu jarrutuksissa ja mahdollistaa taas hitaan ajon akulla.

Maantiellä tyhjä akku on vain haitta. Vierintävastus kasvaa lineaarisesti painon mukana. Nopeudesta riippuen kokonaisvastus kasvaa samassa suhteessa tai paljon vähemmän, jos ilmanvastus alkaa olla vallitseva. Ei kai pugininen akku kovin painava ole? Onko edes 100 kg? Teslassa akku painaa jopa 600 kg, mutta sillä ajaakin sitten 10-kertaisesti. Tietysti sähkömoottori ja sen vaativa tekniikka lisäävät painoa.

Harmi, että Pösö jäi noin hurjasti ilmoitetusta sähköajomatkasta. Mistä se johtui?
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport

Harmi, että Pösö jäi noin hurjasti ilmoitetusta sähköajomatkasta. Mistä se johtui?

Optimaaliset olosuhteet eivät olleet läsnä 508:lla. Sama ilmiö on testattu C350 e pikku-akkuiselle 6.5 kWh akkuisella mersulla (vain alle 20 km)
https://teknavi.fi/autot/koeajo-mercedes-benz-c350-plug-in-hybrid-ekoteko-vai-bensasyoppo (jutuissa toimittajat eivät osaa tai tiedä ilmoittaa kWh-kapasiteettia akusta) https://autovouhotus.fi/mercedes-benz-c350e-hyva-mutta-ei-riittavan/  https://www.is.fi/autot/art-2000000983854.html ja VW Passat GTE:llä 13 kWh, alle 40 km pääsi silläkin. Eli vielä on paljon matkaa siihen, että akkuteknologia oli muun auton tasalla. Sitten kun akun uusinta on tulossa, niin 5000 - 10000 euron lasku syö polttoainehyödyn, eli vain uuden ostaja saa riskittömän edun, mutta vaihtoauton hinnassa saattaa tulla silti takkiin...valitettavasti kovin positiivista kirjoitettavaa ei vielä ole faktoina tarjolla. Muutenhan akku avittaa auton tehoissa siten, että auto lähtee kuin hauki rannasta. Niille, jotka tykkäävät räppäillä, niin soiva peli  ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Optimaaliset olosuhteet eivät olleet läsnä 508:lla.

Tuossahan nyt testattiin kuitenkin 12 autoa samalla tavalla ja molemmat Pösöt jäivät pahiten luvatusta. V60 lähes yhtä pahasti, mutta kaikki muut selvästi vähemmän. Jotkut jopa ylittivät luvatun ja monet pääsivät hyvin lähelle.

Huijaako PSA kantamaa jotenkin?
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 287
Tuskin huijaa mitenkään. Uskon normaali Matti meikäläisen pääsevän tuolla 40-60 km ajo-olosuhteista ja kelistä riippuen. Ajoin suunnilleen samankokoisella akustolla varustetulla Hybridillä viime sunnuntaina Kotkan sibelius puiston latausasemalta kuninkaan kartanon ristykseen 65 km  sähköllä vakkari 90 km/tuntiin säädettynä. Vuoden keskikulutus 19 000 km matkalla on ollut reilun litran. Pääsääntöisesti autolla ajettu 40 km työmatkaa ja se menee kokonaan sähköllä. Keskimäärin lataa2,3 kw/100 km moottorijarrutuksin.  Kilowatilla pääsee 4-5 km kuivalla kesäkelillä.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Oliko se PSA-hybridi? Tuossa testissähän Kia ja Huyndai pääsivät 9 kWh akulla yli 50 km kun Pösöt pääsivät 12 kWh:lla vain 39 km. Kotain outoa tuossa on. Erilailla ilmoitettu akkukapasiteetti ja kantama?
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)