Kirjoittaja Aihe: 309 - Nykiminen lämpimänä  (Luettu 2826 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Rannankeisari

  • Vieras
309 - Nykiminen lämpimänä
« : 30.03.2021, 21:14:39 »
1989 Peugeot 309 XR, 1,6 bensa, kaasutin (Solex 34/34 Z1), XU52C. B2B -moottorikoodi. Ajettu 208tkm.

Moi! Täysin ilman aiempia Peugeot -kokemuksia hommasin 89 mallin 309:n. Ulkoisesti mukavassa kunnossa, tekniikkakin tuntuu muuten toimivan mallikkaasti, mutta moottorin lämmetessä nykii huomattavan paljon liikkeelle lähtiessä, toiselle vaihteelle asti vaihdettaessa sekä tasakaasulla ajettaessa. :-[

Ymmärtääkseni ko. kaasuttimessa on ollut ongelmia vahatermostaatin toiminnassa, mutta koneen ollessa lämmin, ryyppy on pois päältä, joten se on (osaltaan) poissuljettu ongelma. Sainkin jo kaasuttimeen sopivan täydellisen korjaussarjan, ja oletan, että kaasuttimen kunnostaminen ei ainakaan haittaisi.  :o

Mistä kautta ongelmaa kannattaisi alkaa metsästämään? Kiitos jo etukäteen, kaikki apu on enemmän kuin tervetullutta. :)

Ohessa kuvaa autosta!

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 029
Vs: 309 - Nykiminen lämpimänä
« Vastaus #1 : 30.03.2021, 21:24:08 »
Kaasuläpän akselissa välystä? Ei muistikuvaa oliko juuri tuon Solexin ongelma.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 309 - Nykiminen lämpimänä
« Vastaus #2 : 30.03.2021, 21:52:51 »
Isäukolla oli joskus uusi 405 samalla moottorilla. Siinä oli samanlaista nykimistä, niin muistaakseni korjaantui vaihtamalla pääsuutin pienempään, samalla kulku parani selvästi.

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 309 - Nykiminen lämpimänä
« Vastaus #3 : 30.03.2021, 21:58:23 »
Muistan, kun meillä oli 309 1.6 ja siinä kaasari oikutteli.
Vaihdettiin yksikurkkuinen kaasari tilalle, jossa manuaaliryyppy. Kakistelut jäi ja kaasun kun polkaisi pohjaan, lähti kuin nappi housuista.  :)

Ei ollut edes hankala homma, kaverilla oli moinen 309 varaosa-auto, josta osat otettiin. Oma oli XS malli solex kaksikurkkuisella ja yksikurkkuinen oli ilmeisesti vanhempi 1.6 weberin kaasarilla ja man. ryypyllä.

BX sitikassa sama solexi oikutteli lämpimällä koneella käynnistyksissä. Sai sahata hetkisen kaupassa käynnin jälkeen.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 309 - Nykiminen lämpimänä
« Vastaus #4 : 31.03.2021, 03:40:58 »
Ei välttämättä liity samaan ongelmaan, mutta itselläkin oli aikanaan samanlainen auto (mutta tummansininen). Puolilämpöisenä temppuili, sai ehkä liikaa juurikin startatessa, piti pitkään sahata kaasu pohjassa että starttasi. Ja sammutuksen jälkeen tallissa yleensä haisi bensa. Taisi myös puolilämpöisenä joskus nykiä ehkä samoista syistä johtuen.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 309 - Nykiminen lämpimänä
« Vastaus #5 : 31.03.2021, 09:38:12 »
^
Joskus kysyin Koivuhaassa sitikan pikahuollossa, miksi imuilman haitariputkeen oli tehty reikiä... Vähensi kuulemma kuumalla koneella bensan höyrystymistä, joka aiheutti pitkiä startteja.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

Rannankeisari

  • Vieras
Vs: 309 - Nykiminen lämpimänä
« Vastaus #6 : 01.04.2021, 13:13:07 »
Moro!
Eli vika painottuisi nimenomaisesti kaasuttimeen. Onko sytytyspuolella jotain, mikä voisi mahdollisesti vaikuttaa nykimiseen? Toiseksi mietin, kuinka kaasuläpän välys olisi huomattavissa, ja onko jotain muuta osaa, joka vaikuttaa kaasuläpän toimintaan, joka voisi olla entinen?
« Viimeksi muokattu: 01.04.2021, 13:19:18 kirjoittanut Rannankeisari »

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 309 - Nykiminen lämpimänä
« Vastaus #7 : 01.04.2021, 13:29:13 »
Sytytyksen ohjausyksikkö, sellainen pieni lätkä, oli noissa kulutustavaraa. Yleensä hajotessaan ei käynnistynyt ollenkaan, saattoi aiheuttaa nykimistäkin. Lämpötahna kuuluu väliin asennukseen.

Tämän näköinen:


407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 029
Vs: 309 - Nykiminen lämpimänä
« Vastaus #8 : 01.04.2021, 14:17:39 »
Kyllä sitä kaasuläpän akselia pääsi jostain kohtaa heiluttelemaan. Niin minä sen totesin.

Rannankeisari

  • Vieras
Vs: 309 - Nykiminen lämpimänä
« Vastaus #9 : 01.04.2021, 15:28:34 »
Noita sytytysmoduuleja näkyy olevan lähimmässä motonetissä, pitääpäs käydä hakemassa ja vaihtaa. Tarkoituksena vaihtaa myös tulpat ja öljyt tänään, sekä tutustua enemmän Solexin sielunelämään. Pyörijäkin löytyy sopiva, joten sekin on tarkoituksena vaihtaa.

Onkos jotain erityistä muistettavaa, kun alkaa tulppia, sytytysmoduulia tai pyörijää vaihtamaan?

Kiitos kaikille tähän mennessä, neuvonne ovat olleet tärkeitä!

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 309 - Nykiminen lämpimänä
« Vastaus #10 : 01.04.2021, 15:37:04 »
Ei muuta kuin muistaa sen lämpöä johtavan aineen sinne yksikön alle, niin kestää pidempään. Ja vanha osa hanskalokeroon varalle.

90-luvun alussa tilasin käytettynä Sitroselta tuon osan BX:ään. Ei ollut halpoja tarvikeosia vielä olemassakaan. Maksoi 400 markkaa ja en tiennyt, että pitää laittaa aineet väliin. Kesti sitten mitä kesti. :)
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

Rannankeisari

  • Vieras
Vs: 309 - Nykiminen lämpimänä
« Vastaus #11 : 01.04.2021, 16:02:26 »
Moro!
Eli laitetaankos se aine siihen yksikön ja liittimen väliin, vai yksikön ja kiinnityksen (sen, mihin yksikkö kiinnitetään) väliin? Minkähän verran tuota kuuluu tursata :D

Toinen kysymys! Mistähän moiseen peliin lisätään jäähdytysnestettä, vielä ei valo pala, mutta tiputtelee hieman.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 309 - Nykiminen lämpimänä
« Vastaus #12 : 01.04.2021, 16:05:08 »
Tarvike sytytysmodulit ei välttämättä toimi kunnolla, ainakin ennen oli näin.

Rannankeisari

  • Vieras
Vs: 309 - Nykiminen lämpimänä
« Vastaus #13 : 01.04.2021, 16:08:43 »
Toivotaan, että toimisi. Onneksi hinta on 19,90, jos sattuu virheostos :D

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 309 - Nykiminen lämpimänä
« Vastaus #14 : 01.04.2021, 16:36:12 »
Moro!
Eli laitetaankos se aine siihen yksikön ja liittimen väliin, vai yksikön ja kiinnityksen (sen, mihin yksikkö kiinnitetään) väliin? Minkähän verran tuota kuuluu tursata :D ...

Lämmönjohdetahna laitetaan sytysmodulin ja virranjakajan väliin, eli kiinnityksen väliin, ei liittimeen. Huomaat tuon kyllä siitä kun katsot moduulia, sen "pohja" on metallia. Tahnan tarkoitus on parantaa lämmönjohtumista sytytysyksiköstä virranjakajaan, jolloin moduli toimii viileämpänä.
Ei tuota tahnaa paljoa tuonne tarvi laittaa, sen verran, että se leviää koko pinta-alalle kun moduuli kiristyy paikoilleen. Toisaalta, kyllä se ylimääräinen tahna sieltä myös pursuaa pois.