Kirjoittaja Aihe: 508 - Automaattinen nopeusrajoitusten tunnistus  (Luettu 3391 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 632
Vs: 508 - Automaattinen nopeusrajoitusten tunnistus
« Vastaus #15 : 05.01.2022, 14:14:53 »
Alkaa jarruttamaan. Toki tuossa on sellainen pieni "anteeksianto" että jos mittaus toteaa etäisyyden kasvavan, niin jarrutus olisi lievempi tai sitä ei välttämättä tehtäisi ollenkaan, mutta jos se eteen kiilaaja jää siihen nököttämään, niin adaptiivinen cruise kyllä survasee jarrua siihen malliin jarruvalot loistaen että huomaa! Itse sanoisin jopa varsin epämielyttävänkin voimakkaasti :-\
No sellaista en sitten ruksaisi tilauskaavakkeeseen. Outoa, jos tuollaisessa ei voi käyttää normi vakkaria.
Tuo liikennemerkkitunnistuskin on aika outo juttu. Reagoiko se kaikkiin numeroihin miten sattuu. Nythän on vaalitkin tulossa ja paljon numeroita tien laidoilla.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 028
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: 508 - Automaattinen nopeusrajoitusten tunnistus
« Vastaus #16 : 05.01.2022, 15:00:19 »
No sellaista en sitten ruksaisi tilauskaavakkeeseen.
No sieltähän se tuli ZV80 itsekin kyllä mukaan ruksittua :-[
  • Pack Drive Assist: (Pack Safety Plus lisäksi) aktiivinen vakionopeudensäädin (ZV80)
  • Pack Safety Plus: (Pack Safetyn lisäksi) laajennettu liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, kuljettajan vireystilan valvonta ja kaukovaloavustin (ZV79)
  • Pack Safety: Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ja törmäysvaroitin, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, kaistavahti sekä kaistallapitoavustin (ZV78)
Eikä tuo ACC nyt silleen edes kyrsi kun on sen tavoille jo oppinut. Kaasupolkimella tuon voi itse ohittaa ihan milloin tahansa ja kun jalan vapauttaa, pääsee ACC jälleen hommiinsa tekemättä mitään. Siksi usein tuollaisen eteentunkijan kohdalla usein olenkin vain asettanut jalan kaasulle (juu tiedän, välimatka edellämenijään on varmasti hetken aikaa liian pieni) ja kohta kun on etäisyys jälleen edes about haarukassa, olen vapauttanut jalan kaasulta ja ACC enää vain viimeistelee etäisyyden pienellä hienosäädöllä 8)

Tuo liikennemerkkitunnistuskin on aika outo juttu. Reagoiko se kaikkiin numeroihin miten sattuu.
Ei se nyt ihan mielivaltaisesti sentään kaikkia poimi, mutta ei ole kerta eikä kaksi kun on Hki keskustassa bussikaistalla mennyt pitkän matkan dösä, josta tuo tunnistin on sitten poiminut 100km/h nop.rajoituksen Mannerheimintielle ;D

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - Automaattinen nopeusrajoitusten tunnistus
« Vastaus #17 : 05.01.2022, 18:03:43 »
Niin, mutta kun se vakkarin tehtävä on nimenomaan vapauttaa siitä kaasun painamisesta, niin menettää vähän merkitystään, kun se on jatkuvasti himmailemassa. Onneksi meillä ei ole tuota kapistusta kummassakaan autossa.

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 028
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: 508 - Automaattinen nopeusrajoitusten tunnistus
« Vastaus #18 : 05.01.2022, 18:56:37 »
menettää vähän merkitystään, kun se on jatkuvasti himmailemassa.

No eipä sitä mihinkään ruuhkassa kökkimiseen ole tarkoitettukaan ;D

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

Ranskalainen GT

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 455
Vs: 508 - Automaattinen nopeusrajoitusten tunnistus
« Vastaus #19 : 10.01.2022, 14:13:57 »
Acc on kuin automaatti-ilmastointi. Yleensä hyvä, mutta joskus vaatii toimenpiteitä.
Molemmat riittävästi enemmän eduksi, kuin haitaksi. Rastit ruutuun tilatessa autoa.
Civic, Sportside 4,3l, Sportside 5,7l, Caprice Classic 5,0l, Suburban 6,5l, Chevy Van 6,5l, Chrysler 300M 3,5l -00, Citroen Berlingo 1,6l -03, Citroen C5 break 2,0l -06, Grand Picasso 2,0l -08, Chevrolet Silverado Duramax 6,6l -03, Citroen C5 Tourer 2,0l -10, Peugeot 508 GT 2,2l -11, Peugeot 3008 Allure BlueHdi 120 autom. 1,6l -18, Peugeot 508GT 2,0l -15, Opel Vivaro -20, Peugeot 3008 GT Hybrid 225 - 21.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - Automaattinen nopeusrajoitusten tunnistus
« Vastaus #20 : 10.01.2022, 16:45:57 »
Pösön automaatti-ilmastointiin riittää kun laittaa automaatille ja säätää lämpötilapyynnön sopivaksi kaupasta ulos ajaessa, loppu toimii automaattisesti. Adaptiivinen vakkari on kaukana tuosta.

No eipä sitä mihinkään ruuhkassa kökkimiseen ole tarkoitettukaan ;D

Ruuhkassahan sillä just jotain tekisi, mutta viimeksi olin ruuhkassa lokakuussa 2018 Saksassa. Sen jälkeen ei ole ruuhkaa näkynyt.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 508 - Automaattinen nopeusrajoitusten tunnistus
« Vastaus #21 : 10.01.2022, 19:03:17 »
Mä en juurikaan luottaisi tuohon vakkarin etäisyystunnistukseen tms. oikeassa ruuhkassa, enkä kunnon jonossakaan. Harvassa jonossa ehkä enemmän.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 028
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: 508 - Automaattinen nopeusrajoitusten tunnistus
« Vastaus #22 : 10.01.2022, 19:26:15 »
Ruuhkassahan sillä just jotain tekisi, mutta viimeksi olin ruuhkassa lokakuussa 2018 Saksassa. Sen jälkeen ei ole ruuhkaa näkynyt.

Sen verran tökkivä tuo on luonteeltaan, jotta mieluummin jättää kyllä käyttämättä, se kun seisoo jarruilla vähän väliä aina kun joku tulee eteen ns. sunnuntaihesarin turvavälillä, joka ei esim. pk-seudun kehäteillä todellakaan ole mitenkään harvinaista :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

marko_k

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 11
Vs: 508 - Automaattinen nopeusrajoitusten tunnistus
« Vastaus #23 : 07.02.2022, 16:40:08 »
Onko jossain joku täppä, josta nopeusrajoitustietojen haun navigaattorista saa pois päältä? En ole ainakaan löytänyt.

Olen itse manannut samaa, koska on turhauttavaa että kameran oikein lukema nopeusrajoitus korvataan hetken kuluttua kartoista kaivetulla väärällä tiedolla.

Ainoa mitä olen itse keksinyt on poistaa Suomen kartta kokonaan navigaattorilta. Toki silloin menevät kameratolppavaroituksetkin pesuveden mukana, kuten myös mahdollisuus navigoidakin...

Mahdollisesti tämän softan avulla tuota(kin) asetusta pääsisi muuttamaan:

https://www.forum-peugeot.com/Forum/threads/tuto-t%C3%A9l%C3%A9codage-et-calibration-dun-nac-rcc-cirocco-cmb_num-sans-diagbox-via-arduino.121767/

Pitäisi vain hommata tuo Arduino ohjelmontialusta ja siihen CAN Bus palikka kylkeen plus kaapelit. Vielä en ole päättänyt uskallanko ryhtyä.
Ajossa: Renault Megane E-Tech -23 | Mercedes-Benz EQA -21  | Peugeot Kisbee -19 ....... Tulossa: Mercedes-Benz EQB -23 | Škoda Enyaq -23

Pyörät: Kona Sutra LTD -21 | Trek Procaliber 6 -19 | Trek Fuel EX 9.x -18 | On-One Rango 29+ -17 | Trek One 1.5C H2 -15 | 2 x Scott Peak -90 | Miyata Seven Ten -85

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - Automaattinen nopeusrajoitusten tunnistus
« Vastaus #24 : 08.02.2022, 22:08:39 »
Häviäähän se oikein luettu nopeusrajoitustieto näytöltä siinäkin tapauksessa, että autossa ei edes ole navia. Toisaalta eipä hirveästi ole itseä haitannut. Sen koko tunnistuksen voi kytkeä pois. Meillä 3008.ssa käynnistyy automaattisesti Waze, kun painaa navin näppäintä ja waze yleensä tietää oikean rajoituksen, vaikka ei sitä liikennemerkistä luekaan.

marko_k

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 11
Vs: 508 - Automaattinen nopeusrajoitusten tunnistus
« Vastaus #25 : 09.02.2022, 16:06:01 »
Häviäähän se oikein luettu nopeusrajoitustieto näytöltä siinäkin tapauksessa, että autossa ei edes ole navia.

Niin häviääkin, mutta silloin sentään tietää että jos mittaristossa näkyy jokin nopeus, se on OIKEA nopeus. Tuon navin kanssa ei voi ikinä tietää uskoako näyttöä vai ei mikä vesittää koko toiminnon. Näytön kytkeminen pois päältä ei mitenkään auto siihen jos haluaa vähdä ne kameran lukemat kilvet näytöllä.
Ajossa: Renault Megane E-Tech -23 | Mercedes-Benz EQA -21  | Peugeot Kisbee -19 ....... Tulossa: Mercedes-Benz EQB -23 | Škoda Enyaq -23

Pyörät: Kona Sutra LTD -21 | Trek Procaliber 6 -19 | Trek Fuel EX 9.x -18 | On-One Rango 29+ -17 | Trek One 1.5C H2 -15 | 2 x Scott Peak -90 | Miyata Seven Ten -85

drinkalot

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 566
Vs: 508 - Automaattinen nopeusrajoitusten tunnistus
« Vastaus #26 : 09.02.2022, 17:58:52 »
Niin häviääkin, mutta silloin sentään tietää että jos mittaristossa näkyy jokin nopeus, se on OIKEA nopeus. Tuon navin kanssa ei voi ikinä tietää uskoako näyttöä vai ei mikä vesittää koko toiminnon. Näytön kytkeminen pois päältä ei mitenkään auto siihen jos haluaa vähdä ne kameran lukemat kilvet näytöllä.

Mitsn siinä Waze on? Eiks kaikissa malleissa olekaan tomtom?

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - Automaattinen nopeusrajoitusten tunnistus
« Vastaus #27 : 09.02.2022, 21:53:44 »
^Autossa ei siis ole tehdasnavia, mutta saahan siihen samalle näytölle ihan minkä navin haluaa.

drinkalot

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 566
Vs: 508 - Automaattinen nopeusrajoitusten tunnistus
« Vastaus #28 : 11.02.2022, 14:39:51 »
Siis ihan itse asentain vai android auto/apple liitännällä?

drinkalot

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 566
Vs: 508 - Automaattinen nopeusrajoitusten tunnistus
« Vastaus #29 : 17.02.2022, 16:19:54 »
Tutka on rekisterikilven alapuolella sen mustan lätkän takana. Vakkaria ei ikävä kyllä saa valikoista vaihdetua perinteiseen.

Onkohan muilla ollut ongelmia tonbadaptiivisen vakkarin kanss näillä loskakeleillä? Mulla se lakkaa toimimasta hyvin nopeasti kun mitään ryönää tulee pintaan, jopa kunnon vesisade riittää. Toimiiko tuo nyt oikein?