Kirjoittaja Aihe: 206 - Flektin releiden vaihto ja ratkaistu lämpömittarin kohoaminen maksimiin  (Luettu 966 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Fedu2

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
  • 508sw 1.6HDI -11, 206sw 1.4 -06
Auto: 206 sw 1.4 (KFW) vm. 2006

Seuraava postaus käsittelee kahta asiaa. Ratkaisin ongelman mittariston lämpömittarin äkillisestä kohoamisesta tappiin ja jatkokysymyksenä on että mitä vaihtaa vanhojen flektin releiden tilanne.

Elikkäs kovalla pakkasella ja siis ainoastaan kovalla pakkasella ilmeni ongelmaa, jossa yllättäen moottorin lämpömittarin viisari kohosi niin ylös kuin fyysisesti voi ja varoitusvalot syttyi. Auto ei kuitenkaan oikeasti lämmennyt vaan ongelma poistui kun autoa seisotti hetken sammutettuna. Ensimmäisenä ehdotettiin vaihtaa toinen moottorin lämpövastuksista, mutta se ei korjannut tätä ongelmaa sillä uudemmilla sähköillä varustetuissa facelifteissä on vain yksi anturi. Tämä vihreäkantainen anturi näkyy termostaatin lähellä venttiilikopan vieressä vaihteiston puolella. Vanhemmissa malleissa on myös toinen anturi (muistaakseni sinisellä liittimellä) kannen päädyssä, ohjaustehostimen putkien alla, kabiininin lämppäriletkujen vieressä. Ja ilmeisesti vanhemmissa malleissa ongelma on ratkennut vaihtamalla tämä sininen anturi. Joten itsellä ei tämän ainoan anturin vaihtaminen vaikuttanut ongelmaa.

Ongelman aiheutti oikeasti flektin kahden releen hapettuminen ja puhdistamalla releiden pinnit ja liittimet ongelma hävisi. Ohjeet miten releisiin pääsee käsiksi löytyy täältä: https://www.peugeotforums.com/threads/rad-fan-cooling-problem.74873/

Eli lyhyesti: poista umpioiden välistä etusäleikkö niin flektin ja vänkärin umpion välissä näkyy muovikansi joka on kiinni kahdella muovitapilla. Niiden alla on kaksi vihreää relettä, joista ainakin toinen aiheuttaa ongelmat.Releet on samanlaiset vaihtoreleet vastuksella ja tietty puhdistin molemmat. Laitan liitteeksi myös omat kuvat.

Uusi ongelma on se että myöhemmin flekti ei mene päälle jommankumman releen lakattua toimimasta kun olivat hapettuneet tosi huonoiksi ja tilalle pitäisi saada uudet. Kyseessä on perus vaihtoreleet vastuksella, mallia G.Cartier 12v-35A-03531. Ongelma on se että minkä releen laittaa tilalle kun on ilmoitettu virralle vain yksi arvo eli tuo 35A ja esim. motonetissä ilmoitetaan vastaavalle releelle kaksi eri virta-arvoa?

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Taitaa olla se pienempi arvo induktiivinen kuorma ja isompi resistiivinen kuorma. Flektin tapauksessa induktiivista kuormaa.