Jukalle vastausta: Kone on se otsikon mukainen puretech, jolla ajettu 95tkm. 2017 vuoden auto. Pörhöllä mittasivat paineet ja ne oli vielä toleranssien rajoissa, joten vaihto-operaatiota koneelle ei tarvittu. Mutta mutta. Pörhön diagnoosi tosiaan oli, että karstaa ja öljyä imupuolella ja huoltotoimenpiteenä soodapuhallus, jonka hinta noin 1300€. Aika kova hinta mielestäni. Soitin tutulle pikkufirmalle, että mitä he veloittavat puhalluksesta ja asentaja linjan toisessa päässä kyllä ihmetteli kovaa hintaa, mutta kehotti maksamaan Pörhön marmoritiskihinnan, koska jos ja mitä ilmeisemmin sama vika uusii joskus, niin voi ainakin osoittaa, että asia on alunperin merkkiliikkeessä isolla lompakolla hoidettu. Hinta poislukien on Pörhön toiminta ollut asianmukaista. Ystävällistä asiakaspalvelua ja nopeita vastauksia viesteihin.
Moottorin vaihdosta sanoivat, että jos ja kun minulla oli esittää kuitit huoltokirjan mukaisista öljynvaihdoista (viime vuoden huollon skippasin unohduksissani ja käytin kesällä vain öljypisteellä öljyn vaihdossa), niin jos moottori olisi mennyt vaihtoon, olisi ilmeisesti maahantuoja(?) tullut vastaan jonkin verran ns. "takuutöinä" koska kyseinen vika on diagnosoitu tyyppiviaksi. Sitä en tiedä paljonko moottorin vaihto olisi tullut maksamaan, ja mitä Pörhö tai muu taho olisi sitten korvannut siitä summasta.
Mutta, auto tosiaan menee ensi viikolla soodapuhallukseen. Vian huomaa ajaessa siitä, että jakarin merkkivalo syttyy, sekä tietokone ilmoittaa moottorin häiriöstä. Ollaan vaimon kanssa huomattu, että auto on laiskempi kuin ennen ja automaattivaihde mielestäni heittää useammin pienempää vaihdetta. Eli, kevyttä tehottomuutta havaittavissa (ehkä). En oikeastaan ymmärrä autosta mitään, eikä niin kiinnostakaan, eli pelkkä tehottomuus voi olla vain jotain plaseboa nyt kun kerta siellä se jokin vika jo pohjalla on.
Edit: korjattu vuosimalli