Omallani tuli 500tkm täyteen ja itse olen ajanut 418tkm asti. Erinomaisesti on auto pelannut ja edelleen jousitus mukavuus ja ajo-ominaisuudet hakee vertaistaan.
Tässä koko historia minulla olo aikana. Huollot ja korjaukset on tehty itse eli kustannukseksi on jäänyt vain osien hinta jonka olen ilmoittanut jos se on muistissa.
15.11.2005 ostettu konevikainen oletettavasti 418tkm ajettu 406 1,9 td, myyjä ei "tiennyt" tarkkaa km lukua koska mittari näytti 118tkm, sanoi ajetun 460tkm? Huoltokirjassa merkinnät 407tkm asti. Vikana kiertokangen laakeri kolisi. Osoittautui että edellinen omistaja oli ollut varsinainen seppä. Moottoriin oli vaihdettu lähiaikoina ainakin kansi, turbo ja alipainepumppu. Epäilen että hihna on katkennut ja kansi tuhoutunut sen seurauksena. Seppä ei ollut huomannut että moottorista oli myös kiertokanget taipuneet tuossa rytäkässä ja moottorista löytyi 2 käyrää kiertokankea, uskon että laakerivauriokin oli jollain tavalla aiheutunut jostain edellä mainitusta. Moottoriin vaihdoin, kampiakselin, kiertokanget, laakerit ja männänrenkaat, sylinterit hoonattiin ja välykseksi mittasin 0,15mm joka on sama minkä TM mittasi 50tkm kestotestin jälkeen?! Eli lohko on uutta vastaavassa kunnossa vielä noilla kilometreillä!!!
2006
20.1 420tkm kohdalla irtosi ohjaustehostajan letku, joku oli korjannut liitoksen liian suurella lemmarilla joka pohjasi eikä kiristänyt. Vaihdettu lemmari ja laitettu uudet öljyt. Samoihin aikoihin vaihdettiin Kylmäkäyntiä ohjaava magneettiventtiili 32€. Termostaatin vaihdolla koitin saada lämpöjä nousemaan, ei kuitenkaan vaikutusta lämmöt on ja pysyy 75-80. 20.2 Purkaamolta hankittu kuljettajan jalkatuki joka oli palasina ja lattiamatot merkkiliikkeestä yht. 34€. Uusittu avain ja kuljettajan jalkatilan äänieriste joka puuttui. 15.6 Kaikki käsijarruvaijerit vaihdettu, tarvike osat yht.48€. 1.7 435tkm edellisen omistajan vaihtama uusi turbo hajosi n. vuosi sen vaihdon jälkeen? Akseli oli poikki eli täystuho ahtimelle, syy tuntematon. Uusi ahdin löytyi Ruotsalaiselta purkaamolta hintaan 417€. Samalla hehkut vaurioitui moottorin polttaessa turbon puhaltamaa öljyä, vaihdettu käytetyt hehkut omasta varastosta. 4.8 Moniurahihnan kiristin vaihdettu, mutta ei auttanut vikinä vikaan, vikana oli liian pitkä hihna joka ei kiristynyt tarpeeksi. Vaihdettu vanha kiristin takaisin ja uusittu hihna 26,1€ merkkiliike. Autossa edelleen 500tkm ajettu kiristin ja aivan äänetön. 4.8 Etupystytanko vaihdettu 24€ merkkiliike. Vaihdettu edellisen omistajan pörinäpönttö (Tuning) käytettyyn takapönttöön joka jäi toisesta autosta, hiljeni kummasti. Samalla uusittu putken kiinnityskartio 10€. 28.12 446tkm latausvalo syttyi, hiilet loppu, vaihdettu lataussäädin jossa hiilet mukana 29,25 tarvikeliike. Huom. autossa alkuperäinen laturi. Hienon led lisäjarruvalon!!! polttimot vaihdettu, kaikki 5 oli pimeänä.
2007
Lisätty ohj.tehostimen öljyä 2dl ja vaihdettu säiliöön tulevan paluuletkun lemmari 1€. Tilattu vara-avaimeen siruosa, näin taas kaksi toimivaa avainta 37€, auton mukana tuli vain yksi. 2.4 451tkm vas.takapystytanko, Kai Knuutila 17,85€. Lisätty 0,5l öljyä koneeseen. 5.7 Akku 89€ merkkiliike. 24.8 katsastuksesta hylky, savutus yli 3. Korjaantui lukuisilla 0-120km/h täys kiihdytyksillä. 25.8 rekisterikilven valot vaihdettu, johdot juotettu, 0€. 27.8 vaihdettu vilkkuviiksi, autoon oli joku laittanut uudemman mallin viiksen jossa ei ole torvea lainkaan. Torvi saatu toimimaan viiksen vaihdolla, 49€ Motonet. 28.8 kats. ok savutus 0,8. 3.9 Moottorin lämpötunnistin 17,60€ Sitikka liike. 11.9 emännän perään törmäsi Xantia, piti käyttää penkissä oijottavana. Samalla vaihdettu kuskinpuolen oven ylätiiviste, ratti (jo toinen ratti jonka vaihdan eikä tämäkään ole virheetön, purkaamoilta ei kertakaikkiaan saa kunnon tavaraa). Moottorin pieni yläkumi 11€ Kai Knuutila. 27.11 ilmansuodatin 467tkm.
2008
29.4 Pariisin matkalta ostettu Kit Non Fumeur, korvaa tuhkakupin säilytyslokerolla, 32€ Peugeot Darl´Mat, Alesia. 7.5 Ovilukkojen toimimattomuutta korjasin lukon herkistelyllä. Vika ei ollut lukossa vaan uudessa avaimessa jossa oli pieni muotovirhe, korjaantui viilalla, lukot toimii taas. 15.7 lisätty 3dl jäähdytysnestettä. Katsastuksesta hylky alapallosta. 21.7 oikea etupystytanko ja vas. alapallo 37€, merkkiliike. 24.9 takaluukun lukon toimilaite 33€ merkkiliike. 21.11 Turbon paineputken O-rengas, olin moottori remontin aikana asentanut virheellisesti ja tiputteli öljyä, korjattu virheellinen asennus uudella o-renkaalla. 17.12 etujouset, kääntölaakerit ja jousen yläpään kumit yht.319€. 31.12 491tkm takajarrukengät 30€ tarvike, takavaimennin 120€ merkkiliike.
2009
12.1 keskuslukon toiminta oli pätkinyt jo jonkin aikaa, hankittu purkuautosta uusi lähetin ja vastaanotin, toimii taas 40€. 11.5 takaraidetanko, Sasic 25€. 24.6 500tkm kuskinpuolen etujarrupala raudalla, vaihdettu käytetty jarrupala 0€.
Tämän lisäksi autoon on vaihdettu öljyjä ja suodattimia 10tkm välein, pyyhkijän sulkia, ajovalopolttimoita ja renkaita. Tällä hetkellä autossa on jokin pyöränlaakeriääni jonka paikallistaminen vielä hankalaa mutta lähipäivinä se pitäisi löytää ja korjata kyseinen laakeri. Muuten auto pelaa hienosti, ei suurempia hälyääniä, ei kolinoita, ei vikoja tuota laakerivikaa lukuun ottamatta. Sisusta ja maalipinta suhteellisen siisti, tietysti kilometrit huomioiden, alkavaa ruostetta jossain kohtaa alustaa mutta ei vielä vakavaa. Öljyä ei kuluta lainkaan nyt kun kaikki vuodot on saatu tilkittyä ja uudet männärenkaat hioutuneet.
Ikävä kyllä minulle tullessaa autossa oli lukuisia edellisen omistajan hölmöilyjä joiden korjailussa meni tovi, kaikkia ei ole tässä edes lueteltu mm. kuljettajan oven saranat oli irti, tuulilasinpyyhkijät ei pysähtyneet oikeaan kohtaan, alipainepumppua voiteleva öljykanava oli tarvikekannessa jätetty tulpatuksi, ilmeisesti tästä syystä pumppukin oli hajonnut ja vaihdettu, uusi ei onneksi ollut vielä ehtinyt hajota auton minulle tullessa. Moottorin johtosarjat roikkui miten sattuu, korjattu uusilla muovi nipsuilla ja kannattimilla. Enkä epäile yhtään etteikö moottorivauriotkin olisi olleet jollain tavalla edellisen "asentajan" aikaan saannoksia.
Mielestäni auto on palvellut hienosti ja ainoana miinuksena pidän tuota suht. kallista etujousi korjausta jonka tein varmuuden vuoksi kun noita kilometrejäkin jo on. Tietysti turbon hajoaminen ja tielle jättö on ikävä miinus mutta siitä ei oikein voi autoa syyttää.