Kirjoittaja Aihe: 406 - Takapyörän navan, laakerin ja jarrukilven vaihto  (Luettu 28133 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

mika

  • Vieras
Vs: 406 - Takapyörän navan, laakerin ja jarrukilven vaihto
« Vastaus #15 : 17.06.2009, 16:23:10 »
Nyt on uusi jarrukilpi takaoikealla. Ei purettu laakeria irti. Eli se valurauta osa jäi vaihtamatta mikä kilven mukana tulee. Leikattiin vaan sen valurauta osan muotonen, vähän pienempi lovi kilpeen ja tyrkättiin navan taakse. Pysyy hemmetin hyvin siellä kolmen kuusiokolopultin alla yhtään sitä kilpeä leikkelyn jäljiltä hitsailematta tai paikkailematta muutoinkaan. Eikä huomaa äkkinäinen et ois leikattukaan kilpeä, koska leikkauskohtahan jää sen valurauta osan ja jarrulevyn väliin piiloon. Käsijarrun kehintä vielä pienen ajelun jälkeen ja on parempi kuin huono uusi.

Laakkoselta Pösön osana 84 e.

Maikki_S

  • Vieras
Vs: 406 - Takapyörän navan, laakerin ja jarrukilven vaihto
« Vastaus #16 : 20.03.2010, 16:04:05 »
Auto: 1997 406 1,9 TD.

Nyt kun on puhuttu tästä jarrukilven vaihtamisesta ja siihen liittyvistä toimenpiteistä, niin ilmeisesti kyseessä ovat olleet nuo facelift mallit? Onko tuo ph1-versio jotenkin helpompi vaihdon osalta, vai pitääkö napa samalla tavalla irroittaa?

505 tbo

  • Vieras
Vs: 406 - Takapyörän navan, laakerin ja jarrukilven vaihto
« Vastaus #17 : 13.04.2010, 14:02:06 »
Ongelma:

Auto: 1997 406 2,0 (16-ventt.).

Pitäs emännän 406:seen vaihtaa taakse jarrukilpi, kattelin IKH:n listoilta kätevän näköistä työkalua navan irrotukseen:

http://www.ikh.fi/layout/dokumentit/1269008198-10_Ulosvetimet_2009.pdf   

Sivulla 8 tämä ulosvedinlevyt, tyyppi 15. Onko kukaan käyttäny tollasta, miten toimii? Jos joku tollasen omistaa niin voisin vuokrata sen viikonlopuks jos Lahti/Helsinki akselilta löytys...

Ratkaisu:

Jarrukilpi tuli vaihdettua. Iso mutteri aukes 41 mm hylsyllä kun vajaa metrin varteen vähän nojas... Napa olikin aikas piukassa. Ensin harjoittelin sellasella Halpis-ulosvetäjällä ja kun tuntu piukalta niin otin sellasen Biltemasta ostetun sivusuunnissa liukuvilla leuoilla olevan järeä ulosvetäjän, alkoi lyyti kirjoittaa. Kylmäspräylla jäähdytin akselia irrotuksen yhteydessä. Napa irtosi.

Kolme kuusiokoloa oli 8 mm vaikka luulin ensin 7 millisiksi. Ruosteet kun sai pois niin oli todella hyvän tuntunen kanta, eli ei ollu poistunut tavaraa pahasti. Naputtelin kantoja ennne irrotusta pajavasaralla, ostin KAMASAN pitkän kuusiokolobitin jossa vääntiön paikka valmiina, siinä kiinni jatkovarsi ja t-väännin, t-vääntimen päähän annoin kunnon tällejä. Pultit aukes pienen narinan kanssa, oli täysin puhtaat kierteet kun ne irti sain, ilo ruuvata.

Napa oli tässä vaiheessa ollut jo hetken reilu 50 asteisessa uunissa. Uusi kilpi paikalleen ja sen jälkeen emäntä jäähdytti akselia ja minä hain lämpimän navan uunista. Sopivalla hylsyllä sain naputeltua navan lähes pohjaan, muutaman viimeisen millin vedin mutterilla. Mutteri meni vähän pidemmälle mitä oli vaikka en vetäny mutteria hullun raivolla kiinni... Aika näyttää miten kestää.

Laakeripaketti tuli kaikkineen navan mukana eli sen suhteen meni hienosti. Jarrut kasaan ja baanalle...

505 tbo

  • Vieras
Vs: 406 - Takapyörän navan, laakerin ja jarrukilven vaihto
« Vastaus #18 : 13.04.2010, 14:53:52 »
eikai jarrukilven vaihdon takia tartte napaa irrottaa

-97:ssa on sellanen valukappale kiinni siinä kilvessä, hankala on vaihtaa ilman navan irrotusta.....

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
« Viimeksi muokattu: 27.06.2011, 01:33:25 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 531
Vs: 406 - Takapyörän navan, laakerin ja jarrukilven vaihto
« Vastaus #20 : 02.02.2014, 19:48:01 »
Auto: 2003 406 1,8 (EW7).

Just vaihdoin autoon takajarrukilven. Ei siinä tarvinnut mitään laakeria poistaa, vanhan lahon otin peltisaksilla pois ja uuden leikkasin auki siten, että se meni sivusta työntämällä paikalleen. Ei sitä tarvitse millään hitsata kasaan. Yhtään ylimääräistä reikääkään ei jäänyt näkyviin. Tosi helppo homma kaiken kaikkiaan, 35 min meni koko hommassa aikaa.

purflux

  • Vieras
Vs: 406 - Takapyörän navan, laakerin ja jarrukilven vaihto
« Vastaus #21 : 03.02.2014, 16:57:37 »
Mistä kohti leikkasit uuden halki? Voisiko sen popniiteillä liittää vai onko liian ahdas?

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 531
Vs: 406 - Takapyörän navan, laakerin ja jarrukilven vaihto
« Vastaus #22 : 03.02.2014, 18:47:57 »
Siinäpä se hauskin juttu onkin, kun ei sitä tarvinnut niitata tai liimata mitään osaa takaisin. Leikkasin vain sen pellin auki sinnepääin, missä on se käsijarrusysteemi. Ilman väkivaltaa sain uuden paikalleen, eikä jäänyt yhtään reikää näkyviin. Autoni on facelift malli, liekö eroa ensimmäisiin malleihin. Jarrusatulan kiinnkike jäi vanha, uutta ei tullutkaan mukana. Siis se pelti eteenpäin on ihan ehjä, ei tarvinnut halkaista.

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 591
Vs: 406 - Takapyörän navan, laakerin ja jarrukilven vaihto
« Vastaus #23 : 03.02.2014, 18:59:29 »
Kuvat toimis aina  ::)
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 531
Vs: 406 - Takapyörän navan, laakerin ja jarrukilven vaihto
« Vastaus #24 : 03.02.2014, 19:17:20 »
Niin toimis mut ku en osaa laittaa niitä,eikä ollu kameraa mukana,mielessä kyllä kävi.Se akseli laakerin takanahan ei ole paksu joten ei sitä tarvinnut leveää käytävää tehdä,vaikea selittää mutta erittäinhelppo tehdä.Kaikki kiinnityspulttien reiätkin jäi peltiin paikalleen.Sitä vaan ihmettelin kun jotkut on joutunut hitsaamaan ja maalaamaan paikallaan ollessa,niin arvelin kertoa oman näkemyksen asiasta.Jos olisin aikasemmin tiennyt miten helppo on vaihtaa olisin taatusti vaihtanut sen aikaisemmin.Uusi osa maksoi 60e tarvikkeena ja on sähkösinkitty.Ja käsitinkö oikein että joku oli vielä halkaissu jarrusatulan kiinniikkeen ja hitsannu niin ei tarvitse,se uusi pelti vaan viedään sivusta sisään.Edellisellä sivullahan on kuva pellistä joka roikkuu maalattuna,niin siitä mistä on ripustettu niin keskireikään asti leikkaa ehkä noin 5cm leveän käytävän keskireikää kohti.
« Viimeksi muokattu: 03.02.2014, 19:20:36 kirjoittanut urkki »

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 591
Vs: 406 - Takapyörän navan, laakerin ja jarrukilven vaihto
« Vastaus #25 : 03.02.2014, 19:20:29 »
Pultin reijät jäi koskemattomiksi?
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 531
Vs: 406 - Takapyörän navan, laakerin ja jarrukilven vaihto
« Vastaus #26 : 03.02.2014, 19:22:23 »
Kyllä jäi, eikä kummaltakaan puolelta katsottuna näy yhtään ylimääräistä reikää. Siis oikeesti suotta jännittää hommaa on ihan helppo homma. Eikä tukevuus kärsinyt nimeksikään.

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 531
Vs: 406 - Takapyörän navan, laakerin ja jarrukilven vaihto
« Vastaus #27 : 07.02.2014, 20:26:42 »
LAINAUS EDELLISELTÄ SIVULTA!
Sahasin satulan kiinnikkeen kapeasta kohdasta halki jolloin osa johon kaksi kiinnityspulttia jää irtoaa kilvestä, kilpeen sitten hiukan syvemmät viillot katkaisukohtiin ja taivutus jolloin sen pystyy pujottamaan navan taakse.

Taivutus takaisin, pulttaus tukivarteen, heftaus, kilven irroitus, hitsaus, puhdistus, maalaus ja kokoonpano.

Hätä ei lue lakia...
Jos auto olisi ollut oma tai omasa tallissa en tuohon olisi ryhtynyt, mutta auton omistajalla (joka hätiin kutsui) ei ollut työkaluja (ts. oli sellainen kolmileukainen jolla pahimmillaan saa navan myös vedettyä kieroksi) navan irroitukseen, ja viikonloppu/auto piti saada valmiiksi...

Aikaa tuohon ei kuitenkaan loppujen lopuksi kauaa mennyt, kieltämättä kuitenkin kyseessä 'pielavetinen' asennus. Kapeilla leuoilla varustettua ulosvetäjää käytettäessä pyörän kiinnityslaipan vääntymisen vaara olemassa eli jos laipan ja leukojen väliin on paksua teräslattaa tmv. laittaa niin auttaa asiaa.
SIIS TUO EDELLÄMAINITTU TEKSTI ON KÄYTTÄJÄLTÄ BENKKU EI MINUN KEKSINTÖ?en tiedä miksi noin vaikeasti pitäs tehdä,onko sitten rakenne jotenkin erilainen jossain malleissa.
« Viimeksi muokattu: 07.02.2014, 21:03:36 kirjoittanut urkki »

kilroy

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 342
  • L'herbe est toujours plus verte de l'autre côté.
Vs: 406 - Takapyörän navan, laakerin ja jarrukilven vaihto
« Vastaus #28 : 07.02.2014, 20:38:00 »
Eikö ole helpompi vaihtaa navat ja kilvet yhtäaikaa niin ei tarvii tehdä kaikenmaailman vaarallisia kepulikonsteja. :o

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 531
Vs: 406 - Takapyörän navan, laakerin ja jarrukilven vaihto
« Vastaus #29 : 07.02.2014, 20:44:09 »
Varmaan on helpompi mut paljonko maksaa alkuperäinen laakeri ja paljo motonetin tai vastaava halppislaakeri.Eikä siinä mitään vaarallista ole jos siitä siivun ottaa siitä pellistä verrattuna siihen vanhaan kilpeen joka melkein lähti käsin repimällä irti.Eikä sekään aiheuttanut mulla mitään vaaratilannetta.