Kirjoittaja Aihe: Värikoodit  (Luettu 27175 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
« Viimeksi muokattu: 22.05.2009, 14:28:49 kirjoittanut SamiL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: Värikoodit
« Vastaus #1 : 26.04.2009, 15:39:43 »
Peugeot on käyttänyt erilaisia merkintätapoja maaleille eri aikakausina, jonka vuoksi samalle maalisävylle voi löytyä useita erilaisia värikoodeja. Lisäksi samaa maalisävyä voi olla saatavilla erityyppisinä maaleina (lakkaamaton tai lakattu), jonka vuoksi värikoodikin on eri. Auton värikoodi selviää vanhemmissa autoissa konetilan merkinnästä (usein kulunut himmeäksi tai kokonaan pois) ja uudemmissa oveen tai oviaukkoon liimatusta tarrasta. Värikoodin voi joissakin tapauksissa selvittää myös valmistenumeron perusteella Peugeot Service Box -palvelusta tai merkkiliikkeestä (usein myös rekisterinumeron avulla).

Kannattaa myös huomioida, että joskus tuontantolinjalta samalla värikoodilla lähteneet autot voivat todellisuudessa olla hieman eri sävyä, koska maalin koostumus on syystä tai toisesta vaihdellut. Siksi maalivalmistajien luetteloista voi samalla värikoodilla löytyä sävystä useita eri muunnoksia (esim. vaaleampi, tummempi tai keltaisempi). Lisäksi maalipinnan ikääntyessä sävy muuttuu hieman. Juuri oikean maalisävyn löytäminen on tärkeää varsinkin pienemmissä paikkamaalauksissa, joissa ei maalata koko paneelia (esim. ovea). Automaaleja myyvät liikkeet voivat vertailla maalivalmistajan malliliuskoja auton maalipintaan tai mitata sävyn erityisellä mittalaitteella. Ammattitaitoinen automaalari varmistaa vielä koeruiskutuksilla, että sävy on täsmälleen oikea ja tekee tarvittavat muutokset.

Vanhan merkintätavan mukaan maalin koodissa on neljä numeroa, mutta joissakin yhteyksissä on käytetty myös kolminumeroista merkintätapaa:

1574 = Taitettu valkoinen (Blanc Meije)
274 = Taitettu valkoinen (Blanc Meije)

Uudemman merkintätavan mukaan maalin koodissa on neljä merkkiä, joista kaksi ensimmäistä (kirjain ja numero) ilmoittavat maalityypin ja kaksi viimeistä kirjainta maalisävyn:

P0WT = Taitettu valkoinen (Blanc Meije)

P0 = tavallinen väri (lakkaamaton)
P3 = tavallinen väri (lakattu)
M0 = metalliväri (lakattu)
M1 = metalliväri (lakattu)
M4 = helmiäisväri (lakattu)

Joissakin luetteloissa maalityypin tunnuksessa olevan numeron 0 sijasta käytetään O-kirjainta (P0WT tai POWT). Myös maalityypin ja maalisävyjen osiot värikoodissa voi olla merkitty toisinpäin (P0WT tai WTP0). Lisäksi joskus maalityypin tunnus on jätetty kokonaan pois (WT).

Uusimman merkintätavan mukaan maalin koodissa on kuusi merkkiä, joista neljä ensimmäistä ovat kirjaimia:

EWPA-- = Ahtojään valkoinen (Blanc Banquise)

1-3: maalisävyn tunnus (EWP)
4: maalityyppi (A):

A = tavallinen väri (lakkaamaton)
B = tavallinen väri (lakattu)
C = metalliväri (lakattu)
D = helmiäisväri (lakattu)

Kaksi viimeistä (useimmiten tyhjäksi jätettyä) merkkiä on varattu sävytettyjen pohjamaalien ja lakkojen merkitsemiseen:

5: sävytetyt pohjamaalit
6: sävytetyt lakat

Samaa maalisävyä voi olla saatavana sekä lakkaamattomana että lakattuna. Esimerkiksi Ahtojään valkoinen (Blanc Banquise):

EWPA-- = lakkaamaton (A)
EWPB-- = lakattu (B)

Boxer-malleissa värikoodi koostuu poikkeuksellisesti vain kolmesta numerosta. Esimerkiksi Ahtojään valkoisen (Blanc Banquise) värikoodi tässä tapauksessa on 249 (Fiatin koodi).

Maalivalmistajatkin käyttävät omia värikoodejaan, jotka eroavat autovalmistajien käyttämistä. Esimerkiksi Ahtojään valkoisen (Blanc Banquise) värikoodi EWPA on maalivalmistaja Akzo Nobelin Sikkens- ja Lesonal-automaalijärjestelmissä P4522.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info