Kirjoittaja Aihe: 307 - Jäähdytysjärjestelmän ilmausruuvit  (Luettu 10619 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jel

  • Vieras
307 - Jäähdytysjärjestelmän ilmausruuvit
« : 03.01.2010, 13:19:45 »
Auto: 2002 307 1,6.

Seissyt pari viikkoa pihassa. Pistin piuhanperään kiinni ja jostain syystä ajattelin että on varmaan syytä ensin vilkaista moottoritilaan. Kaikki oli muuten hyvin mutta jäähdyttimen paisuntasäiliö oli kauttaaltaan vihreä. Avasin korkin ja sieltä tuli ulos muutamia desilitroja jäähdytinnestettä. Asia hieman hämmensi minua mutta rohkeasti käynnistin auton. Moottoritilasta kuului pulputtava ääni kun kierroksia nosti ja lämmöt hieman seikkailivat ajon aikana. Jonkun ajan päästä homma tasottui ja kaikki näytti toimivan ihan mainiosti mutta tänään sama juttu. Eilen nesteen pinta oli ajon jälkeen alle max tason mutta nyt koko paisuntasäiliö oli lähes täysi.

Kävi mielessä voisiko olla kyseessä huonosti ilmattu jäähdytinjärjestelmä. Yritin etsiä jäähdyttimen ilmausruuvia tuloksetta. Ja kun ulkona on toistakymmentä astetta pakkasta kuulisin mieluusti sen tarkan sijainnin. Tietty mahdollisista muistakin ajatuksista olisin kiitollinen mutta ajattelin ensin kokeilla tuota ilmausta. Mutta sen ruuvin löytyminen ei siis pakkasessa onnistunut.


jel

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdytysjärjestelmän ilmausruuvit
« Vastaus #2 : 03.01.2010, 13:46:03 »
Tuo ei oikein selvittänyt sen ilmausruuvin sijaintia. Muut keskeiset komponentit kyllä. Yritin siitä seurailla syyläristä lähteviä putkia mutta en siitä tullut hullua hurskaammaksi.

Alfissimo

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdytysjärjestelmän ilmausruuvit
« Vastaus #3 : 03.01.2010, 14:36:32 »
Joku viisaampi korjaa, mutta ei kai siellä sen kummempaa ruuvia kuulukaan olla. Kone tyhjäkäynnille, paisuntasäiliön korkki auki ja ohjaamon lämpö täysille. Kone kuumaksi paikallaan käyden ja jäähdytysnesteen lisäystä vähitellen sitä mukaa kun sitä säiliöstä katoaa, hieman voi nostaa kierroksia, niin pitäisi kaikki kuplat lähteä liikkeelle. Kun pinta ei enää laske, järjestelmästä on ilmat pois.

opa1982

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdytysjärjestelmän ilmausruuvit
« Vastaus #4 : 03.01.2010, 14:39:49 »
Painelemalla syyläristä lähtevää/tulevaa letkua niin saa ilmakuplat liikkeelle.

Pesukarhu

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdytysjärjestelmän ilmausruuvit
« Vastaus #5 : 03.01.2010, 15:34:08 »
Ilmausruuvi on lämmityslaitteen letkussa, siellä aivan moottoritilan "perällä", kun keulasta katsoo. Ruuvi on letkun kyljessä. Ainakin se ilmanputsarilta lähtevä letku pitänee irrottaa siitä edestä pois, itse en ainakaan päässyt muuten käsiksi. Paisarin korkki auki ei kannata käyttää, koska se neste tulee siitä jossain vaiheessa sitten yli lämpölaajenemisen takia.

405 T16

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 32
Vs: 307 - Jäähdytysjärjestelmän ilmausruuvit
« Vastaus #6 : 03.01.2010, 16:02:01 »
Tuossa kuvassa nro.2 on ilmausruuvi. 2002 vuosimallissa ilmeisesti vielä tällainen.


Uudemman mallisessa termostaattikotelossa ilmausproppu on muovinen (samassa kohtaa kuin edellisessä kuvassa, mutta ei ole numeroitu).
Tulppa on samanlainen kuin renkaan venttiilinhattu.


Molempien kuvien kotelot ovat sylinterikannen vasemmassa laidassa ajosuunnasta katsottuna, eli vaihteiston puolella. Eteenpäin osoittava putkilähtö menee syylärin ylävesiletkuun.

Myös lämmppärinletkusta löytyy ilmausproppu, kuten yllä mainittiin. Muovinen ruuvi, letkujen läpiviennin kohdalla rintapellin lähellä.
« Viimeksi muokattu: 03.01.2010, 16:07:50 kirjoittanut 405 T16 »
T16, 508 PSE, 406 GW Hdi, C2 VTS 306 S16, Mi16, 406 Coupé Settant'anni, C8, 406 GW V6, Xantia Activa TCT, 405 Roland Garros, 205 GriA, 406 ST 2,0, Mi16x4, GRx4

Alfissimo

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdytysjärjestelmän ilmausruuvit
« Vastaus #7 : 03.01.2010, 22:09:16 »
Onko näin, ettei ilmaannu ns. itsestään. Itsellä ei vielä missään autossa ole tullut nesteet yli, kun on varovasti lisännyt. Taas opin lisää.

Masi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 29
Vs: 307 - Jäähdytysjärjestelmän ilmausruuvit
« Vastaus #8 : 03.10.2013, 12:07:38 »
Olisiko jollakin tallessa ensimmäisen kuva. Mun 307 1.6 v. 2002 ilmauksessa ongelmia kun en saa kiertoa toimimaan, kone kuumenee liikaa. Onko tuossa kotelossa ilmausruuvi kun ei tunnu ilmautuvan lämppärin letkuruuvin ja jäähdyttymen paisuntaastian letkun irti käyttämisellä.

Ou812

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdytysjärjestelmän ilmausruuvit
« Vastaus #9 : 03.10.2013, 12:10:19 »
1.6 diisselissä on ainakin ilmausruuvi vesiputkessa joka menee tulipellin läpi lämppärin kennolle, hankala paikka.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 801
Vs: 307 - Jäähdytysjärjestelmän ilmausruuvit
« Vastaus #10 : 03.10.2013, 18:21:29 »
Ei auta alkuperäistä kysyjää, mutta facelift mallin (2005) 2-litraisella bensakoneella varustettu yksilö osasi ilmata ihan itse. Kone käyntiin ja kun antoi kaasua (en tiedä olisiko ollut tarpeellista), niin hetken aikaa vihelsi ja homma suoritettu. Ainakin sen jälkeen lämmöt pysyivät kohdillaan ja lämpöä piisasi tupaankin. Harvoin jos koskaan mikään on ollut niin yksinkertaisen helppoa.

Masi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 29
Vs: 307 - Jäähdytysjärjestelmän ilmausruuvit
« Vastaus #11 : 04.10.2013, 16:57:25 »
Ongelma korjaantui kun vaihdoin termostaatin ja ilmasin uudelleen järjestelmän. Jostain syystä termostaatin läpi ei vesi kiertänyt, ilmaa vai sitten rikki ollut, mutta uudella termostaatilla toimii.

petrile_83

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 137
Vs: 307 - Jäähdytysjärjestelmän ilmausruuvit
« Vastaus #12 : 05.10.2013, 19:56:59 »
Etsin itsekin 1.6 tu-moottorin ilmausruuvien paikkaa jäähdytysnesteen vaihtoa varten. Yksi ilmausruuvi on termostaattikotelon yläosassa ja toinen lämmityslaitteen putkessa lähellä tulipeltiä. Tuo toinen ruuvi on hankalassa paikassa, vaatii akun tai imuilmaputken irroittamisen. Liitteenä kuvat ruuvien sijainnista.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Masi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 29
Vs: 307 - Jäähdytysjärjestelmän ilmausruuvit
« Vastaus #13 : 06.10.2013, 11:26:38 »
Joo tuota alemman kuvan ruuvia itsekkin ajattelin että olisiko ilmausruuvi. Mutta se jäi sitten kokeilematta, taitaa olla kuusiokoloruuvi ja ei ollut sillloin sopivaa avainta siihen.

mijav

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdytysjärjestelmän ilmausruuvit
« Vastaus #14 : 17.10.2013, 22:39:17 »
Oli venttiilikoneistoremontin takia koko kansi ja jäähdytin irti, mutta lohkoon jäi silti vettä ja ilman tuon kuvan 2 ilmausruuvin avaamista ei mennyt vaadittavaa määrää jäähytysnestettä sisään vaikka kuinka puristeli letkuja tai puhalteli paisuntasäiliön korkista - jää ilmatasku - termostaattikotelon ruuvi on tärkeä.