No niin, lopultakin sain auton katsastetuksi ja kilpiin, eikä aikaa mennyt kuin puoli vuotta. Talvella oli kiusana pakkaset ja kesällä helteet, mitkä söi huomattavasti työmotivaatiota. Tähän tulikin sitten tehtyä huoltoa ihan urakalla. Jakohihna, kytkin, vetoakselin kumit, oikea alapallonivel, öljynvaihto, pakoputken väliosan vaihto, takajarrukenkien vaihto, oikean takajarrusylinterin vaihto ja oikealle 40cm:n jarruputken pätkä jarrurummusta eteenpäin. Sitten vielä vaihdoin etuiskarit tosta gri:stä, kun ne nyt tuli viime talvena ostettua. Olishan ton saanu kilpiin nopeamminkin ja halvemmalla, mutta ajattelin tehdä nyt kaikki mahdolliset huoltotoimet mitä mieleen tuli ettei tarvis sitten talvipakkasella puuhailla.
Puskurin kanssa meinas sitten mennä hermot. Ostin Motonetista uuden puskurin, tukiraudan ja kannakkeet, mutta puskurissa oli sitten loppujen lopuksi liian kapea se kolo johon se tukirauta tulee. Olin sitten kerennyt sitä puskuria jo muokkaamaan, joten en sitä voinut sitten enää palauttaa. Romuttamolta löysin sitten puskurin ja tukiraudan samassa paketissa hintaan 60€, sen sitten maalasin Bilteman kilikali-maalilla ja lakkaa päälle. Tiedä sitten kuinka kauan ne pysyy, kaveri mulle meinas että olis hyvä olla kaksikomponenttimaalia että pysyis.
Katsastus luonnistui todella hienosti A-katsastuksella Raisiossa Myllyn pisteessä, niin ja ilman huomautuksia. Itse jännitin hiukan noita pakokaasuarvoja, kun auto oli kuitenkin seissy sen puoli vuotta. Mutta arvothan olivat vallan loistavat, tiedä sitten olisko tulppien ja tulpanjohtojen vaihdolla saanut arvoja paremmaksi, mutta nyt ne jäi vielä toistaiseksi vaihtamatta.
13.8.2010
tyhjäkäynti kierroksilla
CO 0 (sallittu 0,5) 0,01 (sallittu 0,30)
HC 10 (sallittu 100) 12 (sallittu 100)
CO2 15,10 15,10
O2 0,26 (sallittu 5) 0,03 (sallittu 5)
Lambda 1,00
ja jarrut:
Käyttöjarru:
1. Akseli 1,9 2,1
2. Akseli 0,8 1,0
Käsijarru 1,3 1,3
Katsuri oli sitä mieltä että etujarrut paranee tuosta vielä jahka niille saa jarrutuksia vielä enemmän alle. Takajarrujen ero saattaa selittyä sillä että vaihdoin oikealle puolelle sen sylinterin ja vasemmalla puolella on vanha.
Joskus oli keskustelua jossain ketjussa, jota en enää löydä, pyöränkulmien tarkastuksesta näissä kolarivehkeissä. Niin todettakkoon tässä, että eipä kaivannu katsuri mitään raportteja eikä sen puoleen kuittejakaan jotka unohdin kotiin.
Yhteenvetona voisin sanoa että ei tämä hirveän edukas projekti ollut, mutta kun itselleen käyttöautoa tekee ja ei laske omalle työlle hintaa niin sanoisin että ihan siedettävä uhraus. Toivotaan ettei ihan heti tule mitään isompia vikoja, niin saisi naatiskella ajamisesta.