Auto 406 2002 66kw HDi.
Ostin tuollaisen tumman harmaan sedanin, jolla ajettu 290tkm. Hinnaksi tingin 3000€. Vikoja riittää, mutta nehän tulee korjaamalla kuntoon. Auto koriltaan ja alustaltaan todella hyvässä kunnossa. Auto on ruostesuojattu ilmeisesti joskus. Moottori toimii hyvin, turbo ei ääntele yms.
Koeajolla huomattuja vikoja:
Vilkun viiksi (com2000) ihan loppu
Pakoputki pörisee
Moottoritilasta outo resonointi tyhjäkäynnillä
Moottorin vikavalo palaa ja tekstinä antipollution fault (ei rajoita kierroksia)
Katossa syvä naarmu
Virtalukko väljä, akun latausvalo jää palamaan kun sammuttaa auton muutamaksi sekunniksi
Ratti kulunut
Kuljettajan istuimessa pieni repeämä
Nyt auto ollut noin viikon ja seuraavat viat huomattu lisäksi:
Vuotaa öljyä jakopään puolelta (muutama tippa tulee yön aikana)
Takakaiuttimista kalvot tjs. rikki
Lämmönsäätimen ja ajotietokoneen polttimot palaneet
Moottorin alasuojat tippuneet sekä ylämuovisuoja irti
Kolme päivää sitten tehtyä seuraavia remontteja:
Kaasupolkimen asentotunnistin 100€ (myyjä kertoi että vika muistissa ja kaasussa tuntui olevan "kuolleita kohtia")
Uusi takapönttö 80€
Kampiakselin hihnapyörä 80€
Apulaitehihna vaihdettu 20€
Polttimot vaihdettu lämmönsäätöpaneeliin n. 5€
Viimasuoja pahvista mustaksi maalattuna

Ovat kuulemma loppuneet koko maasta, ei saa mistään kuin ehkä kesällä

Eilen:
Jakopää auki -> kampiakselin stefasta näytti vuotaneen öljyä
Uusi stefa paikoilleen n. 15€
Jakohihna samalla vaihtoon + vesipumppu ja rullat (oli ajettu 80tkm) 130€
Samalla pesin moottoritilan, että näen tuleeko vuoto mahdollisesti jostain muualta.
Virtalukon pohjan vaihdoin motonetin pohjaan. Osa ei sopinut liittimien osalta, purin molemmat pohjat ja tein yhden toimivan. Oli muuten melkoisen haastava saada pientä jousta yms. pieniä osia sopimaan yhteen. Pohja maksoi 19€. Alkuperäisenä ei kuulemma saa kuin koko lukon, maksaa 200€.
Edessä olevia remontteja:
Autossa on ilmastointi joka näytti toimivan tallissa, pitää vielä huollattaa se.
Ratin korjaaminen. Ostin motonetista nahkasta ommeltavan päällisen.
Katon korjaaminen, maalaus.
Vaihteistoöljyjen vaihto, jos totean, että stefat eivät vuoda laatikosta. Kytkin tuntuu melko jäykältä, tiedä sitten onko kytkin remontti edessä.
Moottorin vikavalon diagnosointi. Tilasin tällaisen laitteen:
http://www.resettools.com/autel/autel_maxidiag_fr704Vilkunviiksipaketin vaihto (com2000) Tilasin täältä:
http://www.peugeotpartsforsale.com/store/peugeot-2000-unit-reconditioned-unit-part-624230-p-65.html?cPath=32_33&osCsid=08i7fhk4b0t9g24386cfgngtu6Eli sieltä tulee kunnostettu ja minä lähetän omani takaisin. Kerron miten tämä onnistui!
Näin kerrotaan sivuilla:
THIS COM UNIT IS SOLD AS AN EXCHANGE UNIT, THIS MEANS WE WILL REQUIRE YOUR OLD COMM 2000 UNIT RETURNING TO US.THERE IS A SURCHARGE FEE ADDED TO THE PURCHASE PRICE WHICH WILL BE REFUNDED TO YOU ON RECEIPT OF YOUR OLD COMM UNIT, SIMPLY PLACE YOUR OLD UNIT IN THE BOX THAT THE REPLACMENT COM 2000 ARRIVES IN AND RETURN IT TO US, WE RECOMMEND YOU USE RECORDED DELIVERY.
Moottorin tukikumeja pitää myös uusia. Alatukikumin tilasin jo. Ylhäältä jakohihnaa vaihtaessani huomasin, että myös se kaksiosainen tukikumipaketti on vähän rikki, en edes uskaltanut kysyä marmoritiskiltä hintaa. Olisiko jollain ehdotuksia?
Moottorin alasuojat jostain halvalla? Ehkä teen itse muovista.
Jakohihnan vaihtoon muuten ostin fixukselta hintaan 24€ lukitussarjan. Se sitältää sen hyvän raudan, millä saa kampiakselin lukittua startin takaa.
Mutta laittelen kuvia ja lisätietoa kun projekti etenee...