Onhan tuo ihan suoraan sanottuna kauhea laite, mutta juuri siksi edustaa hyvin oman aikansa käyttöautoja. Samaa kirveellä muotoiltua tyyliä kuin VW Golf (I ja II), D-Kadet ja Volvo 343. Horiskoja lienee rekisterissä joitain kymmeniä ja kanta harvenee koko ajan. Teknisesti Suomen Horisontti on Simca 1100:n jälkeläinen ja Peugeot 309:n edeltäjä.
Toni Naskali on elvyttänyt Vanhat Simcat ja Ford Vedette -kerhon toimintaa ja omistaa käsittääkseni aikanaan Tom Fabritiukselle kuuluneen osakokoelman. Simcakerholla on nettisivutkin, sitä kautta voit löytää osia ja kohtalotovereita. Joskus aikojen alussa myös Club Peugeot ry toimi noiden Talbot-harrastajien kokoontumispaikkana, kun kerho sai Maan Auton poisto-osien mukana myös Talbotien sälää. En tiedä onko kerhon varastossa Haagassa enää mitää Talbotiin, mutta tämähän selviää kysymällä.
Tossa on varmaan se armottoman rumakäyntinen Simcan 1294 tjsp kuutiosenttinen kone? Moottori itsessään lienee ns. ikiliikkuja. Samaa myllyä käytettiin vielä joissain 309-autoissa. Väitetään sellaistakin, että PSA-konserni oppi autojen kunnollisen pohjamaalauksen salat nimenomaan Uudenkaupungin autotehtaan kautta, jossa koottiin PSA-yhtymän Talbotien lisäksi Saabeja. Saabin opit valuivat näin laajempaan käyttöön. Tarinan todenperäisyyden saa punnita miten haluaa...
Säilytä ihmeessa tuo laite ja tuo vaikka Simcakerhon kesäpäiville näytille ensi kesänä.