Tuo Advanced DC-moottori ei ole järin edullinen. Kostov- ja Netgain-moottoreiden speksit vertailussa (Netgain vihreällä):
http://kostov-motors.com/files/compare.pdfMieluummin ottaisin hieman isomman moottorin kuin juuri ja juuri riittävän, jotta se myös kestää siellä pitkään eikä hiilille tule ylimääräistä kuormaa. Se mikä noita moottoreita autokäytössä rasittaa on jatkuva tehonkäyttö ajettaessa pitkään kohtuullisella nopeudella. Jos moottori on mitoitettu hieman isompaan käyttöön ja pysyy viileänä niin se oletettavasti myös kestää pidempään. Lisäjäähdytys puhaltimella on toki myös mahdollinen.
Toki tuo 20kg on jo jotain ja Kostovin 9" malli on myös ollut ajatuksissa. Kyselin Rebbl:ltä (
http://www.rebbl.nl) tuota kymppituumaista ja ehkä kysyn, että olisiko heillä myydä myös ysiä.
Tällähetkellä kennoajatuksena on 33kpl 100Ah tai 180Ah CALBin LiFePO4-akkuja, jotka ladataan 116.8 volttiin (lepojännite noin 110 V). Painoa noin 106kg tai 185kg, kapasiteettia 11-19kWh ja kantomatkaa 50-100km. Tuo moottorin mahdollinen 20kg painonsäästö vastaa neljää 180Ah kennoa. Akkuja olen tilannut täältä:
http://www.ev-power.euAmotec Oy (
http://www.amotec.eu) myös tarjosi AC-moottoriratkaisua ohjaimineen kaikkineen hintaan 4900€. AC-ratkaisu on kyllä varsin seksikäs ja mahdollistaisi myös hidastusenergian talteenoton. Toisaalta se on kalliimpi ja vaatii isompaa kertainvestointia. DC-kamoja multa jo löytyy, joten pystyisin testailemaan juttuja ennen isompaa panostusta.