Ongelma:Osa 1:
Auto: 2003 807 2,2.
Mulla aikoinaan vika korjaantui vaihtamalla sulaketta, mutta nyt se ei polta sulaketta vaan pukkaa heti vikakoodin P0412. Haluaisin tarkistaa pumpun ja muutkin releet, mutta en tiedä missä ne ovat. Vika selvästi on sähköön liittyvä, kun tuo koodi tulee heti nollauksen jälkeen, lämpimällä koneella.
Tuon ventiilin kaivoin esille ja se liikkui ihan hyvin. Ei vaikuttanut myöskään kovin likaiselta.
Osa 2:
Kaivoin pumpun esille ja mittasin ohmit, nollaa näytti. Eli varmaankin pumppu pitää uusia.
Osa 3:
Mitä nyt olen aihetta tutkinut, niin tämä on käsitykseni. Koodit:
P0410 Secondary Air Intake System Malfunction
P0412 Secondary Air Injection System Switching Valve "A" Circuit Malfunction
P0414 Secondary Air Injection System Switching Valve "A" Circuit Shorted
Sähkö tulee sulakkeen kautta sulakerasiaan integroituun releeseen, josta se jatkaa pumpulle. Niin sanottu äly on tuossa releessä, sillä se on piirikortilla jossa CAN/VAN väylät. Pumpulle menee vain plussa ja miinus.
Tuo P0410 tarkoittaa että järjestelmä ei toimi tuntemattomasta syystä, jolloin on syytä epäillä sulaketta. Koodit P0412 ja P0414 selvästi kertovat, että äly yrittää syöttää virtaa, mutta se joko ei kytkeydy tai menee oikosulkuun. Tuo P0412 koodin saa mm. jos irroittaa täysin toimivan pumpun liittimen, käynnistää auton pari kertaa ja lukee koodit.
Voisi siis päätellä, että pumppu on ollut oikosulussa (veden takia) jos saa koodin P0414. Saman voi päätellä jos saa koodin P0410 ja sulake on palanut. Tilanteissa jossa sulake ei ole palanut ja saa koodin P0412, on pumppu jo kokonaan sökö. Saman toki voisi päätellä jos tulee P0414 ja sulake säilyy.
Tilanteissa joissa P0410 ei poistu vaikka sulakkeen vaihtaa ja se säilyy ehjänä, voisi ajatella että sulakerasian rele/äly on mennyt rikki. Näitä peugeottikin on vaihtanut jos pumpun vaihdolla ei ole lähtenyt toimimaan. Ennen vaihto-operaatiota kannattaa kaivaa se koneen kyljessä oleva solenoidi (?) esille ja ihmetellä sitä. Tuo on muutamalla pultilla kiinni.
Pumppu on helppo kaivaa esiin. Ottaa kuljettajan renkaan pois, ja irroittaa lokasuodan. Lokasuoja on kiinni sellaisilla muovinastoilla, joista pitää aluksi nostaa se keskiosa ylös, sitten poistaa koko nasta. Menevät kyllä takaisin paikoilleen kun ottaa nätisti. Lokasuojassa on ulkokehällä yksi ruuvi, sekä etupuskurin alla kaksi. Pumppu itse on kahdella pultilla kiinni rungossa. Pumpun liitin lähtee auki kampeamalla punaista osaa ulospäin 5 mm.
Ratkaisu:Kaivoin pumpun irti ja vaihdoin tilalle uuden tai oikeammin kolariautosta irrotetun 307:n pumpun. Hintaa pumpulle tuli pikapakettikuluineen 90 euroa. Kuva 1 on pumpusta kasattuna. Tuo kumiosa on alaspäin osan ollessa paikoillaan.
Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.
Kuvassa 2 näkyy jo sähkömoottoria hieman. Huomatkaa että liitin on palanut poikki ja on siis irti. (P0413 Secondary Air Injection System Switching Valve "A" Circuit Open.)
Kuva 3 on valuosan yläkuoresta.
Kuva 4 näyttää sähkömoottorin suojakumin. Tuonne se kostaus pääsee kammiosta valumaan ja eihän se tuolta kumista ulos pääse.
Kun kosteutta kertyy tarpeeksi pumppu menee oikosulkuun ja sulake palaa. Ajankuluessa nuo liittimet saattavat myös mennä rikki.
Tein uuden pumpun kumiin kaksi reikää. Yhden suoraa keskelle ja toisen kylkeen. Kumissa on sisällä sellainen paksu kaulus, joten siksi kaksi reikää. Kumi ei pidä painetta joten siihen voi huoletta tehdä reikiä. Katso kuva 5.
Nuo reiät voi tehdä helposti irroittamatta pumppua. Senkun raottaa lokasuojaa sen verran että pääsee etupuskurin alta poralla huitaisemaan. Ei haittaa vaikka terä osuu läpimennessään sähkömoottoriin kun siinä kohtaa on peltiä. Eli kun laitatte talvirenkaita alle, niin samalla tuikkaa noi reijät. Olen kuunnellut että uusi pumppu pumppaa ja koodit eivät syty, joten uskaltaa porata.
Listätään vielä, että helpoin tapa todeta onko vika pumpussa on ottaa liitin irti, tarkistaa sulake, nollata koodit ja katsoa tuleeko tuo P0413. Jos tuolloin saa muita koodeja (P0410, P0412, P0414), niin silloin vika on muualla/myös muualla.