Automalli 2008
Korimalli
Vuosimalli 2018
Varustelutaso Motion
Polttoaine Bensiini
Vaihteisto Automaatti EAT-6
Moottori Pure Tech 110
Mihin kokemukset perustuvat Oma auto
Ajomäärä 112 km
Perjantaina vihdoin mies haki uuden auton kotiin, minä kerkesin ratin taakse vasta nyt sunnuntaina. Mä olen ihan myyty....tykkään todella paljon. Heti löysin sopivan ja mukavan ajoasennon, joka ei ole ihan itsestään selvä juttu ruumiinrakenteeni ja polvieni huonon kunnon takia. Penkki on tukeva, ei liian pehmeä tai jäykkä, myös sivuttaistuki on riittävä. Ainoan miinuksen penkistä annan penkinlämmittimen lämpötilavalitsimen sijoittamisesta penkin ovenpuoleiseen reunaan.....hankala paikka, kun ei sinne oikeasti näe. Ennen autokaupoille lähtöä tutkin todella tarkkaan erilaiset arvostelut ja ja katsoin koeajovideoita ympäri maailmaa ja kaikissa nousi esiin se, että koeajajat pitivät outona ratin kokoa ja mittariston sijoittelua. Joku koeajaja jopa kertoi, että hänellä meni useampia päiviä tottua rattiin ja mittaristoon. Itse olin heti sinut ratin ja mittariston kanssa, löysin vaivatta ratille sopivan asennon ja se tuntui heti sopivalta käsiini. Mittaristo on selkeä ja pidän sen digitaalisesta näytöstä sekä sen koosta, ei tarvitse tihrustella. Plussaa tulee heti tehokkaasta lämmityksestä ja siitä, että lämpötilan voi valita erikseen kuskille ja kartturille. Meillä kun aina on ollut ongelmana se, että itse tykkään viileämmästä ja mies taas vaatii lämpimämpää, nyt ei tarvitse enää jatkuvasti säätää sen asian kanssa. Viiksien toimintojen kanssa en ole vielä ihan sinut.....käsi ei vielä ihan heti osu esim. pienimpään viikseen, jolla hallitaan vakionopeutta ja maksiminopeutta, viiksen toiminnot ovat muuten selkeät ja helpot, valitut nopeudet näkyvät hyvin mittaristossa. Käsijarrukin sopi käteen ja oli helppo käyttää, vaikka sitäkin jossain arvostelussa kritisoitiin sen uudenlaisesta muodosta ja tavasta toimia. Kaiken kaikkiaan kojelauta kaikkine toimintoineen on selkeä ja myös toiminnot löytyvät hyvin. Sisätilat ovat ihan riittävät isollekkin ihmiselle, itse olen pitkä ja leveä nainen, joten ensimmäinen kriteeri auton hankinnassa oli se, että mahdun vaivatta autoon sisälle ja löydän hyvän ajoasennon ilman kikkailuja. Ohjaus on hyvin tehostettu ja herkkä, auto kääntyy ketterästi ilman ähinöitä ja puhinoita. Kuusi pykäläinen automaatti vaihtaa sujuvasti ja mukava lisä on kulloinkin käytössä olevan vaihteen näkyminen mittariston näytössä. En ole ensimmäistä kertaa ajamassa automaatilla, joten minulla ei ole hankaluuksia esim. puuttuvan kytkinpolkimen takia.Kulku on pehmeää ja sujuvaa, myös start-stop toiminto toimii sutjakkaasti ja hiljaa. Jarrut ovat tehokkaat ja nappaavat jo pienestäkin painalluksesta ärhäkästi kiinni, hyvä niin. Sisä-äänet ovat hiljaiset, eikä edes nastojen ropina märällä asfaltilla kuulu liikaa sisätiloihin moottoritienopeuksissa. Korkeaan autoon tuuli ottaa jonkin verran enemmän, mutta kyllä se tiellä hyvin pysyy. Tavaratilakin tuli testattua, kun veimme kesärenkaat säilytykseen. Tilaa riittää niin syvyydessä korkeudessa kuin leveydessäkin, plussaa penkeistä jotka kaatuvat vaakatasoon, ilman että takatilan ja penkkien välille syntyy kynnystä. Myös tavaratilan etureuna on esteetön ja suojattu metallilistalla, joten ei tarvitse olla huolissaan maalipinnan kulumisesta. Näin tuoreena omistajana voin sanoa olevani tyytyväinen, vaikka kilometrejä ei ole vielä kummoisesti kertynyt, mutta se asia kyllä korjaantuu pian. Kerron kyllä kokemuksista lisää, kunhan pääsen ajamaan lisää ja esim. pitempiä matkoja.