Auto: 1998 306 1,6 TU5 HB (175 000km).
Auton ostin alkuvuonna ja se maksoi n. 700€.
Autossa oli tupakoitu mutta mäntysuopalioksella pesu ja märkäimurilla kuivaus niin hajun sai pois.
Lähtötilanne.

Ihan ensiksi vaihdoin autoon jakopäähän kaiken mahdollisen myös stefat sekä tietty öljyt ja jäähdytysnesteet+vesipumpun.
Tallissa huomasin, että MAP ja lambda antureista on jatkuva vikakoodi. Molemmat anturit vaihtoon. Sitten syttyi vikakoodi: suuttimien 2/3 ohjaus oikosulku maihin. Tuo vikakoodi tuli viallisesta puolapaketista minkä vaihdoin. Puolapaketti mister-autosta.
Tämän jälkeen käynti oli jo aika hyvä mutta kun tein kokonaan maajohdot uusiksi hävisi loputkin nypytykset.
Sitten alkoi tyhjäkäynnin ongelmat, tyhjäkäynti laski todella hitaasti ja välillä oli aina lähellä 2000 rpm. Vaihdoin tyhjäkäyntimoottorin, ei vaikutusta. Vaihdoin lämpötila-anturin ei vaikutusta eikä imuilmananturillakaan. Kokeilin myös vaihtaa imusarjan tiivisteet->ei vaikutusta.
Sitten kävin katsomassa päästöt->tuomio katalysaattori rikki koska lambda ei ole toiminut aikoihin. Tarvikekatin hitsasin vanhoihin putkiin, maksoi 80€.

Myös pohjasta löytyi 2 kpl tällaista kohtaa etulokasuojien takaa:

Auto meni tämän jälkeen huomautuksitta katsastuksesta läpi.
Autoon siis tähän mennessä vaihdettu:
jakopää+vesipumppu+stefat
koiranluu kuljettajan puolelle
vaihdelaatikon stefa+öljyt
lambda, map, lämpötila-anturit
katalysaattori
tyhjäkäyntimoottori, aktiivihiiliventtiili, imusarjan tiivisteet
hitsattu kaksi reikää ja suojattu alusta kotelosuoja-aineella
puolapaketti+tulpat
kaikki suodattimet+öljyt
Sitten alkoi ulkonäön ehostaminen:
Ensiksi maalasin helmat ja vaihdoin kirkkaat vilkut ja pölykapselit.

Sitten vaimo ajoi auton metsään ja autosta hajosi etupuskuri ja syyläri.
Ostin uuden puskurin ja maalasin sen. Sitten kirkkaat H7 lamput ja alumiinivanteet sekä peilit valkoisiksi. Siitä tuli tällainen:

Seuraavaksi autosta löytyi tällainen:

Tuon hitsailin kuntoon ja laitoin alvadista sisälokasuojan.

Sitten alkoi ärsyttämään kun auto vei öljyä n. 1L/1000km ja edelleen tyhjäkäynti ei ollut hyvä. Päätin aloittaa kansiremontin ja vaihtaa venttiilinvarrenkumit sekä muutkin tiivisteet mitä yläpäähän tulee.


1.sylinteri oli vuotanut öljyä ja oli ihan musta (kuvassa ylin). Samalla huomasin ruiskujen 2/3 liittimien olevan ihan hapettuneet.

Ruiskusuuttimet napsuttelin auki/kiinni ultraäänipesurissa mallia Kiina 9V patterilla. Ainakin mustaa tuli ulos...

Puhdistettu kansi (ei käytetty koneistamossa)

Uusi kannentiiviste paikoilleen ja venttiilinvarrenkumit sekä venttiilien läppäys. Remontti oli success, öljyä ei enään kulunut ja tyhjäkäyntiongelma ratkesi, syynä oli todennäköisesti suuttimien huonot liittimet tai sitten tuo runsas öljyvuoto.
Talvirenkaiden vanteet maalasin jossain välissä, ovat pösön orkkismalliset mutta olivat huonossa kunnossa. Renkaina uudet Hankookin talvirenkaat.

Viimeisenä laitoin sumuvalot vähän keulaa keventämään.

Kuvaa ei ole mutta vaihdoin tuon vääntyneen ja lommosen repsikan puoleisen etulokasuojan uuteen ja maalasin niin tuli paljon siistimpi. Lokasuoja alvadista n. 40€ maksoi.
Eli pari pikku vikaa oli autossa mutta kyllä nyt on ilo ajella. Vanha auto jota on pidetty huonosti eikä ole huollettu enään loppuvuosina niin tulos on tällainen.