Kirjoittaja Aihe: Peugeot 405 - Osto-opas  (Luettu 15212 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pugfan

  • Vieras
Peugeot 405 - Osto-opas
« : 16.07.2006, 19:10:56 »
Käytetty Peugeot 405


Kirjoittanut Pugfan 6.7.2002

Tässä joitakin tarkistamisen arvoisia kohteita käytettyä Peugeot 405:ttä ostaessa. Lista ei ole tyyppivikalista.

Tarkista...
- Auton historia, onko kolaroitu tai onko ns. kiertopalkinto.
- Huoltojen suoritukset
- Katsastus ja verot (eteenkin käyttövoimavero)
- Taka-akseliston kunto vanhimmissa malleissa.
- Moottorin öljyvuodot
- Jakohihna täytyy vaihtaa 3v / 80 000 km välein (15.9.1994 tai myöhemmin rekisteröidyt 4v /  120 tkm) -> tarkista että vaihdot on tehty ajallaan ja jos on pienikin epäilys hihnan vaihdon suorittamisesta, vaihdata hihna heti suurempien vaurioiden välttämiseksi.
- Vetoakseleiden suojakumien ja itse nivelien kunto.
- Vaihteiston synkronointi vanhimmissa (87-89) malleissa.
- Polttoainejärjestelmän kunto
- Polttonesteletkujen kunto
- Pakokaasujenpuhdistuslaitteiston kunto (jos auto on katalysaattorimalli).
- Jarruletkujen kunto (vuodot, haurastumiset)
- Jarrulevyjen ja palojen kunto
- Takajarrujen paineenrajoitusventtiilin toimivuus
- Ohjauksen ja pyöräntuennan kunto.
- Jäähdyttimen ja sen putkiston halkeamat ja vuodot (eteenkin vesipumppu ja termostaattikotelo)
- Valojen kunto, eteenkin takavalojen maadoitus (siis vilkkuko kaikki valot suuntavilkun rinnalla)
- Sähkövarusteiden, kuten keskuslukituksen, sähkötoimisten ikkunannostimien ja puhaltimen kunto
- Ovien saranoiden kunto
- Ovitiivisteiden kunto
- Lukkojen toimivuus
- Vesivuodot auton sisälle, varsinkin tavaratilaan.
- Vararenkaan irroitusmekanismin toimivuus

Lisäksi Mi16:n ostossa tarkistamisen arvoisia kohteita:
- Termostaattiohjatun lämmönsäätöjärjestelmän toimivuus
- ABS:n toimivuus (jos autoon kuuluu kyseinen varuste)
- Polttoaineensuihkutuksen toimivuus

XU7JP 8-venttiilisellä moottorilla varustetussa mallissa (1.8i) on esiintynyt öljynkiertohäiriötä. Ongelmalliset moottorit ovat vain vuosimalleissa 1993-1995, eli ne moottorit, joiden huoltoväli on vielä 10 000 km. Vika johtuu siitä, että kampiakselista puuttuu pari öljyreikää eikä voitelu siten toimi toivotulla tavalla. Ongelman huomaa koeajolla siitä, että moottori kalisee kylmänä. Öljyn kulutus on tällöin myöskin korkeaa (yli 0,3 l/100 km) mutta sitä on vaikeampi huomata koeajolla. Vika on korjattu takuuseen vaikka kyseessä olisi ollut vanhakin auto. Korjaamattomia moottoreita ei pitäisi enää olla paljoa vaihtoautomarkkinoilla. Ongelman korjauksen jälkeen moottorissa ei esiinny normaalista poikkeavaa kulumista.

Nelivetomalleissa (varsinkin Mi16x4 ja T16) kannattaa tarkistaa voimansiirron kunto, jakovaihteisto on kallis kunnostaa/vaihtaa. Useimmiten vaihteiston ongelmat ovat seurausta kovasta käytöstä. Nelivetomalleissa olevan taka-akseliston kaasunestejousituksen toimivuus ja mahdolliset vuodot on hyvä selvittää ennen ostoa.

Ruoste ei ole Peugeot 405:ssä ongelma galvanoidun korin ansiosta. Ruosteinen yksilö on yleensä kolaroitu tai paljon ajettu. Autoa hankkiessa kannattaa kuitenkin tarkastaa takapyöräkotelon etureuna, tavaratilan pohja alapuolelta sekä ovien karmit.

Pienet nitinät ja natinat varsinkin kojelaudassa kuuluvat asiaan ennen faceliftia (1992) tehdyissä autoissa.