Kirjoittaja Aihe: 406 - Pyöränkulmat  (Luettu 6173 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benqqu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 120
Vs: 406 - Pyöränkulmat
« Vastaus #15 : 14.10.2014, 08:10:04 »
Caster-kulman muutos tuossa näyttää mielenkiintoiselta, ylhäällä on speksien ulkopuolella mutta alasvedettynä selkeästi muuttuu ja on raja-arvojen sisällä.



SamTac

  • Vieras
Vs: 406 - Pyöränkulmat
« Vastaus #16 : 14.10.2014, 15:27:45 »
No nuo arvot eivät voi pitää paikkaansa, koska alasveto vaikuttaa aurauksiin kyllä ihan selvästi. Tuossahan lukee selvästi, että korkeus on ollut sama molemmissa mittauksissa.

Auraskulman muutos riippuu akseliston geometriasta. Muistelisin että etuakselilla "bumb steer" oli melko pieni, jolloin aurauskulman muutos joustoliikkeessä on pieni. Mittausraportissa ei ole mainittu mitattuja korkeuksia, vaan kyseessä on ohjearvot. Mittausohjelma ilmeisesti ohjeistaa mittaajaa mittaamaan ajokorkeuden erikseen.


Caster-kulman muutos tuossa näyttää mielenkiintoiselta, ylhäällä on speksien ulkopuolella mutta alasvedettynä selkeästi muuttuu ja on raja-arvojen sisällä.

Jos joustintuen ylä- ja alalaakerointipisteiden (alapallonivel ja ylätuenta) välinen pituussuuntainen etäisyys pysyy suurinpiirtein samana ja pystysuuntainen etäisyys muuttuu, muuttuu luonnollisesti myös joustintuen pituussuuntainen pystykallistuma (caster).

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 406 - Pyöränkulmat
« Vastaus #17 : 14.10.2014, 16:06:42 »
Mutta taka-akselilla pitäisi ero olla selvä alasvedettynä, luulen että eroa tulee jonkin verran etuakselillakin.

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 533
Vs: 406 - Pyöränkulmat
« Vastaus #18 : 14.10.2014, 16:15:00 »
Jos se takapää pelkästään vedetään alas,4,71 cm:n alasveto takarenkaan kohdalta vastaa korin taka kallistumista yhdellä asteella,jos oikein laskin.Voisko se caster muutos johtua siitä,pienestä tuntuu olevan kiinni nuo muutokset.Jos mitta pöytä kirjoihin olis uskominen alasvetoa olisi tehty 3.92cm takarenkaan kohdalta,kuulostaa jotenkin mahdolliselta.

Late

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 493
Vs: 406 - Pyöränkulmat
« Vastaus #19 : 14.10.2014, 21:17:22 »
No nuo arvot eivät voi pitää paikkaansa, koska alasveto vaikuttaa aurauksiin kyllä ihan selvästi. Tuossahan lukee selvästi, että korkeus on ollut sama molemmissa mittauksissa.

Noissa mun arvoissa ei ole mitään vikaa, pitää täysin paikkaansa.




Benqqu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 120
Vs: 406 - Pyöränkulmat
« Vastaus #20 : 16.10.2014, 19:39:24 »
Vaihdoin välikelin renkaat alle ja auto muuttui täysin, takapään pomppiminen ja levottomuus häipyi 90-prosenttisesti. Eli 225/45-17 Hankook Ventus prime renkaat 7x17 ET15 AEZ vanteilla pois ja tilalle Bridgestone Blizzak kitkat 205/55-16 alkuperäisillä 7x16 ET12 Starfish vanteilla.
Eli nuo leveämmät kumit jostain syystä kuormittavat takajousitusta liikaa, täytyy punnita nuo jos ovat sittenkin raskasmetallivanteet. Laitan vielä uudet takaiskarit niin näkee onko vanhat jo ehtoopuolella ja siitä syystä ei pysy noi leveämmät renkaat kontrollissa. Perä siis hyppää todella herkästi sivulle töyssyissä vaikka ajais suoraan, 205:silla tätä ei tapahdu.
Ja kiitokset latelle mittausraporteista!

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - Pyöränkulmat
« Vastaus #21 : 20.10.2014, 00:49:59 »
Virheelliset takapyöränkulmat aiheuttaa 406:ssa nimenomaan sivuheittoja esim. tien heräteraitoihin ajettaessa. Omassa autossanikin oli tuota, ja tunnistan ilmiön. Jotain sellaista lienee tuossakin.

Quercus81

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: 406 - Pyöränkulmat
« Vastaus #22 : 02.12.2021, 16:45:08 »
Lainataan vähän vanhaa keskustelua aiheesta.

Auto: 2003 406 Sedan 1.8

Ongelma: Auto muuttui suorastaan vaaralliseksi ajaa aurauksen takasäätötankojen vaihdon jälkeen, käytetty nelipyöräsuuntauksessa. Tämän jälkeen auton käyttäytyminen muuttui liukkaalla tiellä arvaamattomaksi ja kiemurtelevaksi. Kesärenkailla suoralla tiellä liukkaalle sillankannelle ajaessa auto lähti pieneen sivuluistoon kohti oikeaa reunaa. Talvirenkailla huomaa myös välittömästi kun tienpinta on liukas; auto alkaa tekemään aluksi hidasta edestakaisin heijaavaa, kiemurtelevaa liikettä, joka kasvaa kunnes ei enää kaista riitä, ellei sitä kompensoi ohjaamalla vastaan. Tuntuu kuin takapää pyrkisi ihan jonnekin muualle kuin etupää haluaisi mennä. Myös isoihin kuoppiin ajaessa tuntuu kuin perä pyrkisi hypähtämään sivulle. Pitävällä alustalla normaalin tuntuinen, joskin hyvin uraherkkä. Auto on ollut loistava ajaa aiemmin, ja on myös säädetty pyöränkulmat vuosi sitten, eikä mitään vastaavaa ole tullut vastaan tämän automallin kohdalla kahdeksan vuoden aikana.

Soitin korjaamolle ja ottivat auton sisään tarkastaakseen säädöt, mutta olivat ohjearvojen mukaiset. Myös ohjearvoja tarkistivat. Takapyörissä on silminnähtävissä huomattavasti aurausta ja camber-kulmat selvästi negatiiviset (sisäänpäin kallistuvat), mutta ilmeisesti kuuluukin olla näin tässä mallissa. Ohessa säätöraportti. Ennen-arvoihin takapään osalta vaikuttaa se, että säätötangot oli juuri vaihdettu, ja säädöt tämän vuoksi päin honkia.

Ajatuksia, ideoita? En uskalla antaa vaimon ajaa autolla, koska se on itsellekin ajoittain haastava.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 406 - Pyöränkulmat
« Vastaus #23 : 02.12.2021, 21:12:45 »
Nuo taka-akselin arvot on päin prinkkalaa. Pyöräkohtainen taka-auraus pitäisi olla 1,5 mm +-0,5 mm eli 0,13`.
Tuossa ne on melkein kaksinkertaiset.

Skodisti

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 241
Vs: 406 - Pyöränkulmat
« Vastaus #24 : 02.12.2021, 23:20:21 »
Eikö arvot oo ihan tontilla? Merkintätapa omituinen. Toki jos ovat pystyneet tuon 0.24° asettamaan minuutteina, niin  silloin on lähes kaksinkertainen.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 406 - Pyöränkulmat
« Vastaus #25 : 03.12.2021, 00:15:07 »
Kannattaa viedä jollekin toiselle pajalle 4 pyöräsuuntaukseen.
Peugeot 3008 hybrid

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Pyöränkulmat
« Vastaus #26 : 03.12.2021, 06:55:47 »
Kannattaa viedä jollekin toiselle pajalle 4 pyöräsuuntaukseen.

Takuunakin voivat tehdä. Jos säätötangot tarvikemallia, ettei vaan olisi liian löysät kumit? 406 oli aikoinaan parhaimpia ajettavia, perustuu kokemukseen, kun yli 200 000 km annoin hanaa tuollaiselle.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 406 - Pyöränkulmat
« Vastaus #27 : 03.12.2021, 09:13:06 »
Omassa viestissä on virhe, pitäisi olla asteina 0,13° tai minuutteina 13'. 406 on herkkä takapään auraukselle, pahin tilanne on jos pyöräkohtainen auraus eroaa toisistaan, silloin toinen puoli vänkää koko ajan autoa väärään suuntaan. Auraukset kun on kunnossa, menee kyllä ihan hienosti liukkaallakin, paitsi sivutuulelle on varsin herkkä silloinkin.
Tuossa Quercus81:n tapauksessa tilannetta pahentaa vielä jos kulmat on säädetty ilman alasvetoa, kun silloin auraus pitää olla vielä pienempi kuin ohjearvoissa.

Quercus81

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: 406 - Pyöränkulmat
« Vastaus #28 : 03.12.2021, 10:45:56 »
Takuunakin voivat tehdä. Jos säätötangot tarvikemallia, ettei vaan olisi liian löysät kumit? 406 oli aikoinaan parhaimpia ajettavia, perustuu kokemukseen, kun yli 200 000 km annoin hanaa tuollaiselle.

Säätötangot tarvikkeena ostettu, mutta pitäisi olla ns. alkuperäislaatuista. Ainakin hinta oli kolminkertainen verrattuna halvempaan tarvikemalliin.

Omassa viestissä on virhe, pitäisi olla asteina 0,13° tai minuutteina 13'. 406 on herkkä takapään auraukselle, pahin tilanne on jos pyöräkohtainen auraus eroaa toisistaan, silloin toinen puoli vänkää koko ajan autoa väärään suuntaan. Auraukset kun on kunnossa, menee kyllä ihan hienosti liukkaallakin, paitsi sivutuulelle on varsin herkkä silloinkin.
Tuossa Quercus81:n tapauksessa tilannetta pahentaa vielä jos kulmat on säädetty ilman alasvetoa, kun silloin auraus pitää olla vielä pienempi kuin ohjearvoissa.

Eli nyt kun nuo ovat +0.24 ja +0.22 astetta, on aurausta melkein tuplasti? Kuulostaa tuo vänkääminen väärään suuntaan juurikin siltä mitä auto tekee nyt.

Miten ihmeessä ovat voineet sen mokata noin, eivätkä edes tarkistaessa saaneet oikein... ::)
Mainitsin parikin kertaa alasvedon, ja kävi ilmi että oli ilman alasvetoa säädetty. Taitaa olla paras käydä hakemassa rahat pois jja säädättää muualla. Laitan vielä viime vuonna tehdyn toisen korjaamon säätöraportin. Näyttääkö se oikealta teidän silmiinne?

Kiitoksia jo nyt vastauksista!

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 406 - Pyöränkulmat
« Vastaus #29 : 03.12.2021, 11:20:26 »
http://www.peugeotlogic.com/workshop/wshtml/mechanic/406susp/406align/align406.htm
Tuossa linkissä on viralliset säätöarvot ja alasvetokorkeudet 406:lle. Ilmoitettu mm:nä, tuossa autossasi on varmasti tuplaten liikaa aurausta, koska alasvetoa ei ole tehty.
Edellisessä säädössä mielestäni taka-auraus ohjearvon aivan laidassa, mutta jos ei ole säädetty alasvetona, niin siinäkin liikaa aurausta. Edessä oikein, itse tosin laittaisin hiukka aurauksen puolelle edessäkin, niin suuntavakaus paranee.