Kirjoittaja Aihe: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)  (Luettu 89613 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

J-PR

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #30 : 14.12.2009, 15:18:29 »
"Meidän suvussamme" on nuo kaksi 406 GW:tä, joista vanhemmassa - vm 2002 - on tätä Antipollution Fault -vaivaa. Ollut pitkään. Satunnaisesti ilmojen kylmettyä syksyllä oireet alkavat. Tähän asti ei ole ollut muuta harmia kuin se, että joskus käynnistyksen jälkeen moottori käy huonosti, tulee virheilmoitus, mutta sammutuksen jälkeen uudelleen käynnistettäessä käy ja toimii normaalisti. Ja jonkin ajan päästä ei herjaile enää.

Nuo oireet voisi johtua myös jumittavasta tyhjäkäyntisäätimestä. Mulla nääs on ollut samoja oireita omassa 106:ssa jossa on perinteiset venttiilinnostajat.

artsi

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #31 : 14.12.2009, 19:18:39 »
Nuo oireet voisi johtua myös jumittavasta tyhjäkäyntisäätimestä.

Vuosikausia? Oireiden pahenematta?

J-PR

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #32 : 15.12.2009, 10:00:22 »
No, pähkäilin että sinne tyhjäkäyntisäätimeen on varmaan kulkeutunut huohotus jätöksiä jotka pakkasella sitten jähmettyvät ja jumittavat karan liikettä (puhun nyt 106:n säätimestä). Ainakin omassa temppuilu häviää viimeistään silloin kun starttaa koneen uudelleen kun kone on kerennyt lämmitä.

KariM

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 126
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #33 : 15.12.2009, 20:06:23 »
eli hydrauliset nostajat vaihtoon? ... (=liian suuret venttiilinvälykset)

Sitikoissa on EW-koneissa noita painimia jossain määrin vaihdettu. Ongelma ei ole liian suuret välykset, vaan se, ettei venttiili(t) sulkeudu. Ongelman pystyy diagnosoimaan venttiilinpainimiin tekemällä puristuspainetestin kylmällä koneella: Jos puristukset ovat jostakin pytystä kadoksissa, on siellä venttiili jäänyt auki. Käytössä vika ilmenee siis huonona kylmäkäynnistyvyytenä ja sitä seuraavalla 'kolmella käymisellä' yhdessä antipöllyilmoitusten kanssa.

Jonkunlaista apua on saatu moottorinhuuhteluaineilla ja siirtymällä talveksi 0W-öljyihin.
Berlingo 1.6 e-hdi 2015

J-PR

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #34 : 16.12.2009, 09:28:05 »
^ Tulihan sitä tietoakin asiasta.

En oikein hahmota miten paininkupit voi aiheuttaa venttiilin auki jäämisen. Joku joka ymmärtää voisi selittää. Ymmärrän kyllä että jos venttiilin varsi jumii seetiin, niin silloin vena voi jäädä auki asentoon.

Edit: taisin sittenkin oivaltaa miten tuo on mahdollista, mutta silti joku oikeasti tietävä voisi vahvistaa...
« Viimeksi muokattu: 16.12.2009, 09:31:36 kirjoittanut J-PR »

KariM

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 126
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #35 : 16.12.2009, 10:40:23 »
En minäkään sitä vikamekanismia täysin hahmottanut :D Välyksentasaimethan ovat pisimmillään silloin kun nokka ei paina venttiiliä, mutta kyllä ne venttiilit ainakin konetta lämpimänä sammuttaessa jäävät tiukasti kiinni.

Jos ongelma olisi siinä, että puristuksissa olleet välyksentasaimet jäisivät kylmäkäynnistyksessä liian lyhyiksi, niin silloinhan venttiilit kyllä sulkeutuvat normaalisti kovan kalkatuksen saattelemana, mutta siitä ei pitäisi muuten huonoa käyntiä seurata.
Berlingo 1.6 e-hdi 2015

tth

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #36 : 16.12.2009, 23:00:16 »
Ongelma tuntuu kaiken lisäksi olevan pahimmillaan pätkäajetun, ei kunnolla lämmenneen koneen kanssa. Eilen lähdin tolpasta lämmitetyllä autolla ja kotimatkalla auto ehtii kunnolla lämmetä. Aamulla kylmästä käyntiin, mittarissa -19 eikä ollut mitään ongelmaa käynnin kanssa. Sitten töistä tolpasta käyntiin -9 asteen kelissä, lyhyt parin kilsan siirtymä ja muutaman tunnin seistyään ei pysynyt edes käynnissä ekan startin jälkeen ja melkoinen vapina aluksi, kierrosten kanssa piti pitää käynnissä hetken.

Eikö välysten pitäisi olla suurimmillaan silloin kun systeemissä ei ole öljynpainetta? Siis tasaushan kai tapahtuu niin päin? Meneekö paluukanavat jotenkin tukkoon ja sinne jää "vanhaa" öljyä joka ei valu pois ja sitten tulee liian suuri venttiilin nosto kunnes vähän öljy kiertää, vai mikä ihme siinä oikein takkuaa? Siis niin päin tuo nyt ilmeisesti menee, että venttiilit eivät sulkeudu aluksi kunnolla ja pytystä katoaa osa puristuksista. Olisi kiva nähdä kunnon kuva siitä venttiilikoneistosta ja nostinmekanismista.

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 591
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #37 : 17.12.2009, 03:47:13 »
Ensimmäinen käynnistys kylmänä kun lämmitin ei ollutkaan mennyt päälle. Käynnistyi erittäin hyvin ja heti, sitten jonkun kymmenen metrin päästä sammui ja startti pyöritti vaikeasti eikä meinannut käynnistyä millään ja vasta kolmannella startilla alkoi ensin lupailla ja kun sahasin edelleen pidempään niin sitten käynnistyi ja jäi käymään. Seuraavaksi tutut vikavalot ja piipitykset
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

J-PR

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #38 : 17.12.2009, 10:45:10 »
Kuva XU7JP4 koneen paininkupista (3):



Saman tyyppinen ratkaisu näyttäisi olevan muissakin pre-facelift 406:ssa.

KariM

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 126
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #39 : 17.12.2009, 14:58:31 »
Tässä vuorostaan EW-koneen venttiilinvälyksentasaimen rakenne.
Berlingo 1.6 e-hdi 2015

tth

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #40 : 17.12.2009, 21:36:09 »
Eli kävisiköhän EW-koneen tapauksessa juurikin niin, että kuvan kammioon d tai e jää liikaa öljyä, joka ei poistu kanavien likaantumisen tai liian pienen toleranssien takia kylmänä ja sitten nosto jää liian suureksi kunnes vähän lämmettyään alkaa pelata kunnolla.

J-PR

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #41 : 18.12.2009, 09:49:12 »
Eli kävisiköhän EW-koneen tapauksessa juurikin niin, että kuvan kammioon d tai e jää liikaa öljyä, joka ei poistu kanavien likaantumisen tai liian pienen toleranssien takia kylmänä ja sitten nosto jää liian suureksi kunnes vähän lämmettyään alkaa pelata kunnolla.

Eli venttiilinvälykset olisi 'negatiiviset' (<-- edit: kuvainnollinen, vaikkakin fysikaalisesti ajateltuna järjetön ilmaisu) ennenkuin paininkupin mäntä alkaa liikkua taas normaalisti. Noin siinä varmaan käy.
« Viimeksi muokattu: 18.12.2009, 10:12:47 kirjoittanut J-PR »

ilkkam85

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #42 : 05.01.2010, 18:12:10 »
Auto: 2001 406 2,0.

Täällä myös Catalytic converter fault/Antipollution fault -virheilmoituksia ja kylmäkäynnistysongelmia.

Kun auton käynnistää kylmänä (nyt kun kelit ovat pakkasen puolella), tulee tuo Catalytic converter fault -virheilmoitus. Käynnistyksen jälkeen auto sammuu joko itsekseen tai viimeistään sitten, kun sillä yrittää lähteä liikeelle (tehot hukassa, välillä kuulostaa käyvän kolmella pytyllä). Sammumisen jälkeen, kun auton käynnistää uudelleen, jää vikakoodi edelleen näkyviin (muuttuu yleensä Antipollution fault:ksi jossakin vaiheessa), mutta auto toimii kuitenkin normaalisti.

Mikäli auto on ollut esim. lohkolämmittimessä kiinni ennen käynnistystä, ei ongelmaa esiinny.

Kysyin ongelmasta Vantaan autokorjaamolta, jossa sanoivat, että ongelma on tiedossa mutta ratkaisua ei, joten turha tuodo huoltoon. Onkohan asia näin mustavalkoinen?

artsi

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #43 : 05.01.2010, 21:35:11 »
Mikäli auto on ollut esim. lohkolämmittimessä kiinni ennen käynnistystä, ei ongelmaa esiinny.

Minun kokemukseni mukaan tällä ei ole mitään merkitystä. Ainakaan säteilylämmittimen tapauksessa.

ilkkam85

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #44 : 06.01.2010, 13:13:17 »
Minun kokemukseni mukaan tällä ei ole mitään merkitystä. Ainakaan säteilylämmittimen tapauksessa.

Voi olla. Joka tapauksessa, ongelma on ainakin 100%-varma kylmäkäynnistyksen yhteydessä.