Kirjoittaja Aihe: 607 - ABS/ASR/ESP-ilmoitukset- ja -merkkivalot  (Luettu 13837 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - ABS/ASR/ESP-ilmoitukset- ja -merkkivalot
« Vastaus #75 : 12.07.2021, 09:48:30 »
Kuinka se on herkkä tuo ABS tuolle laakerivauriolle?

Hyvä juttu, laakeriremonttiin. Olisi tuo testerillä pelkkääjuhlaa katsella pulsseja pyöriltä,mutta hellepäivän ratoksi noinkin maaliin.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 607 - ABS/ASR/ESP-ilmoitukset- ja -merkkivalot
« Vastaus #76 : 12.07.2021, 10:42:18 »
Siihen kyllä viittais se, että ABS valo alko silloin tällöin palaa ja lopulta kokoajan. Tämä voisi osoittaa, juuri tuohon takalaakeriin. Että se anturi ei anna tasaista signaalia.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 607 - ABS/ASR/ESP-ilmoitukset- ja -merkkivalot
« Vastaus #77 : 24.08.2021, 19:26:43 »
Vaihoin laakerin pari viikkoa sitten ja sillä ei ollut vaikutusta. Tänään oli aikaa niin otin moninapaliittimen irti ja siinä on navat 16, 17, 18 joissa kokeilin 16, 17 ei yhteyttä ja 16, 18 ei yhteyttä. 17,18 ovat kaksoisyöttö niin sill ei oli oikeastaan mitään väliä. Sitten annoin vielä jännitettä napoihin. Niihin nimittäin käy normaalilevyinen puristuslaattaliitin. Ei mitään. Tämä oli siis pumppuyksikön liittimessä. Niin sehän tarkottaisi siis moottorin hiilien loppumista. Näin minä sen  näkisin. Nuo 16, 17 menevät releen läpi mutta releet pitäisi minun käsityksen mukaan olla pumppuyksikön ulkopuolella. Kun katson kuvia Bosch 5.3 piirilevystä ei siinä ole releitä. Ja tuskin nen mitään puolijohdereleitä ole. Eli onko jollain 607 kytkentäkaaviota josta näkisi missä tuo tai ne releet olisivat. Silloin varmistuisin viasta. Tai lopulisesti se selviää kun saan moottorin pois. Se pitäis juuri tulla kunhan löydän sopivan T25 avaimen. En haluaisi alkaa koko pumppua irrottamaan.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 607 - ABS/ASR/ESP-ilmoitukset- ja -merkkivalot
« Vastaus #78 : 27.08.2021, 20:12:39 »
Noniin homaa vähän eteenpäin ko oli hyvä ilma. Anturit antoivat tasaisesti 1,6 kΩ  liittimestä pumppuyksiköllä, ja moottorin liitimeltä. pyörittelyn jälkeen puoli Ω joka on kolmisensataa wattia. Moottori käy tasaisesti ja lämpenee normaalisti. Apuakun sulakkeen irrotus ei hävittänyt vikakoodia. Näyttää siltä että on aika seuraavaksi edetä itse piirikorttiin. Sen saa onneksi ilman koko pumppuyksikän irrotusta pois. Pitää avata ja kattoa jos sen saisi omin voimin korjattua. Yritin kyllä irrottaa moottoria, mutta lujassa on pultit ja hankalassa paikkassa. Tulee jarruputket tielle. Ja niitä ei kyllä haluttaisi avata.
« Viimeksi muokattu: 27.08.2021, 20:32:41 kirjoittanut PeugeotDriver »

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 607 - ABS/ASR/ESP-ilmoitukset- ja -merkkivalot
« Vastaus #79 : 28.08.2021, 20:04:19 »
Mittasin vielä kannan 15 että sinne tulee virtaa sytytysvirta kytkettynä, eli kaksoisrele toimii. Sain sähkömodulin irti ja jätin hydrauliyksikön ja moottorin. Näyttäisi olevan kaksi osainen. Tiedän kyllä minkä kannen alla electroniikka on, mutta mitä tuon toisen alla on. Ja yksikkö on Bosch 5.4 numerolla 0 273 004 601 eikä 5.3 mitä luulin aluksi.
« Viimeksi muokattu: 28.08.2021, 21:27:31 kirjoittanut PeugeotDriver »

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 607 - ABS/ASR/ESP-ilmoitukset- ja -merkkivalot
« Vastaus #80 : 29.08.2021, 12:00:23 »
Noniin. Aukaisin toisen konehuoneen ABS, ECU:sta ja siellä oli sellainen löydös, että releen ylimenovastus on liian suuri ja humppaa. Kaski relettä on ja toinen boottaa tietokoneen ja toinen on sitten keloille. Jälkimmäinen on hyvässä kunnossa tietenkin, kun on vain ABS päällä käytössä. Näyttäisi olevan ihan tavallinen nelikantainen rele. Mutta ongelma on se, että piirikortti mihin releet on laitettu on pistehitsattu ja miten tällaisia sitten puretaan? Levyä ehkä voisi taivuttaa, mutta se tuntuu vähän riskihakuiselta. Ei mitään käryä millä näitä puretaan. Ilmeisesti on olemass poria millä ne voi porata auki. Jossain elektroniikka foorumilla näin sellaisen. Sitähän ei tiedä oliko ne kärjet nyt se vika, mutta lupaavalta näyttää.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 607 - ABS/ASR/ESP-ilmoitukset- ja -merkkivalot
« Vastaus #81 : 30.08.2021, 20:34:28 »
Sain purettua sen relepuolen ja nehän on neljän euron releitä. Onnistuin vielä polttamaan sen diodin toisestakin. Se näkyy kestävän 9 Voltin pariston mutta akkuvirtaa ei kestänyt mitä käytin omassa DIY elektroniikka penkissä. Aukaisin nuo relee ja juuri se missä oli suuri ylimenovastus niin siinä oli kärjet mustaksi palaneet. Ihmettelin että miten se toinen kärki oli kuin uusi ja niinhän se olikin. Releet ovat vaihtoreleita joista on vaihtoreleen kytkentä napsastu pois. Ne on halvempia releitä. Sitten rupesin katsomaan kytkentäkaaviota ja sehän ei saa relepuolelta virtaa ECU. Sen katoin väärin. Se saa sen erilisellä syötöllä ja erillisellä maalla. Siellä oli tälle piirikortille menevällä syötöllä joka on tehty kahdella langalla katkos. Kummatkin langat poikki. Mutta tein niin hölmön homman että otin vanupuikkoja ja rupesin pyyhkimään silikonia pois niin siellähän on sisällä vielä hienommat langat jotka menee itse siruille. Siis niissä ei ole perinteisiä pistokkeita. Että ottaa päähän. Ei ole mitään takeita että ne ovat nyt ehjät enää. Sitten tässä tulee se eteen, että ne langat on niin pienet että se vaatii kuumailmapuhaltimen ja suurentavan mikroskoopin että ne voi tinata uudelleen. Eli löytyi ihan oikea vika, mutta korjaaminen on vaikeaa. No nyt näyttää siltä että pitää ostaa uusi yksikkö purkaamolta. Siis eihän ne ole hinnoissa kun alkavat paristakympistä mutta entäs se autoon koodaaminen. Tarvitaanko sitä oikeasti. Eikö se ole että kerrotaan auton rengas koot ja mallit ja niin poispäin. Mutta miten minä sen voin tehdä kun ei ole lexiaa saatika läppäriä siihen. Oliko joku tämän tehnyt?
« Viimeksi muokattu: 31.08.2021, 19:00:11 kirjoittanut PeugeotDriver »

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 607 - ABS/ASR/ESP-ilmoitukset- ja -merkkivalot
« Vastaus #82 : 12.09.2021, 20:08:11 »
Se näkyy vaihtuvan ABS, ECU ilman mitään sopeutuksia. Sain jopa viisi, kuudesta niistä T20, M4 pulteista kiini. Pitää laittaa vielä viimeinenkin, mutta levänneilä sormilla. Lähin varikolta niin ei valo vain paloi. Kävin vähän ajelemassa ja tajusin, että moottori jäi kytkemättä. Se oli se jännitys siinä, että miten käy niin muistanut sitä laittaa. Toisaalta niinhän se on, että se mittaa moottorin vastusta. Se näkyy siinä kytkentäkaaviossakin. Sen laitoin ja se aika pitkään arpo ja sitten valo sammui ja soralla kokeilin niin jopa toimii yllättävän hyvin. Piirikortti näytti kuin satatuhatta ajetusta autosta otetulta. Päälleppäin näytti että sillä on ajettu aika lailla pitempään. Mutta kun sisälle vilkaisi niin se piti paikkansa mitä Liettualainen sanoi. Pitäis vielä käydä Motomaatissa katsomassa miten se nyt lukee ABS yksikön. Siinähän oli se, että luulin, että se ei osaa lukea, mutta sehän ei saanut yhteyttä alkuunsakaan ja antoi ihan oikein vikakoodit. Miten sen saa korjattua ja mikä siitä menee ja niin eespäin. Tuli samalla opiskeluta aika hyvin tämä osio. Oskiloskooppi kun olis niin se löytys melkein ABS, vika kuin vika. Sehän ei tässäkään pähkinässä olisi auttanut vikakoodien luku. Voin tuossa laittaa pari valokuva tämän asian tiimoilta. Eihän se varmaan ketään kiinnosta, mutta omaksi iloksi.
« Viimeksi muokattu: 15.09.2021, 16:24:55 kirjoittanut PeugeotDriver »

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 607 - ABS/ASR/ESP-ilmoitukset- ja -merkkivalot
« Vastaus #83 : 24.09.2021, 21:24:46 »
Siinä on siis releet. Ensimmäinen moottorille ja sitten toinen keloille ja mikäli minä en väärin katsonut niin koko virta menee ensimmäisen läpi ja se on lähellä nimelliskestoa. Sitten piirikortissa näkyy alhaalla se virtasyöttö mikä on yksittäinen lankapari ja se yleinen katkoskohta. Kuvista selviää minkä kannen alla on rel ja missä on piirikortti. Alimmassa kuvassa näkyy moottorin syöttö. Kelakuvassa on pois otettuna relepaketti jossa myös jämerät diodit polarisaatiosuojana. Eli vaikka niistä paksuista liitiimistä vahingossa jotakin kytkee väärin niin mitään ei tapahdu. Syötöt ovat ne paksut liittimet. Niistä ei voi mitata moottoria vaan siellä on siis diodit eessä. Moottorin voi mitata moottorin syötöltä suoraan ja pyöritellä sitä. Nasta 16 on tähellinen myös tarkastaa, koska se antaa virran piirkikortille ja siis koko pumpulle. Siinä oli jotakin muutakin oleellista mikä ei tule nyt mieleen. No kuitenkin kun tuon lähettää korjattavaksi he käytännössä tinaa nuo irronneet johdot paikoilleen. Kattovat mikroskoopilla mikä on tärinästä irronnut ja pastalla ja puhaltimella tinaa. Nehän ei ole siis läpikäytyjä niin kuin ne mainostaa vaan korjattuja. Ja tuskin releitä vaihdetaan. Ja minullahan oli kärjetkin menneet.
« Viimeksi muokattu: 24.09.2021, 21:39:22 kirjoittanut PeugeotDriver »