Sitten huoltovihko tuli kirjoitettua Exceliin ja siellä viimeisin öljynvaihto oli tehty 142800tkm kohdalla. Meinasin alkuunsa että 150000 kohdalla lähtee öljyt vaihtoon. Ei ihan osunut kohdalleen, 151600 rullasi lasiin ennen öljyjen vaihtoa. Eipä haitanne.
Tässä välissä kun on ennättänyt lukea mm DV6 koneiden "öljylietteestä" ja vaihtovälien lyhentämisestä 20tkm -> 15tkm tai harrastajasuosituksesta 10tkm. Joka tapauksessa olin vakaasti päättänyt, että kun tämän auton öljyt ekan kerran vaihdan, pesen öljypuolen tästäkin autosta noilla "engine flush" tyyppisillä aineilla joita vanhan öljyn joukkoon lirautetaan purkillinen.
Eli öljyt vaihtoon. Kustannuksiksi tuli 39,90€ Mobilin C2 sopivat 5W30 öljyt, M-filtersuodatin 8€ ja pesuaine 8€. 55,90€ yhteensä ja omaa aikaa aikasta paljon. Mutta kiire ei ollut koska uutta opettelemassa..
Hoidin öljynvaihdon vain tunkin nokasta, koska käytännössä tässä on maavaraa sen verran paljon että saa öljynkeruuastiat ja kaikki auton alle helpostikin.
Eli ensin auto lämpimäksi, no en 90' asti jaksanut neulaa odottaa 80' sai riittää. Tämän jälkeen "kylmänilman imuputki" irti konehuoneesta ja samoin pohjamuovi jonka olin juuri viikko aiemmin tuonne (sorry tää aika hyppy kirjoitusten kanssa) kiinnitellyt. Sitten auton nokkapelti pystyyn ja huuhteluaineet sisään.

Sen voin sanoa, että koneen sisällä ei todellakaan ole pinttynyttä öljyä yläkerran metalirakenteissa. STP huuhtasi kirkasta metallia esille yläkertaan heti kun sitä sisään kaadoin. Aiemman omistajan noin 10tkm välein tekemät öljynvaihdot näkyvät mielestäni tässä yläkerran puhtautena.

Annoin STP:n aineen vaikuttaa moottorissa purkin kyljessä olevan ohjeen mukaan. Sen verran helppoa ruotsia oli että tuli vain länsinaapurin ohje luettua.
Sen jälkeen aloin kaivella esille poistotulppaa ja siihen sopivaa avainta. Sehän on 21mm kuusikulmainen tuo poistotulppa. Mutta samalla kun löysin sen poistotulpan pohjasta, ymmärsin miksi näihin DV6 koneisiin kertyy sitä "liejua" öljypohjan pohjalle . Eihän tuo samperin poistotulppa ole öljypohjan alimmainen kohde?? Mitä hittoa. Ymmärrän kyllä että sielä on loiskelevyä ja kaikkea mutta ristusvarjele, ei se liete sieltä ylämäkeen kulje.

No olin tämän tyyppisiin ongelmiin varautunut ennalta. Öljyn täyttömäärähän tuossa autossa on 3.75 litraa. MUTTA koska DFP polttojen epäonnistumisen on todettu lisäävän öljyn määrää näissä DFP vekotteissa, ei ole mitään järkeä tipauttaa tuota suoraan MAX merkkiin, vaan laittaa se öljynpinta harkitusti puoleen mittatikun mittavälistä.
Tätä varten olin kaivellut varastosta kaks litraa 5W30 öljyjä. Toinen bensa ja diesel turboille sopivaa ja toinen "DFP"yhteensopivaa. Nämä pari litraa olivat juurikin tällaisen pohjahuuhdonnan varalle. Se joka nyt sanoo että menee ihan hukkaan koko 2 litraa, on oikeutettu mielipiteeseensä. Se vaan että näin omin silmin että vasta viimeiset 2 desilitraa toivat vähänkään ruskean sekaista öljyä ulos koneesta, tuo riitti vakuuttamaan minut siitä että tämä pohjan huuhdonta oli todellakin tarpeeseen. Toki huuhteluaineista DFP yhteensopiva hulautettiin koneeseen viimeisenä.
Huuhtelun aikana pohjaproppu oli pois paikaltaan. Vaihteistoöljyjen vaihdossa kun huomasin että kaikki "paskanen" öljy oli askin pohjalla ja pinnalla puhtaan kirkasta öljyä. Siksi toiveenani oli että alaspäin valuva huuhteluöljy vain syrjäyttäisi/ylivuotaisi lietteen pois pohjalta. Rahtusen jäi sellainen olo että näin pääsi käymään tällä kertaa.
Sellainen havainto, tuli tehtyä, että "imuvaihto" vois olla hyvä näissä DV6 koneissa kun öljyjä vaihdetaan, tulis pohjalta ne moskat ja liete pois.
Ok ok. Se tuosta pesuhommasta.
Olin varannut öljypropun tiivisteitä Relluja varten hyllyyn. Jep. Ei oo serkukset tässä kohtaa lainkaan saman leivän perään.

Nämä Peugeotin DV6 moottorin öljypropuntiivisteet ovat mitoiltaan 21mm & 10mm:
ulkohalkaisija 21mm

sisähalkaisijaltaan 10mm

Tarttee hakasta noita varastoon muutamat.
Öljynsuodatinta irrottelemaan sitten seuraavaksi. Näitä sisäpanosvekotteita ei olekaan aiemmin minulle vastaan tullut. Ainakaan tämän mallisina.
Tähän avaamiseen sopii näemmä 27mm hylsy. Kun tätä kiinnittää, se pitäs pyöräyttää max 25Nm tiukkuuteen. Lukeepi "mutterin" päässä.

Tässä vanha suodatin. Ensin meinasin että tiiviste on jääny laittamatta - mutta muistin että eihän näissä pysy öljy sisässä pisaraakaan jos ei tiiviste ole ok. Yks merkkihuolto ylikiristi tämmöisen suotimen työkaverin autosta ja nyancatin sateenkaari ilmestyi sen auton perään - märkään asfalttiin. No "sylttytehdas" oli helppo löytää sen sateenkaaren päästä. Ei löytyny aarretta kylläkään.
No tässä on tuo tiiviste tuossa "kiilamaisen" näköisenä lippana.. Pyöräytetään vaan pois paikaltaan. Iisi.

Tuosta vanhasta suodattimesta näkee tuon "pikkupiipun". Mä en aiemmin ole näitä tämmösiä kohdistellut paikalleen, joten asensin uuden suodattimen paikalleen niin että tuon piipun kohdistin suodatin pesässä omalle paikalleen ja sitten hattu päälle ja kierre pohjaan. Sovitin myös tuon suodattimen ennen asennusta myös tuohon kansiosaan. Solahti helposti uudestaan paikalleen.
Sitten noin 3.25 litraa koneeseen uutta öljyä. Koekäyttö. 5min odottelua ja tarkistus. taso oli "pari ruutua" yli alarajan. Lisäsin hieman ja tämä oli lopputulos:

Koeajolenkille ja sain todeta että kääntölaakerit saapi tilata heti maanantaina. Ei tollasta kitinää viitti tervepäinen kuunnella. On se vähän jo ilmoitellut itsestään mutta nyt ääni on jo omaan hermoon raivostuttavan kuuluva.