Morjes!
Kiitoksia kommenteista, näitä tulikin runsaasti, tämä on mukavaa notta saa vähän vuorovaikutteisuutta jutuilleen. Hyvä että toi huohotusöljyn määrä imupuolella on muissakin "hodareissa" havaittu ominaisuudeksi - nukun yöni rauhassa ja painan pedaalin pohjaan kun siihen on tarvetta. Miettimättä tekeekö kone itsestään käkikellon.
Tässä hommat on edenneet siihen pisteeseen että ilman koukkua ei tule arjesta mitään. Ei niinko vahingossakaan. Joten koukku tuli tilattua paikallisesta varaosaliikkeestä. Sieltä olisi ollut tarjolla irroitettavalla koukulla ja kiinteällä koukulla tuo "rautaisannos" ja johtosarjaksi saatiin vain yhtä sopivaa sarjaa. Koska koukkujen hinnoissa oli noin 1:2 ero, kiinteä tähän nyt tuli tilattua. Brinkin koukku ja Thulen johtosarja.

Johtosarja on näemmä LED valovalmis. Eli jos kärryssä on ledpolttimot, niiden virheilmoitukset voivat näkyä ajotietokoneella. Eli kun tässä Peugeotissa voi PP2000:lla ajaa diagnostiikan myös kärryn valosarjaan asti, niin sekin toimisi vaikka olisi ledivalot kärryssä. Muuta hyötyä tuosta nyt en äkkiseltään keksinyt.
Tässä kuvassa näkyykin tuo led-valojen tarvitsema lisäpalikka joka sisältänee jotain vastuksia jne. (moninapaliitin pystyssä)

Johtosarja oli niin tiukkaan pakattu rasiaansa, että pahvilaatikon kansi pysyi hädintuskin paikallaan. Olipa mukana ohjeet myös 3008, 5008, 307 mallisarjojen asennusta varten. Mä en tarttenut ohjeista kuin version 308 HB:lle. Lueskelin paripäivää tuosta ohjeesta eri vaiheita, että muistaisin vaikka unissanikin että missä kohtaa saa laittaa akun kengän kiinni ja silleen ettei väärään aikaan mene laittamaan johtoja kiinni ja käräytä piirejä.
[/img]https://lh3.googleusercontent.com/A1NRCsrf7sXiOjwV1vThtQZHBPnHJ52h6uJOjWZrPs2TT-juwyqTQRUWSXUloJco92UdobXryEUF=w700-no[/img]
Varsinainen asennus alkoi siitä että ihan ekana akun kenkä irti. Ohje sanoi että plussa napa irti. Ok. Ohje sanoi että miikka irti. Mutta tässä on toi plussa niin hyvin tarjolla että lähdetään sillä. Lisäksi johtosarjan suojakansi auki jotta voi ohjeiden lopulla laittaa 50A sulakkeen sulakepesään joka on tuossa johtosarjan kannen etualareunassa 2. vasemmalta. Tosin omassa tapauksessani siinä oli jo sulake.


Toinen avattava johtosarjan paikka oli kuljettajan vasemman polven edestä sulaketaulu. Otinkin sieltä jo kannen pois.

Havainto tuli tehtyä että tässä on kätevä sulakkeiden säilytysrasia tuossa sulakerasian kannessa. Otin sen tähän kuvaan auki. Hyvä innovaatio!
Mä tykkäsin.

Seuraavaksi kohti takaluukkua - ja piti tietenkin todeta että eihän se aukea kun on akun kenkä pois paikaltaan

Joten kenkä takas ja sitten uudestaan takaluukkua avaamaan. No minäkö innoissani asentamisesta - tottakai!
Takaluukusta pitää purkaa pois C-pilarin valkoinen muovi sekä musta "hyllyn reuna" jotta pääsee maadoituspisteeseen käsiksi. Tää on suositeltavaa, koska puskuria irroittamatta koukun asennuksessa saa ihan tarpeeksi harjoitella tuhatnivelisten käsivarsien ja sormien toimintaa... Valkoinen muovi irtoaa vetämällä se vain suoraan pois paikaltaan. Varovaisuutta suositellaan koska siinä on metallisin kiinnikkeiden avulla vahvistettuja kiinnikkeitä yläreunassa.

Se hattuhyllyn kiinnike on sitten vähän kyrvempi irroitettavaksi. Se on kiinni kolmella ruuvilla ja kahdella muovikoukulla. MUTTA lisäksi myös oven viirustaa alas tuleva muovi pitää irroittaa yläpäästään jotta kolmanteen ruuviin pääsee käsiksi. Sen ruuvi on erilainen kuin muut, ks kuva alla. Eri ruuvi on tuossa vasemmalla.

Tässä vähän raotan kädellä tuota oven vieren muovisuojan yläpäätä jotta kolmas ruuvi paljastuu.

Muovikoukut. Paskoin toisen niistä. Käytäjätason virhe. Ekan irroitin "oikein" toisen kanssa ei ollut tarpeeksi malttia matkassa ja koukku hajos käsiin. Ärsyttää oma säheltäminen mutta minkäs teet. Ehkä tollasen toisen koukun jostain löytää.

Nyt pääsee käsiksi tuohon maadoituspisteeseen..

Sitten pitäisi tehdä läpivientiin reikä johtosarjaa varten. Tässä kuvassa näkyykin naskali/temmi jonka olen tuosta kumista painanut alakautta läpi ylöspäin.

Alkoi olla ahdasta takaluukussa, koska kaikki asennusroippeet ja puretut kappaleet koitin pitää takahutlarissa. Jotta koukun asentamiseen jää tilaa auton ulkopuolelle. Pihalla tein tämän asennuksen, koska talli on räjähtänyt muista puuhista..

Johtosarja, 13 napaiselle, on melko paksu jööti. Melkein loppui usko koko johtosarjan läpisaamiseksi tuosta läpiviennistä. Ensin käytin väärää teippiä. Maalarinteippiä. Eihän se kestänyt edes läpivetämistä. Repesi aina jostain kohtaa jne eli ihan turha kampe tähän hommaan, olis pitänyt hakea se sähkömiehen teippi samantien tätä varten mutta no.. tuli opeteltua.

Kun vaihdon sähköteipin käyttöön, sain teipattua johtosarjan yksittäisjohtimien suojaksi päällelaitetun mustan muovikuoren niin suppuun, että se johto kuorineen vihdoin meni läpi tuosta läpiviennistä. Kun sain tuon "kynnyksen" menemään läpi, aloin ruiskia CRC 5-56:sta liukasteeksi. En heti aluksi halunnut kastaa kaikkia paikkoja liukasteeseen koska liukkaasta johdosta on vittumaista saada kiinni tai uudelleen teipata rasvaista johtoa. Ei oikein onnistuis.

Ai oliko piukka läpivienti? No oli. Johtosarjaan tehtaalla teipattu etiketti meinas lähtä rullautumaan enemmänkin:

Koska johtosarja oli nyt kriittisimmillä paikoillana asennettuna - ja johdon pituus riittää erinomaisesti perille, on hyvä jatkaa koukun asentamiseen.
Koukun asennuksen ohje kehoitti tarkistamaan kumman mallinen koukku on kyseessä - tarkistus tehtiin johtosarjan kilvestä. Ohje asennukselle vaihteli tämän mallimerkinnän mukaan. (sorry pystykuva)

Koukun asennus alkaa sillä että auton alta poistetaan hinauslenkit kummaltakin puolelta. No niiden seutu oli hyvin alkavassa ruosteessa, joten isoimmat ruosteet pustasin pois ja kylvetin alueen "pulttitervassa".

Kun ylimääräiset osat ovat pois edestä, pääsi asentamaan ensin näille sijoille koukun poikittaisaisan kannakeraudat. Ne tulivat kahdella M8 pultilla ja asiaan kuuluvilla prikoilla kiinni tuohon puskurin tukialumiinin alempien pulttien reikään. Siitä piti poistaa alkuperäiset pultit edestä, koska ne olivat väärän mittaiset jatko käyttöön. Sarjan mukana tuli oikean mittaiset uudet pultit. Ne näkyvätkin tässä kuvassa.
Nuo M8 pultit eivät sitten ole ne mukavimmat asennettavat, mutta ihan mun koon 10 hanskall onnistui. työkalujen käyttötila on olematon ja noin 1/5 kierrosta kerrallaan kiristämällä pikkuräikällä pitkän kierteen ruuvaaminen pohjaan asti ottaa aikaa... Kiersin nämä pultit muuten heti ykkösellä pohjaan asti ja kireälle. Kaikki muut jätin löysälle. Näitä pultteja kun ei voi mitenkään säätää niin on sama vetää nämä samantien kiinni ja piukkaan - ettei unohdu.

Sitten poikittaispalkkipaikalleen. Siinä olikin pintakäsittelyä varten laitettu suojatulpat yksiin kierteisiin. En saanut kammettua noita suojatulppia ulos paikoiltaan, joten löin ne sisään tuonne palkkiin. Tulppa vain hajosi jos sitä kampesi ulos... Kaikki muut pultit ja mutterit vedin nyt siis "hollille" ja vasta löysälle että asemointia voisi tehdä koukun asentamisen mukaan.
Poikittaispalkin löydettyä paikkansa pulttasin johtosarjan taustalevyn + koukun paikalleen. Koukun ja taustalevyn vedin heti tiukkaan. Sille kun ei ole varsinaisesti säätöjä tarjolla

Nyt kun johtosarjalle oli kiinnike olemassa, pääsi ruuvailemaan johtoja johtopesään. Johtopesä irtosi ihan pihdeillä vetämällä suoraan "pois" paikaltaan.

Pesä irrallaan.

Sitten alkoikin olla ulko hommat pitkälti valmiina.

Enää jäi jäljelle johtosarjojen kytkentä ohjeen mukaan. Takaluukussa piti vaihtaa yksi liitin asettimesta toiseen. Ja laittaa muut johdot lähinnä paikoilleen ja maajohdot maihin. Nämä maajohdot olikin hyvin niputettu tässä sarjassa yhteen nippuun. Hyvä niin.
Tuossa kohtaa alkoi asennus haukata hatullista. Nimittäin se yksi johto, johon tulee ilmeisesti jatkuva jännite B+/30 merkinnän mukaan olevalta johdolta haaroitettuna kuskin vasemman polven luota, olikin tässä autossa ei Pinkki vaan beige/vaalean ruskea. Ja sen pariahan ei löytynyt tuolta sulakerasian luota. JIppii. No olen tätä miettinyt tässä ja todennut, että otan homman varman päälle ja vedän itse tuohon tuon johdon tuolta sulakerasian luota 4mm^2 johdolla tuonne takaluukkuun ja sillä hyvä. Käytännössä kun tuo on vain haaroitettu tuosta kuskin polven vierestä eteenpäin, siihen tulee jo se virta mikä siihen kuuluukin tulla ja se vaan ei nyt haaroitu siitä eteenpäin.
Sitten kun tuon uskalsi myöntää itselleen, ettei tuosta johdon puuttumisesta ole haittaa, sinne vaan ei tule jatkuvaajännitettä taakse, niin koodasin PP2000:lla tuon peräkoukun johtosarjan "aktiiviseksi".

Koukun takana valot eivät luonnollisestikaan nyt vielä toimi, ennen kuin vedän sen johdon B+/30 navalta tuonne takaluukkuun, mutta se on enää pikku juttu se. Voisi samalla asentaa pientä äänentoiston päivitystä varten kaapelia tuonne takaluukkuun.. Kun kerran joutuu kynnyslistat purkamaan pois edestä jne.
Eli muuten homma hyvä mutta ei vaan valmistunut ykkösellä

Nyt tarttee mennä päästämään dieselsuodattimesta vedet pihalle kun tuo on innostunut suodattimen vaihdon jälkeen hihkumaan että siellä on vettä pohjalla. eikä se ole hyvästä se vesi siellä..