Kirjoittaja Aihe: 607 - Lämpimällä säällä vain kuumaa ilmaa lämmityslaitteesta (kylmäainevaje)  (Luettu 17367 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Janzutin

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2000 607 2,2 HDi Diamant (133 hv, 350 000 km).

Elikkäs parina päivänä tuon härvelin pihaan tulon jälkeen on ollut auringon paistetta jotain 20c keliä. Ja molemmilla kerroilla töistä lähtiessä lämppäri on puhaltanu selkeesti ulkoilmaa kuumempaa ja puhaltaa täysillä automaatti asennolla eli ilmeisesti ymmärtää että pitäs jäähdyttää muttei vaan ymmärrä että puhallettava ilma on kuumaa...

Lämpötila säätöä kun rukkaa pari napsua kuumemmalle puhallettava ilma viilenee hiukan mutta sekottaa silti lämmintä joukkoon... Tuota viileämmillä keleillä toimii iha suht koht ok, tulee sopivan lämmintä jne.

Ilmastointi ei toiminu ostaessakaan enkä ole sitä vielä ehtinyt tutkimaan. Ulkolämpömittari näyttää jotain 5c liian pientä, lämpimämmillä keleillä ei saa näytöstä selvää. :)

Voiko tuo ulkolämpömittarin heitto sekottaa tuon vehkeen noin totaalisesti? Luulis että ei vaikuttais koska auringon paisteessa olleessa autossa on niin kuuma lähdettäessä että pitäis puhaltaa niin kylmää kun suinkin...

Muualtakin löytyy noitten antureitten sijainnista tietoja, mutta kerättäiskö tähän koosteena putsattavien liittimien, antureiden, läppien ym mahdollisten vikakohteiden sijainteja ja vinkkejä, toki saa kertoa jos joku tietää valmiin ratkaisun kyseiseen ongelmaan. :D

Ratkaisu:

Ilmastointi täytetty ja pelittää kaikinpuolin, puhaltaa aika sopivaa ilmaa kabiiniin vaikka ulkolämpömittari näyttääkin muutaman asteen liian vähän.

Janzutin

  • Vieras
Ulkotilalämpöanturilla on kyllä aika iso vaikutus puhallukseen, paha sanoa johtuuko pelkästään siitä, mutta osasyy voi hyvinkin olla. Onneksi vaihto on helppo ja uusi anturi ebaystä noin 15e.

Juu, täytyy ainakin tuon johdot tutkia kun edellinen insinööri on kiinnittäny katkenneen peilin reikänauhalla ja peltiruuveilla ::) pitää muutenkin hommata tuo peilin jalka jostain ni jos sattuis löytymään koko peili antureineen... Tietääkö kukaan minkä tyyppinen anturi tuo on ja mitä arvoja pitäs tulla milläkin lämpötilalla? Ja saako tuon anturin lätkän pois purkamatta peiliä?

En siltikään usko että tuo on ratkasu ongelmaan, jos autossa on 30c lämmintä ja ulkona 20c ni kaiken järjen mukaan ei järjestelmän pitäis tuossa vaiheessa olla lähelläkään sitä pistettä että sekottais lämmintä joukkoon vaikka auto luulisikin että ulkona on 15c...

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Minulla tuossa 607:ssa on aina toiminut lämpötilansäätö, ilmastointi ym. Mielestäni hyvin, eli asetuksiin ei juuri tarvitse koskea. Kuitenkin esim. Citroen Xsarassa jossa automaattinen lämpötilansäätö, rikkinäinen ulkolämpötilananturi aiheutti valtavia ongelmia kun vuorotellen puhalsi kuumaa, välillä kylmää ja oikeastaan koskaan ei ollut hyvä. Tässä siis syynä pelkästään viallinen ulkolämpöanturi jonka arvot heittelivät jatkuvasti välillä -20 - +30, korjaantui täysin ulkolämpöanturin vaihtamalla. Toinen tapaus on Peugeot 406, kaikissa mitä minulla on ollut (3kpl) automaatti ilmastointi ei nosta puhallusnopeutta ennen kuin ulkolämpötila-anturi näyttää +20 tai yli, eli vaikka autossa sisällä olisi +50 niin jos ulkolämpömittari näyttää +19 joutuu puhallusnopeutta nostamaan manuaalisesti, taas kun ulkolämpötila +20 tai yli niin ilmastointi toimii täysin automaattisesti. En tiedä vaikuttaako näin paljon 607:ssa mutta muissa vastaavissa aika suuri rooli on juurikin ulkolämpötila-anturilla, näissä em. Siis kaikissa sama ulkoanturi.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Janzutin

  • Vieras
Hep. Tuttu homma. Olen kahdesti havainnut saman ilmiön. Jos/kun ilmastointilaite on rikki niin vempele yrittää sisäkierrolla paikata tilanteen. (sisäkiertoa ei saa pois päältä manuaalisesti) Ei auta vaikka AC on manuaalisesti pois päältä. Puhdasta ulkoilmaa saat vain lyömällä koko systeemin Off:ille, tosin silloinkin vain ajoviiman paineella... Ilmastointi kuntoon ja kaikki on Ok.

Ahaa, ja kiitos tästä! Pitänee paneutua tuohon ilmastointi ongelmaan sitten.

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Ilmastointi täytetty ja pelittää kaikinpuolin, puhaltaa aika sopivaa ilmaa kabiiniin vaikka ulkolämpömittari näyttääkin muutaman asteen liian vähän...

Hyvä että pelittää. :) Automaatti ilmastointi säätää sisäantureiden ja asettamasi pyynnön mukaan. Ulkolämpötilalla ei ole juuri merkitystä.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Ulkolämpö vaikuttaa ainakin omassa autossani. Jos aurinko lämmittää sisätilat kuumiksi ja ulkona on vain 15 lämmintä toimii puhallin aika hiljaa mutta sama 25 ulkolämmössä niin puhaltaa reippaasti.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Lainaus
Automaatti ilmastointi säätää sisäantureiden ja asettamasi pyynnön mukaan. Ulkolämpötilalla ei ole juuri merkitystä.

Niin kuin tuolla aiemmin parissa esimerkissä kerroin niin ainakin osassa automaattin toimintaan vaikuttaa ulkolämpöanturi merkitsevästi, esimerkeissä ei tosin ollut kyse 607-mallista mutta kuitenkin saman konsernin autoista. Eli ihan yleistää ei voi, vaikka tässä siitä ei ollutkaan kysymys.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Ulkolämpö vaikuttaa ainakin omassa autossani. Jos aurinko lämmittää sisätilat kuumiksi ja ulkona on vain 15 lämmintä toimii puhallin aika hiljaa mutta sama 25 ulkolämmössä niin puhaltaa reippaasti.

Samat kokemukset siis autoista 406 ja 607.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Jep. Kyllä. 607 osalta faceliftissä on ilmeisesti eri systeemi tai ainakin erillainen ohjelmointi kuin pre-FL:lissä. Pre-facelifteissä tuntuu pyynnön saavuttaminen sisätiloissa olevan prioriteetti oli sitten ulkolämpötila +20C tai -20C (kuten Antti3:kin tuolla aiemmassa esimerkissään esittää) Missään nimessä ei voi yleistää 406 tai muun saman valmistajan eri malliin. Tässä tapauksessa/theradissa oli kyse 607:sta vuodelta 2000 eli pre-FL mallista.