Kirjoittaja Aihe: 3008 - Äänieristys ja Focal hifi  (Luettu 30564 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 3008 - Äänieristys ja Focal hifi
« Vastaus #30 : 18.10.2017, 20:31:03 »
Jos joku on kiinnostunut noita äänieristeiden eroja kaivamaan Service Boxista, niin tässä olisi muutama Suomesta löytyvä esimerkkiauto eri varusteilla:

VF3MJAHWWGS169439GTDW10FCAM6CLasikatto225/55 R18 98VNaviFocal
VF3MJAHWWHS208817GTDW10FCAM6C-235/50 R19 99VNaviFocal
VF3M45GZWHS220794AllureEP6FDTAT6-225/55 R18 98V-Focal
VF3M45GZWHS218032AllureEP6FDTAT6-205/55 R19 97VNaviFocal
VF3M45GZWHS219761AllureEP6FDTAT6Lasikatto225/55 R18 98VNavi-
VF3M45GZWHS218025AllureEP6FDTAT6-225/55 R18 98V--
VF3M45GZWHS213775AllureEP6FDTAT6-225/55 R18 98VNavi-
VF3MCBHZWHS259618ActiveDV6FCAT6-215/65 R17 99V--
VF3MCBHZWHS220699AllureDV6FCAT6-225/55 R18 98V --
VF3MCBHZWGS248134AllureDV6FCAT6Lasikatto225/55 R18 98VNavi-
VF3MCBHZWHS220701AllureDV6FCAT6-225/55 R18 98V-Focal
VF3MRHNYWHS108814ActiveEB2DTSAT6-225/55 R18 98V --
VF3MRHNYHHS242728ActiveEB2DTSMCH-215/65 R17 99V--
VF3MRHNYWHS267468AllureEB2DTSAT6-225/55 R18 98V Navi-
VF3MRHNYHHS257856AllureEB2DTSMCH-205/55 R19 97V--
VF3MRHNYWHS264937AllureEB2DTSAT6-225/55 R18 98V --

Äänieristykseen potentiaalisesti vaikuttavia varusteita on aika monta, otin nyt tuohon jotain ja kattavaa listaa eri yhdistelmistä on aika haastavaa kerätä valmistenumeroineen. En esim. tähän hätään löytänyt yhtään GT:tä ilman Focaleita, en yhtään lasikattoista allurea Focaleilla, enkä yhtään Puretechiä Focaleilla tai lasikatolla. Muitakin yhdistelmiä puuttuu, mutta kaivetaan lisää, jos joku jaksaa noille kaivella eri äänieristeiden varaosanumerot kullekin autolle.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 067
Vs: 3008 - Äänieristys ja Focal hifi
« Vastaus #31 : 18.10.2017, 21:56:58 »
Katsoin muutaman ja noissa ei ollut eroja kuin ovipahvin takana.

Active DV6FC - VF3MCBHZWHS259618
Tulipelti: 98 106 869 80 - 7kg
Matto: 98 159 317 ZD - 7kg
Ovipahvin takana: 98 119 348 80 - WITH ACOUSTIC IMPROVEMENT


Allure DV6FC - VF3MCBHZWHS220699
Tulipelti: 98 106 869 80 - 7kg
Matto: 98 159 317 ZD - 7kg
Ovipahvin takana: 98 138 625 80 - IMPROVED ACOUSTICS IMPROVEMENT


Allure DV6FC + Focal - VF3MCBHZWHS220701
Tulipelti: 98 106 869 80 - 7kg
Matto: 98 159 318 ZD - 7kg
Ovipahvin takana: 98 138 624 80 - UPPER ACOUSTICS IMPROVEMENT


Allure EP6FDT - VF3M45GZWHS218025
Tulipelti: 98 106 869 80 - 7kg
Matto: 98 159 317 ZD - 7kg
Ovipahvin takana: 98 138 625 80 - IMPROVED ACOUSTICS IMPROVEMENT


Allure EP6FDT + Focal - VF3M45GZWHS220794
Tulipelti: 98 106 869 80 - 7kg
Matto: 98 159 318 ZD - 7kg
Ovipahvin takana: 98 138 624 80 - UPPER ACOUSTICS IMPROVEMENT


GT + Focal - VF3MJAHWWHS208817
Tulipelti: 98 106 869 80 - 7kg
Matto: 98 159 318 ZD - 7kg
Ovipahvin takana: 98 138 624 80 - UPPER ACOUSTICS IMPROVEMENT



Tulipellille tosiaan löytyy seuraavat vaihtoehdot:
BULKHEAD SOUND PROOFING

98 106 869 80
-LEFT HAND DRIVE AND BULKHEAD SOUNDPROOFING 7KG+ WHEEL ARCH+TUNNEL+SCUTTLE
      
98 134 843 80
-LEFT HAND DRIVE AND BULKHEAD SOUNDPROOFING 5KG+ WHEEL ARCH+TUNNEL+SCUTTLE
« Viimeksi muokattu: 18.10.2017, 22:10:37 kirjoittanut Aksu »
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 874
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 3008 - Äänieristys ja Focal hifi
« Vastaus #32 : 18.10.2017, 22:10:41 »
Ootte welhoja tutkimaan :-).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Ranskalainen GT

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 446
Vs: 3008 - Äänieristys ja Focal hifi
« Vastaus #33 : 18.10.2017, 22:33:34 »
Miten se sanonta menikään: kun tarpeeksi tutkii, niin jotain löytyy.
Oikeasti näistä selvityksistä pitäisi palkita. Edelleen ihmetyttää miksei ole "julkista" tietoa.
Kiitos!
Civic, Sportside 4,3l, Sportside 5,7l, Caprice Classic 5,0l, Suburban 6,5l, Chevy Van 6,5l, Chrysler 300M 3,5l -00, Citroen Berlingo 1,6l -03, Citroen C5 break 2,0l -06, Grand Picasso 2,0l -08, Chevrolet Silverado Duramax 6,6l -03, Citroen C5 Tourer 2,0l -10, Peugeot 508 GT 2,2l -11, Peugeot 3008 Allure BlueHdi 120 autom. 1,6l -18, Peugeot 508GT 2,0l -15, Opel Vivaro -20, Peugeot 3008 GT Hybrid 225 - 21.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 3008 - Äänieristys ja Focal hifi
« Vastaus #34 : 18.10.2017, 22:58:56 »
Kiitos Aksu. Noilla tiedoilla voisi päätellä, että Alluressa on eri äänieristys ovissa kuin Activessa ja Focalit vaikuttavat myöe oven äänieristyksiin. Kumpi on sitten parempi äänieristys, "98 138 625 80 - IMPROVED ACOUSTICS IMPROVEMENT" vai "UPPER ACOUSTICS IMPROVEMENT", on ehkä seuraava kysymys.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 874
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 3008 - Äänieristys ja Focal hifi
« Vastaus #35 : 19.10.2017, 07:18:20 »
Loistava tuninki. Valmistajan on optimoitava kustannukset x tuotettu auto=tulos
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 067
Vs: 3008 - Äänieristys ja Focal hifi
« Vastaus #36 : 19.10.2017, 07:39:02 »
Ja varmaan jossain vaiheessa käy juuri niin kuin Penguin totesi: Kustannussäästötalkoot alkaa ja kustannuksia karsitaan == Parempi vaan olla ihan hiljaa, jos alkuvaiheessa on ainakin yritetty parempaa äänieristystä pykälää parempiin malleihin  ;)
Riippuen hieman miten ovat tuotannon järjestäneet, mutta varianttien määrä tuppaa yleensä kasvattamaan kustannuksia aika paljon.

Mutta oikeasti eihän nämä tiedot tosin kerro vielä mitään muuta kuin, että siellä on eri numerolla olevia osia kiinni. Viiteteksteistä voi päätellä jotain, mutta ei niistäkään nyt täyttä varmuutta saa. Focalit saattaa vaan vaatia esim. enemmän tilaa ja joku neropatti on keksinyt sille kuvauksen "AMELIORATION ACCOUSTIQUE SUPERIEUR"  ;D   No itse veikkaisin kuitenkin, että ovissa on jonkun verran parempi äänieristys paremmissa malleissa.


Tässä vielä "alkuperäiskielellä" ovipahvien takaa löytyvät kilkkeet:

PANNEAU ETANCHEITE
98 138 625 80
GAUCHE
-AMELIORATION ACCOUSTIQUE AMELIOREE

   
98 119 348 80
GAUCHE
-AVEC AMELIORATION ACCOUSTIQUE

   
98 138 624 80
GAUCHE
-AMELIORATION ACCOUSTIQUE SUPERIEUR
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 3008 - Äänieristys ja Focal hifi
« Vastaus #37 : 19.10.2017, 12:34:48 »
Nythän mä vasta huomasin, että noissa kun on Focalit on myös eri matto. Active-Allure välillä ei kuitenkaan matossa ole eroa, kuten on ovien äänieristysmateriaalissa.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 067
Vs: 3008 - Äänieristys ja Focal hifi
« Vastaus #38 : 19.10.2017, 12:49:30 »
Noiden kuvausten perusteella tosiaan vahvistin (Focal) tuo jonkun eron mattoon. Kuvauksen perusteella kuitenkin edelleen "7kg", joten saattaisiko tuossa olla kyse siitä että esim. kaapelointi tarvitsee enemmän tilaa?
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Ranskalainen GT

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 446
Vs: 3008 - Äänieristys ja Focal hifi
« Vastaus #39 : 19.10.2017, 12:55:26 »
Maahantuojan edustajan mukaan ero näkyy selvästi siinä, että kouru-malliset lattiamatot eivät istu paikoilleen.
Civic, Sportside 4,3l, Sportside 5,7l, Caprice Classic 5,0l, Suburban 6,5l, Chevy Van 6,5l, Chrysler 300M 3,5l -00, Citroen Berlingo 1,6l -03, Citroen C5 break 2,0l -06, Grand Picasso 2,0l -08, Chevrolet Silverado Duramax 6,6l -03, Citroen C5 Tourer 2,0l -10, Peugeot 508 GT 2,2l -11, Peugeot 3008 Allure BlueHdi 120 autom. 1,6l -18, Peugeot 508GT 2,0l -15, Opel Vivaro -20, Peugeot 3008 GT Hybrid 225 - 21.

olli_tr

  • Vieras
Vs: 3008 - Äänieristys ja Focal hifi
« Vastaus #40 : 29.10.2017, 06:56:56 »
Hauska juttu sinänsä, että oma Allureni Focaleilla toimitettiin noilla kourumallin matoilla, jotka eivät tosiaankaan istuneet nätisti. Vaihdoin velour-mallisiin, jotka toimivat paremmin.

Mielestäni Focalit olivat alkuun pettymys, mutta kun säädöt sai kohdalleen, on äänenlaatu maukas. Oleellista on vaihtaa sieltä Tune-valikosta sellainen asetus päälle joka optimoi äänen kuljettajalle vs. kaikki paikat. Pelkääjän paikaltakin kuunneltuna kuulostaa paremmalta niin. Takapenkiltä en ole kokeillut. Myös keskikaiutin on mielestäni liian voimakkaalla oletuksena - sitä kun vääntää hieman hiljaisemmalla, paranee stereovaikutelma.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 067
Vs: 3008 - Äänieristys ja Focal hifi
« Vastaus #41 : 29.10.2017, 08:32:18 »
Tarkoittaa tuo siis, että 3008 II:ssa on Focaleilla jopa jonkinlaiset säätömahdollisuudet? 508:ssa nimittäin nuo JBL:t menee vähän hukkaan, kun säätömahdollisuudet ovat erittäin rajalliset ja aika lailla kaikki vakioasetukset ovat enemmän tai vähemmän huonoja.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 874
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 3008 - Äänieristys ja Focal hifi
« Vastaus #42 : 29.10.2017, 08:54:21 »
Joo, Ensiksi hieman OT. Laatu oli sama 407:n JBL:ssä, kuin 508:ssa. Aikamoista suttua oli ääni verrattuna nykyiseen (edulliseen Parrot-kombinaatioon ilman radiota) systeemiin. Poikkeuksella. että JBL:n 2 ohmin kaiutinelementit ovat ovissa ihan ok ja kaksoiskäämillä varustettu subbarikin menettelee. Toki originaaliin soittimeen verrattuna JBL popitti, mutta säädettävyys oli heikko. 508:ss on varmaan ajateltu, että liian monet säädöt olisivat myös haitaksi, mutta diskantti, keskialue ja subbari ovat oltava säädettävissä vapaasti. Esiasetetut efektin ovat lähes kaikissa systeemeissä tarpeettomia, ehkäpä Focalissakin. Tilaäänet myös harkiten, paitsi "On Stage" toimii parrotissa. Yksin kuunnellessa DSP-kuljettajan paikalle on yes. Keskiäänien ja diskanttien suuntaavuus on tärkeä, että ääni nousee kuuntelijan tasolle. Koelaudan keskikaiuttimesta joku mainitsikin, se on parhaimmillan vain uutisten ja liikenneradion puheen kuuntelussa, ei missään nimessä tuomassa musiikille haifaita. Focal on yes, mutta HiFin voisi jättää pois ja kutsua Peugeot Focal Sound Systemiksi  ;).
« Viimeksi muokattu: 29.10.2017, 09:02:40 kirjoittanut JPL »
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 3008 - Äänieristys ja Focal hifi
« Vastaus #43 : 29.10.2017, 13:34:03 »
Hifiä on monenlaista ja tämä on Peugeot Hifiä. Hifistit on sitä paitsi ongelma-asiakkaista, kun niille ei kelpaa mikään. Sitä varten on sitten erilliset pajat, jotka asentavat jälkikäteen hifistille halutut kilkkeet, joihin hifisti kyllästyy kahdessa kuukaudessa ja kun markkinoille on tullut marginaalisesti "parempia" komponentteja, asennetaan hifistille taas uutta kokoonpanoa pajalla. Kovimmat hifistit tekevät asennukset itse ja auto on aina pajalla levällään, paitsi silloin kun kuunnellaan pajalla miten hifi soi ja käydään kiertämässä pari kierrosta korttelin ympäri ja takaisin tilailemaan uusia hifilaitteita. Lopulta kierre on sellainen, että autoa ei kannata kilvissa pitää, kun se on enemmän pajalla kuin liikenteessä, kun hifiä päivitetään kokoajan.

Peugeot ei ole tarkoitettu yllä kuvatun kaltaiseen toimintaan. Vain masokistitit rakentelevat Peugeoteja, muut tekevät niillä sitä mihin ne on tarkoitettu eli ajavat.

Mitä varten muuten yritetään rakentaa sitä kuunteluhuonetta autoon, kun liikenne noin lähtökohtaisesti on aika vihamielinen ympäristö täydelliselle kuuntelunautinnolle?

Miksi kuvitellaan, että kuunteluhuoneiden myyminen autona olisi jotenkin kannattavaa liiketoimintaa. Toki joihinkin automerkkeihin saa jotain laadukkaampaakin äänentoistoa, mutta laadukas on yleensä myös hinta, sekä autolla että sillä paremmalla äänentoistolla. Veroineen se parempi äänentoisto saattaa maksaa yhden 3008:n verran.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 067
Vs: 3008 - Äänieristys ja Focal hifi
« Vastaus #44 : 29.10.2017, 13:53:43 »
Ääritapaukset erikseen, mutta nyt oli kuitenkin kyseessä lähinnä vaan monipuolisempien säätömahdollisuuksien tarjoaminen. Siis edes sellaisten säätömahdollisuuksien, joita tarjotaan jo keskiluokan jälkiasennus soittimissa (lue: taajuuskorjain). Sen saisi tehtyä ihan vaan koodilla, mutta ymmärrän toki että koodillakin on hintansa. Asiakkaan "paremmasta" äänentoistojärjestelmästä maksama lisähinta voi vaan tuntua kohtuuttomalta, jos sille ei tunne saavansa vastinetta. Vastineen saaminen voisi olla mahdollisuus säätää esimerkiksi keskialueen taajuuksia mieleisekseen.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89