Kirjoittaja Aihe: 508 - Liian alhainen öljynpaine (THP)  (Luettu 5955 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Vs: 508 - Liian alhainen öljynpaine (THP)
« Vastaus #15 : 05.07.2022, 14:41:39 »

Hei,

Onko THP - koneissa C2 öljyn laatuvaatimus?  Mietin tuota Mobil 3000 -öljyä. Minä olen kokeillut useampaa, joskus edullista ... ja palannut Totalin Ineo C2 öljyyn ...   toki diesel autoilija itse...

Toisaalta, jos pulma ilmenee jo lähes kylmällä koneella, pulma tuskin on öljyn laadussa ...

//Jukka

macis

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 76
  • Tekniikan riemuvoitto!

pele1977

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 343
Vs: 508 - Liian alhainen öljynpaine (THP)
« Vastaus #17 : 08.07.2022, 17:22:24 »
Olen aina miettinyt riittääkö näihin e-Thp koneisiin 5w30 öljy vai tarviiko 0w30 öljyä käyttää?
Peugeot 508, Allure 2016 1.6 e-THP.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 147
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 508 - Liian alhainen öljynpaine (THP)
« Vastaus #18 : 08.07.2022, 18:55:29 »
Eikö se ole kiinni siitä lämmittääkö moottoria etukäteen kireimmillä pakkasilla?
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

kviljamaa

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
Vs: 508 - Liian alhainen öljynpaine (THP)
« Vastaus #19 : 14.07.2022, 09:03:57 »

Tämä "ongelma" poistui itsestään.
Tässä vielä tilannekatsausta jos vaikka jotain kiinnostaa: Auto on melko vähällä ajolla perheen kakkoskulkineena. Pari kuukautta sitten alkoi satunnainen ja hetkellinen hälyyttely: ”Engine oil pressure fault - stop the vehicle”. Tyypillisesti hiljennettäessä tyhjäkäynnillä risteykseen/liikennevaloihin. Öljyä kuluu mutta olen lisäillyt niin, että pysyy mittatikun yläpuoliskolla. Öljyn tasolla ei ollut hälyn esiintymistiheyteen vaikutusta. Sen sijaan öljyn lämmöllä tuntui olevan. Viileällä koneella esiintyi useammin ja täysin lämmennellä lähes ei ollenkaan. Vaihdoin öljynpaineanturin - ei mitään vaikutusta. Vaiva oli päällä viikkoja ja häly tuli jokaisen ajoa aikana. Sitten päivänä X ilman mitään toimenpiteitä, ei enää tullut, eikä ole sen jälkeen tullut kertaakaan.

En osaa sanoa mistä oli kysymys, mutta jonkin verran asiaa tuli pohdittua ja jotain hataria johtopäätöksiä tehtyä: Luin foorumeilta, että öljypumpussa on sähköinen solenoidilla toimiva paineensäätö (perinteisen jousitoimisen ohivuotoventtiilin sijaan). Osa vikakoodeista viittasi kyseisen solenoidin toimintahäiriöihin. On siis mahdollista, että solenoidin virtapiirissä on/oli kosketushäiriö. Tai sitten paineensäätöventtilissä tai itse solenoidissa vikaa. Se jäi epäselväksi, että oliko öljynpaineessa oikeasti häiriö. Ärsyttävää ja pelottavaa. Onneksi kyseessä perheen kakkoskiesi jolla käydään lähinnä kauppareissuja, eli ei tarvitse sitä pelätä että jää johonkin erämaahan konerikon kanssa.

Erittäin mielelläni kuulen jos jollain näkemystä/kokemusta tällaisesta vaivasta.
 

macis

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 76
  • Tekniikan riemuvoitto!
Vs: 508 - Liian alhainen öljynpaine (THP)
« Vastaus #20 : 15.07.2022, 03:19:13 »
Olen aina miettinyt riittääkö näihin e-Thp koneisiin 5w30 öljy vai tarviiko 0w30 öljyä käyttää?

5W30 on taattu juoksevuudesta -30 asteen pakkasella. 0W30 on taattu -35 pakkasasteessa. Mutoin öljyillä ei eroja ole.

keijokos

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 264
Vs: 508 - Liian alhainen öljynpaine (THP)
« Vastaus #21 : tänään kello 14:26:04 »
Aiheeseen liittyen pystyykö öljypumpun vaihtamaan öljypohjan kautta vai pitääkö purkaa enempi. Mikähän olisi ohjeaika pumpun vaihtoon?