Tuli pienoinen tauko kirjoitteluun, kun tuntui hetken siltä, että on sovittuna tapaaminen Lindholmin Ollin kanssa. Toista viikkoa kuumeessa ja sittemmin oli sellainen fiilis, että pitää hiukan puhallella.
Jarrut kun oli saatu palasiksi aloin funtsimaan mistäse narina oikein tulee ja loputulos on, että todennäköisimmin ns. pysty-vaakatangosta eli tuosta pitkästä "koiranluusta" ja sen yläpäästä. Toki olin päättänyt, että nuo iskarin yläpäätkin laitetaan kuntoon ja kaikki puretaan.
Ryhdyin purkamaan etupäätä sillä näkemyksellä, mitä minulla on, eli iskari tukijalkoineen ja jousineen ulos pyöräkotelosta. Se ei ihan onnistunut. Mutta näin se sitten meni.



16mm nylocit auki, pitkä 6-kulmainen hylsy on hyvä, koska ruuvi tulee läpi ja kierre on läpeensä suosteessa ja mutteri ei pyöri suosiolla. Sellainen monikulma hylsy tai kiintoavain saattaa nuljata pultin. On meinaan aika nahea. Kun mutterit jättää tuohon päähän, niin voi turvallisemmin mielin naputella nuo omituiset pultit pois ja kannattaa saattaa tuurnalla rei'än läpi. Olivat kohtuu kireessä, mutta eivät pyörineet tyhjää, joten ei tarvinnut pitää vastaan. Ihan kiva, mutta iskari ei kyllä irronnut mihinkään, vaikka kuvittelin, että kolmiotukivartta alasvääntämällä jokin olisi liikkunut edes hiukan. Ei sitten millin murto-osaakaan mihinkään.
Tästä tulin siihen tulokseen, että tokihan tuo "koiranluu" pitää irrottaa, kun se on kiinni tuossa iskarin jalassa yläpäästään ja toisesta päästä kallistuksen vakaajassa. Tietty tämä pitää irrottaa. Päätin irrottaa alapään nivelen ja sehän alkoi tietysti ekalla nykäisyllä pyörimään tyhjää, eli olisi saanut tuomiopäivään asti pyörittää tyhjää.
Kartanolla on tulityöt kieletty, koska eräs hitsausepisodi päättyi pelastuslaitoksen keskeytykseen ja lady of the the house, eli entinen tyttöystäväni ilmoitti niiden olevan kerta kaikkiaan loppu. Tästä syystä en voinut ryhtyä pulttia laikalla katkaisemaan ja olin pakotettu mekaanisiin toimiin. Eli tungin sopivat siirtoleukapihdit väliin ja loppu olikin raakaa vääntöä. Aika tuskaistahan tuo oli mutta lähtihän se, kun kulma kerrallaan väänsi. Pitkä hylsy olisi ollut poikaa mutta kun sellaista ei ollut ja tuo mutterikin on jotain 18-19mm


Mitään suurempaa hyötyhän tästäkään ei ollut ja "koiranluukin" jäi lähes paikoilleen, koska se ei mahdu tukivarresta ohitse. Ei millään kohtuullisella kääntelyllä.
No, mikäs siinä! Otampa tuon alatukivarren pallonivelen irti, kun se kuitenkin menee vaihtoon ja miksen sitten raidetangon päätäkin, niin pääsee mukavasti kääntelemään pyörän napaa. Tuosta raidetangon päästä aloitin ja se meni ihan ok! Tuosta en kuvaa napannut, mutta olisko ollut jotain 17mm mutteri ja sitten vain vasaralla kylkeen ja kartio lopsahti auki. Peruskauraa. Sittemmin siirryin alapallon irrotukseen ja sehän olikin sitten mielipuolinen homma. Se vi..n kartio ei halunnut irtoa tukivarresta ei saatana millään.


Tämä 21mm mutteri irtosi aivan kohtuudella, mutta kun sen jälkeen ei irronnut sitten mikään. Nuijin ja väänsin tukivartta kaikilla mahdollisilla mokomilla.
Tässä vaiheessa totesin, että kannatanee irrottaa tuo 13mm pultti, joka lukitsee asentoanturin tukivarteen. Tuon kanssa kannattaa olla tarkkana, koska tuo pultti on kireässä. Samalla irroitin myös peltisen pirun nyrkin, joka pitää johtoja ja ABS-anturia paikoillaan. Tai itseasiassa taisin tehdä sen aiemmin.
Ei se tukivarsi irronnut niin päätin sitten irrottaa iskarin tukivarsineen, eli iskarin yläpäästä nuo 45torxit auki (joista sittemmin katkesi kaksi kolmesta kun irroitin toista puolta (kuva on siitä) ja kolmiotukivarsi irti apurungosta sisäpuolelta. Kuvat on vastakkaiselta puolelta. Kerron myöhemmin miksi sekin piti ottaa irti. Tietysti se iskareiden yläpäässä oleva "sport"-anturi pitää irrottaa. Kuusiokolot aiki ja nosto pois, suoraan ylös. Liittimiä ei tarvitse irrottaa.


Täsä vaiheessa tajusin, että vetoakselin mutterilla lienee myöskin jokin koossapitävä rooli ja avasin sen. Tai avasin välittömästi sen jälkeen kun olin todennut, että minulla ei ole 35mm hylsyä tai 1 3/8" hylsyä. Kipitin nöyrästi sulkemisaikaan Motonettiin ja sitten avaus puuhiin.
Vetoakselihan pyörii löttöstä, joten se on hyvä lukita työntämällä esim. pyörän navasta sopiva stoppari, ruuvari, ja nyt sen voi kohtuudella avata.


Kolmiotukivarren taaempi pää irtoaa kun avaa apurungon pohjasta ne kaksi kpl 16mm pultteja. Kireäähän tuo oli, kun putien päät on umpiruosteessa. Etupää on 21mm ja hiton kireässä.
Nyt sitten tempaisin tuon varsiyhdistelmän pihalle ja taistelin tuon kartion irti pyörän navasta.

Kuten kuvasta näkyy ulosvetimellä kevyesti avustaen, olipas homma! Tietenkin myös ABS-anturi pitää ottaa mukaan, sillä eihän sitä irti saa.
Toiselta puolelta sain kartion väännettyä irti tukivarresta ihan periteisellä rautakanki rekkari-rauta kombinaatiolla, mutta siellä oli joku aikaisempi kolleega päättänyt kiinnittää pirunnyrkin jollain ruuvilla, missä ei enään ollut kantaa ja sen naputtelin auki iskumeisselillä ja asentoanturin 13mm kanta irtosi tukivarresta eli pultti meni poikki. Tämän takia piti sitten irrottaa tukivarsi tältäkin puolen, jotta saan siihen uuden jengan jameloitua.



Lopuksi pätkäisin luvallisella tulityöpaikalla pultit halki "koiranluista", jotta sain ne irti iskarin varsista. Ja iskarin varrethan irtoaa pyörän navoista, kun hakkaa kiilan kiristyspannan väliin. Tästä pitänee lisätä kuva. Eli iskaria on hiukan hankala saada irti navasta ilman tätä kiilaa.


Nyt näyttää tältä. Jostain tuolta löytyy jakohihna ja vesipumppu. Oletushan on että tämä näkyvissä oleva hihna pyörittää ilmastointilaitteen kompuraa


Lisäksi täytynee hiukan puhdistella ja harrastaa ruosteen suojausta, että ei tarvise ihan savisia osia käsitellä. Ilmat taisivat tulla pihalle vetoakselin nivelestä, mutta siihen en koske. En saa koskaan sitä venytettyä ehjänä paikoilleen. Nythän se on ehjä ja ei vuoda.
Nyt on mennyt aikaa n 12h kaiken kaikkiaan ja mitään ei ole vielä tehty.