Lauantain kuluksi nakertelin taas hitusen vankkureita ajokuntoon. Etenen ihan miten sattuu ja lopputulos lienee samaa, mutta kun itse tekee niin saa sitä mitä sattuu syntymään. Toki se on usen parempaa, kuin kaupalliset suoritteet ja kustannuksiltaan vain 10% siitä. Aikaahan ei näissä hinkkaamisisa huomioida.

Tälläisellä Sili Gasket 2 ruikulla tursotin tiivisteet, munusta on ihan hyvää ainesta tiivisteen tekoon. Ruuttaan uran täyteen ja hiukan yli ja sitten liiskaan pinnat vastakkain.
Lohkoihin/termostaattin kanteen tulevat osat saa kohtuu helpolla paikoilleen mutta klo 04:00 olevat pultit on sillain kopeloimalla laitettavia ja varsinaiseen termostaattikoteloon ei saa laitettua normaaleita pultteja, koska pultin kanta ei mahdu ja viimmeistään kun yrittää sovittaa avainta kantaan huomaa, että mitä v....ua! Eli pitää kasata niiltä osin vanhoilla pulteilla. Minä typerys meinasin vaihtaa uudet, kun osa pulteista oli virolaisten monttöörien jäljiltä hiukan erikoisia. Nuolien suunnassa on ne hankalammin kiristettävät pultit. Eihän tosta kuvassa olevasta mateen päästä mitään tolkkua saa, mutta tolkutonhan se onkin. Vaihdoin myös letkuihin hiukan fiksummat kiristimet, kuin nuo jousikuormitteiset jumittajat mitä ei saa auki eikä kiinni, kun ovat paikoillaan.

Rakentelin uudestaan myös aiemmin jameloimani huohottimen letkut ja niistä tuon kaasuläppäkotelon pohjaan menevän kärsän tein kokonaan uuden ja siirsin siinä aiemmin olleen keskelle imuilmaletkuun menevään (siinä ollut om-laatuinen mureni lopullisesti). Eihän tuo klemmareita tarvitsisi mutta varma on parempi, kun tuota on muuten hankala nähdä.
Tuo huohottimen jakotukin kiinnitys on omituisen hankala. Eihän tuota olisi voinut millään muulla tavalla toteuttaa??? Upottamalle se lohkojen väliin ihmeelliseen poteroon, mihin ei pääse käsiksi ja jos ei tiedä miten on kiinni, niin varmaankin murtaa tuon muovisen kiinnikkeen kiristäessä. Puhumattakaan tuosta syheröstä, missä menee letkua ja johtoa sikin sokin. Paska systeemi, etenkin kun hajoaa käsiin imusarjan irrotuksessa.

Kun tuo automaatin öljyroppu ryhtyi aiemmin äksyilemään, eli tuo ropun keskellä oleva tulppa, minkä tehtävä on estää 17mm 6-kolo ruuvin kääntäminen öljynvaihdon yhteydessä (ettei öljyä vain saisi vaihdettua) ei suostu tuosta irtoamaan, niin tein 27mm "snap corner" hylsystä vastahaitta-avaimen. Eli leikkasin hylsyn neljään sektoriin ja löin sen tulpan pälle ja puristin Bahcoilla sen roppuun ja väänsin ropun auki.
Pitänee valmistaa uusi roppu laatikkoon tai modata vanha tai tehdä jokin erikoisavain, jotta voin jatkaa öljyn vaihtoa myös tulevaisuudessa. On jokseen ilmeistä, että Seinen-laaksossa ei paljon automaatin öljyjä vaihdella, kun tulppa on tehty Burmalaisesta joulutinasta.
Ehken huomenna taas jotain? Ajatuksena on tehdä kaikki sellainen nyt mikä on tällä alueella yläpuolella + alapuolella. Minullahan on nyt se moottorin kannatin paikoillaan, mikä pitää ottaa pois kun teen vesipumpun. En viitsi edes takas siirellä enempää.