Kirjoittaja Aihe: 607 -05 V6 Etupäästä kuivaa narinaa, lämmöt ei nouse + jakohinna 30tkm pitkänä  (Luettu 13079 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 193
Alla runka 607!

Viikon verran tässä käynnistelty, hinkattu ja rukoiltu. Tänään jo 3 km koeajo ilman ESP/ASR vikaa. Pitää hakea puuhakilvet niin uskaltaa pitemmälle reissulle ehkä jo 10 km.
Uusilla ABS antureilla päästiin eteen päin seuraavaan vika kiteytymään. Eli ABS ongelma toistaiseksi selätetty ja sitten seuraavaan käsiksi. Alkaa PP2000 olemaan aika tuttu mutta kun se ei kerro mitään muuta kuin yhteneväisvikoja ja muuta terävää. Ei ole yhteneväinen ESP ei mutta minkä kanssa? Välilla on CAN-väylä poikki ESP:stä automaatin ohjausyksikköön? Väittäisin, että tuskin on, mutta mistäs tiedät, kun ei ole johdotus kaaviota.

-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 193
Puuhakilvillä tempaisn sellaisen 40km pikataipaleen repien ja rääkäten ihan tappiin asti, Ei lisää koodeja.
Ainoastaan valot tuntuvat olevan sekaisi? Ei tule vika koodeja mutta jotenkin tuntuu kuvio olevan ihmeellinen ja suuntaus outo. Ainakin oikea valo liikkuu mutta vasen ei juurikaan. Vika ilmoitusta ei tule.
Olihan minulla  ksenoni kädessä, mutta ei kai sitä nyt sinne väärin saa koloonsa?
Mihinkään korkeuden säätöön en ole koskenutkaan. On tämä ihmeellinen viritys.
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 193
Selvisihän se lamppu ongelma! Suuntamoottorin tappi ei ollut hahlossa. Eli kun olin taistellut polttimon niin olin tuupannut moottorin tapin pois hahlosta. Takaisin laitto menee niin, että pitää polttimon aukosta vataan ja työntaa moottorin tapin uraansa => naps ja alkaa toimia

Paitsi minulla, koska olin rääpäissyt sähköliittimen irti. Tämän tosin havaitsin kohtuudella. Sittemmin valot alkoivat suuntautua toivotusti ja PP:n toimintotesti heilutteli niitä sekavaan tyyliinsä.

Economy tilan johdosta jouduin käynnistämään auton ja sain kylkiäisiksi terhakan napseen juuri remontoimani jakopään suunnasta! karjuin kartanolla suoraa huutoa muutaman keuhkollisen. Kaasun painallus hävitti napseen ja sittemmin se palasi.

Onneksi Ranskikset on tehneet riittävät tilat jakopään ja lokarin väliin, niin ei ole mitään ongelmaa paikallistaa vikaa. Itseasiassa naurettavan helppo. Piti vain kiristää ohjaustehostimen hihnapyörä. Se oli vain sormikireydessä ja sittemmin pultit olivat löystyneet. Rakonen oli riittävä 10mm piippuavaimelle ja napse oli tiessään.

Vapaapäivän kunniaksi huristelin katsastukseen ja sain repästä puuhakilvet pois. Nyt on auto leimassa.

80h työtä ja reilu 1k€ osiin. Kannattiko? Ei, mutta nyt:
ei enään narise, lämmöt ok, jakohihna kiristimineen uusittu uuden vesipumpun päälle, uusi apulaite hihna kiristimineen pyörittää uutta laturia, uudet kääntölaakerit iskareissa, uudet alapallot, uudet ulommat raidetangon päät, uudet pystyvakaajan tangot, uudet etupyöränlaakerit, uudet ABS-anturit edessä, etu jarrusatulat fixattu ja männissä uudet kumit ja tiivisteet, alustan ruosteet suojattu eri ruosteen torjunta ja esto aineilla, helmat maalattu ja lakattu, myös muuten maalattu pikku jälkiä/osia alustasta, uudet puolat imusarjan alla (Hüco 5v takuu) ja eturivistäkin uusittu 2 kpl motonettejä Valeoiksi, joten kaikki ovat siinä Valeota, takaa pakarin lämpösuoja on taas kiinni jotenkin, Webastossa uusi palopesä ja se tohottaa lämmintä, uutta jäähdytysnetettä, kiertoon, jota ohjaa uusi termostaatti. 4 pyörä suuntaus tehty, ratti on suorassa. Runsaasti huollettuja ja tarkastettuja sähköliitoksia. Moottorin huohotin korjattu uudestaan. Uudet öljyt moottorissa ja vaihteistossa sekä jarrujärjestelmässa uudet nesteet ja PP2000 laitteella tehty ilmaus. Kaasuläppä puhdistettu.

Auto käy ja kukkuu ilman ylimääräisiä singaaleita mistään.

Omana kokemuksena runsaasti oppia PP2000 sielun elämästä miten viat nivoutuvat toisiinsa esiintyen mitä ihmeellisimpinä kokonaisuuksina.

Tänään kun läksin pihasta, niin odotin sydän syrjällään jotai vika valoa => ei tullut. Sydän meinaa pysätyä aina kun käynnistää.
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

Pajari

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 93
Olipas melkoinen työvoitto kaikkine lisälöytöineen! Onneksi olkoon ja Pösölle toivotellaan viellä runsaasti (huolettomia?) mukavia kilometrejä. Ja kuten armeijassa sanottiin: "Jatkakaa!"

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 992
Tarjoan 3200€.
Audi A4 Tdi Q

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 591
  • 407 3.0 V6 Sport

Tänään kun läksin pihasta, niin odotin sydän syrjällään jotai vika valoa => ei tullut. Sydän meinaa pysätyä aina kun käynnistää.

Onnittelut ja mukavia ilometrejä tuoreen leiman kera. "Hyppää löysin rantein vaan 607:n rattiin", aikanaan piippaa varmasti, sillä autohan on viisas kertomaan vaivoistaan  :). Myös hyvää dataa muille korjaajille hauskasti kuorrutettuna tarjolla.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 802
Todellakin.
Kiitokset Fantomille.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 193
No niin 1000km testiajo survottu ja . . . . .
Eihän se täysin onnistunut. Kuumasta koneesta tiputtaa jotain. Pukeille vain ja järkytys . . . . oli varsin vaatimaton, kuten vuotokin, mutta en halua sietää mystistä neste pisaraakaan tuon pikku rempan jälkeen.



Eli automaattivaihteen lauhduttimelta jäähdyttimelle menevässä letkussa on "vuoto" siinä liitoksessa, mikä yhtyy termostaattikotelolta tulevaan letkuun.
En pysty sanomaan onko jäähdytysneste menossa jäähtymään vai tulossa jäähdytettynä tuossa kohtaa, mutta vuoto on siinä. (osa 3. Radiator outlet hose 1351KS). Luulisi nesteen olevan tulossa syyläriltä.

Pitänee nypätä koko letkuyhdistelma pois ja ihmetellä, miten tuo tiivistetään. Letkut on ihme muovi syteemillä koottu. Eiköhän tuohon joku tolkku saada.

Samalla laitoin uutukaiset nastarenkaani myös Pögötin alle, joten kun saan tilkittyä kiusallisen vuodon voi talvi tulla. Talviautohan tämä kuningasleijona minulle on.
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 193
Letkukikka tehty. Omavalmiste metallinen t-haara 32mm letkulle, johon keskelle 16mm liityntä lauhduttimen letkulle.
Biltemansta  32mm haitariputket 375/190mm ja 16mm letkua. Haitariputket paikoileen sellaisenaan ja letkusta mallaten sopivan pitkä  pätkä, ettei mene luttuun mutkasta. Lemmareilla letkut kiinni ja taas uudet jäähdytysnesteet (n 3l.)

Ilmatessa tietenkin katkesi se alempi ilmausruuvi, joka osoittaa vasemmalle ajosuunnassa. Kierre jäi sisään ja kiehuvaa ruikkua lensi kynsille.

Konehuoneessahan on runsaasti tilaa yrittää tuota nysää pois, eikä termostaattikotelon kylki ole ollenkaan lähellä tuota reikää. Eli ihan mittanauhalla tarkistin 90mm leveyssuunnassa ja melkein 4mm jää sivulle tilaa kotelon kylkeen.

Porasin sittemmin nysän pois ja avasin kierteen ja laitoin uuden ruuvin. 
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 193
Rupee olemaan 20tkm tuosta viimme kesän sessiosta takana ja yhtään vikavaloa ei ole syttynyt  jakopäästa tai oikeastaan mistään, paitsi tuo "suspension faulty" usein ja yhden kerran joku mystinen "foglamp pulp faulty", joka on sinänsä mielenkiintoinen, koska sumarit on ohjelmoitu pois, eikä ole tullut kuin yhden kerran.

Kesiksiä vaihtaessa havaitsin, että O/E on tipahtanut toisen liukutapin ruuvi ja satula "lilluu"alimman tapin varassa. Tilasin sitten uudet tapit. On tainnut jäädä Mustiksella pultti löysälle.
Tämä varmaan selittää kolinan, joka kuuluu kun ajelee kuoppaisilla teillä. Toki takapään kolina voi tulla jostain muusta, mutta ei hajuakaan mistä. Vaatii kunnon kolon tiessä, että kolahtaa, mutta silloin kyllä selvästi.

Käsijarru oli jumissa, taas kerran, mutta Würth Penetration Oil ja kepin rukkaaminen  auttoi kuten aiemminkin. Pitäisköhän sitä kässäriä käyttää?

4-6 venttiilikopan kansi huokuu ölppää tiivistyksestään siinä määrin, että pitänee ottaa työkseen tiivistää se ja samalla myös etummainen rocker cover :D

Kävin pari kannua Teboilia kaupasta ja uudet automaatin öljyt, ajatuksena vaihtaa  ne nyt 20tkm ajettuna, mutta saattaa mennä vielä 10tkm lisää ja teen nuo tiivistys hommat sitten samalla. Sehän on tuo huoltovälikin, mutta n 20 välein olen tavannut vaihtanut ölpät koneeseen ja laatikkoon.

Nyt rupee olemaan 290tkm mittarissa niin en taida enään ihan niin tarkkaan noita vaihdella, vaihdan kyllä, mutta paaliinhan tuota autoa ollaan ajamassa, niin ei sitten ole kovin tarkkaa. Jos myy niin 1k€ voi katsastettuna saada ja auto on ihan perkuleen mahtava = ajelen itse ja olen ihan helkkarin tyytyväinen.

Tarina jatkuu taas joku päivä, pikkuisen jo syyhyttää näppejä tehdä jotain järjetöntä, ainahan noista on jotenkin selvitty. Vaimo alkaa jo huolestua, kun prätkäprojekti lähti pois (myin projektina viinakaupasta tullessani) ja näihin aikoihin se aina alkaa. . . .
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 591
  • 407 3.0 V6 Sport
Hyvä juttu. Pientä fixiä ja hanaa, venakoppaan on tuttu juttu, laittaa oikeata silikonii. Amvari jaksaa muistuttaa itsestään, nerokas luomus ja aikaansa edellä, mutta liki susi.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 193
Työnantaja hiukan linjasi tulevaa ja saattaa olla, että remonttiin löytyy sopiva ajankohta ihan pikin miten. Kinkeille kiitos wuhanin-nuhasta, pääsee autoremonttiin.
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 591
  • 407 3.0 V6 Sport
Jep, vapuksi konepelti auki...
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 193
Ehdin jo aloittaa perehtymisen, ja rankempi öljyn ruikinta tuleekin öljypohjasta oikealta. Kertaalleen korjaamani näyttää antautuvan.

Hiuka ot, mutta järjestelmä päättikin, että mustis lomailee heinä-elokuussa. Firma pantiin osin seisokkiin, tuotanto kesälöomille ja pakkolomille ja kaikki mahdolliset huollot käyntiin nopeasti.
Nyt onkin puuhaa sitten riittävästi järjestävän organisaation puolesta ja into omiin hommiin on hiukan matalammalla. Prätkä-projektin myin pois, joten kaikki paukut pannaan kuningas leijonaan. Aloittaa vain pitäis.
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 193
Ja koska firma päättikin, että Mustis lomailee vain 2 viikkoa heinäkuussa mutta ei elokuussa ollenkaan, niin kämpän remontti, auton fixaus ja kesäloma on hiukan buukattu täyteen.

Kuluneella viikolla, kuitenkin kiristetty etupäästä kaikki => hiukan oli kotimaisen työn jäljiltä löysää.
Sitttemin totesin, että kolinaa on edelleen ja lämpösuoja äänenvaimentimen päällä on yksi varma lähde. Päätin sittemmin vaihtaa myös "koiran luut" taakse, kun VT näytti huonolta, vaikka ei siinä mitään varsinaista väljää ollut, tai en sellaista kyennyt havainnoimaan.
Olivat muuten järkyttävän lujasti kiinni.  VT yläpäätä sai irrotella ihan tosissaan. Hallitunkilla kun väänsi avaimen päästä, niin naukuen aukesi milli kerrallaan. Sittemmin tietenkin kara rupesi pyörimään tyhjää ja näissähän ei ole 6-koloavaimelle paikkaa, mutta 16mm kiintoavaimella pystyy pitämään vastaan, jos se pysyy paikoillaan. Ja pysyyhän se, kun toinen pitää temmiraudalla sen paikoillaan. Jostain syystä pitää olla 18mm avain mutteriin? mittasin mutterin av:n ja se oli 18, 2mm. OT ei ollut hallitunkista apua, mutta jatkoputkea ja muuta murjomista, niin heltisi.
Tietenkään ei ollut 18mm hylsyä, mutta yksi piippuavain oli. Olisi löytynyt myös 18mm kiintoavain, mutta sillä ei ollut mitään käyttöä, tuhoa olisi tullut.
Alimmat pultit sai onneksi katkaisulaikalla poikki, ylemmät oli pakko avata, kun ainakaan minun vehkeillä ei mahdu noita pultteja katkomaan.

Huomenissa pitäisi paikalliseen Fixukseen tulla vaihto-osat.

Olisi pitänyt ottaa myös takajarulevyt, kun ne on paksuudeltaan enään???, eli eihän niitä pysty mittaamaan purkamatta, mutta n. 4mm on kadonnut ulkosivusta ja varmaan sisäsivustakin kunnon siivu => eli 7-8mm on 12mm jäljellä =>Ei kehtaa viedä leimalle tuollaisena.
Pitää siis loihtia uudet levyt jostain huomenna. Paloissa olisi pintaa, vaikka kuinka, mutta en taida viitsiä laittaa vanhoja paloja uuteen levyyn. Kierrätän sitten myöhemmin.

Muita havaintoja on, että jotain meni vitulleen vuosi sitten tehdyssä 4-pyörä suuntauksessa, kun OT rengas kuluu sisäsyrjästä?  OE on varsin ok. Pitänee piipahtaa jossain missä homma saattaisi onnistua, mutta en vain tiedä missä se voisi onnistua? Ei ole toistaiseksi onnistumut missään. Tämä 607 huono puoli, kun sen 4-pyörä suuntaus on liian vaativa normaalille rengasliikkeelle.

Käsijarruvaijerinkin onnistuin taannoin katkaisemaan, kun sitä piti hiukan taas "elvyttää" => eli meni poikki siitä kaikkein v-mäisimmästä kohtaa. Tuon homman teetin ihan korjaamossa. Ei huvittanut taistella kovinkaan kauaa, kun en kerta kaikkiaan mahtunut auton alle tuota tekemään. Olen siis lihava!

Lämmittimen kennolle menevä vesiletku suihkaisi jäähdytinnesteet pihalle, mutta  90-asteen kuparimutka ja hiukan 22mm letkua, niin lakkasi höyryämästä.

Ilmastoinnin lauhdutin ilmeisen puhki, kun kaasu-ukko sanoi, ettei tuolla ole mitään painetta, eikä tule => en tiedä viitsinkö korjata. Olisihan se kiva, jos olisi kylmaa helteellä. Tehdään ensin takapään kolinat pois.

Kyllähän tätä taas olisi, mutta onkohan tässä enään mitään J:tä?
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-