Oma pösöismini on tullut verenperintönä ja ura alkoi jo ennen ajokortti ikää, "piha-autoksi" hankitulla 205 Lacostella. Tähän mennessä pösöjä on tiannut olla omistuksessa n. 40kpl ( osa ihan varaosiksi hankittuja), melkein kaikki 05 ja 06 sarjan mallit on testattu ja pari 07 sarjalaistakin.
Ensimmäinen 605 tuli huudettua avk:lta 2011 vuonna ja sen jälkeen niitäkin on ollut omistuksessa niin, että tuo nykyinen taitaa olla jo 10. yksilö. Näissä oli varmaan reilun vuoden tauko, mutta pakko oli taas ostaa moinen 2016 keväällä. Vielä kun sattui sopivan halvalla ja hienolla rekisteri tunnuksella, niin kytkinviasta huolimatta oli ostettava. Se auto palvelikin viime kevääseen ja oli tarkotus ajaa pidempäänkin, mutta pohja alkoi olla niin huono että pitkällisen mietinnän jälkeen päätin luovuttaa. (profiilissa tämän auton kuva)
Osia on kerääntynyt paljolti ja hyväkuntoinen nahkasisusta + muuta erikoisempaa osaa juuri haalittu 605 malliin, joten pakko sellainen oli vielä löytää.
Toriin osto ilmoitus, joka ei juuri tulosta tuottanut. Kaikki vähänkään lähellä olevat myynnissä olleet kävin katsomassa, mutta aina tuli pettymys kun korit olivat kaikissa niin huonossa kunnossa. Ulkomailtakin tuli katseltua, mutta ei oikein sopivalla hintaa löytynyt tai oli liian kaukana tms. Lopulta vähän kuin vahingossa löytyi tämän kertomuksen auto.
Hopean värinen -96 mallinen 2.0 16v (XU10J4R) ZF 4HP18 automaattilaatikolla 240tkm ajettu. Saksasta tuotu joskus, ainakin 2 omistajaa suomessa. Jos joku tunnistaa vanhakseen, niin kiinnostaa kyllä kuulla historiaa. Näitä en ole montaa nähnyt tällä moottori + laatikko yhdistelmällä. Todella harvinaisen siisti korinen, paras minulla olleista, vain muutama pieni fiksattava kohta korissa päälle päin. Mutta tottahan tässä nyt vikaakin oli, nimittäin
jakoremmi poikkiNo eipä hätiä mitiä, löytyipä 406 keulilta 75tkm ajettu kone, jonka sain oikein mukavalla hintaa, kun kulutin yhden launtai päivän sen irrotukseen.
Suunnitelmat tälle autolle ovat seuraavat:
- moottorin vaihto + muuttaminen manuaali vaihteiseksi
- nahkasisustan asennus + harmaat lattiamatot mustiksi
- madallusjousien asennus
- kaikkien rikkinäisten osien vaihto ja korjaus (varaosia 3 autosta)
- Sv- mallin varusteiden lisäystä ( valaistut meikkipeilit, ajotietokone, digitaalinen bensamittari, automaatti ilmastointi, vakionopeudensäädin, sadetunnistin, ym.)
- 6055 alkuperäis radion + cd-vaihtajan asennus
- Muuttuva tehosteinen ohjaus V6 purkuautosta
- Korin pienten vaurioiden fiksaus, helmoissa saattaa olla vähän isompaakin laittoa
- Ehkä etanoli muutossarja
- Tämä lista varmasti tulee pidentymään vielä hommien edetessä.

Tarkoitus siis olisi laittaa tätä mahdollisimman hyvään kuntoon ja lisäillä alkuperäis varusteita ja ehkä jotain oma tekoisia muutoksiakin tehdä. Kaikessa kuitenkin koitetaan kunnioittaa auton alkuperäistä olemusta ja tyyliä. Homma taitaa päästä kunnolla alkuun vasta joskus kevään mittaan, ja joka tapauksessa tätä tehdään pikkulapsi arjen + remppakiireiden ehdoilla. Mutta nyt on ainakin hyvä aihio olemassa, joten eiköhän sitä vielä jonain päivänä päästä nautiskelemaankin.
Tämä projekti kertomus siis ei tule päivittymään nopealla tahdilla, mutta halusin tälläisen kuitenkin tehdä, kun itse tykkään muiden projekti kertomuksia lueskella ja kun näistä 605sista ei juuri juttua enää ole missään. Täytyy koittaa kuviakin jossain vaiheessa johonkin saada näkyville.
Vinkkejä, ehdotuksia ja neuvoja otetaan ilolla vastaan. Ja varmaan kysymyksiäkin saattaa tulla projektin edetessä.