Kirjoittaja Aihe: 309 tallista tielle  (Luettu 13688 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Demosta

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 84
309 tallista tielle
« : 08.02.2020, 21:28:55 »
Tervehdys, uutena foorumilaisena

Pohjustetaan projektia hieman.
Kyseessä on - 91  PH2 309 pökötti, joka tulee toimittamaan kesäauton virkaa.
Eletään syksyä 1991, äitini huomasi sen aikaisen datsuninsa mädäntyneen korjauskelvottomaan kuntoon, tuumaillessaan hän näki hyvän tarjouksen uudesta. 309 pösöstä. No, sen hän tuli hakeneeksi. Siitä asti auto on ollut perheessä, ja vain äidilläni. Itse olen mm. 1995 synnytyssairaalasta kulkenut ensimmäisen autokyytini kyseisellä autolla.

Auto siirtyi 2009 eläkkeelle, - 02 corollaan korvatessa. 134tkm ajettuna, syttypuolen ongelmien takia, kun auto jätti tien päälle syttyohjainyksikön petettyä.

Autoa tingin itselleni juuri kortin saaneena, onnneksi äitini oli kaukaa viisas, eikä tätä antanut meikäläiselle. Autohan olisi ryypätty paaliin ajat sitten.

Siirrytään nykyaikaan. Viimein sain auton puhuttua itselleni "ennakkoperintönä" kyseessä on tu3 myllyllä varustettu 3-ovinen 309. Tarkoitus on autoa hieman huoltaa, ja päivittää omaan silmään sopivammaksi. Mutta ei ole ajatuksissa tehdä mitään peruuttamatonta, mahdollista museointia ajatellen.

Suunnitelmissa on autoa hieman madaltaa, löytyy. Tulikin ostettua konin str.t iskarit eteen, ja vogtlandin muutaman sentin madaltavat jouset. Aiemmin ostin jo exipin 15x7, et 13 vanteet alle. Auto on sinänsä hyvä harrastuskohde, kun on täysin alkuperäinen, eikä tarvitse hitsata. Konepelti pitää uusia kun löytää hyvän.

Käyttikseen kun on stereoita ruuvattu, niin niin ruuvataan tähänkin. Autoon on valmiina jo Genesis stereo 4ch ja stereo 100. Genesiksen 5,25 Erillissarja. Sekä genesiksen basso. Soittimeksi pioneer deh p88rs.

Perus huoltoja pitää vielä tehdä, etujarruja olen aloitellut laittamaan, kuskin satula huollettu, uudet levyt, letkut ym. Ostettu.

Hometta on vähän päässyt kertymään, sen poisto on oma operaationsa. Onko kenelläkään tietoa, mikä tämmöinen 91-lipussa valmistettu 309 on oikein koneeltaan. Lähinnä jakopää mietityttää, kun on parilla eri hihnalla?

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 802
Vs: 309 tallista tielle
« Vastaus #1 : 08.02.2020, 22:50:11 »
Tuosta tekniikasta en mitään tiedä, mutta tervetuloa Foorumille!
Kerro vain lisää projektistasi, seurataan kyllä mielellään.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

Demosta

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 84
Vs: 309 tallista tielle
« Vastaus #2 : 19.02.2020, 20:21:12 »
Autosta tuli tosiaan edestä purettua vanhat tolpat, ja jarrut kaikkineen. Juuri sain satulat huollettua. Mäntiä lukuunottamatta kaikki tuli uusittua. Eilen tuli aloiteltua tolppien vaihtoa, ja tänään on molemmat tolpat eteen vaihdettu jousineen. Yläpäät ja kääntölaakerit jäi vanhaa, kun olivat vielä hyvässä kunnossa. Huomenna jarrut takaisin autoon paikalleen. Piti hieman fiilistellä jo hytin puusomisteiden kanssa, tosin vielä väärä Keskiö ratissa..  :D
Kuskin vetonivel oli kaposella nippusiteellä kiinni vetoakselin päästä. Ei ihme että oli himppa löysän oloinen





« Viimeksi muokattu: 19.02.2020, 20:38:02 kirjoittanut Demosta »

Demosta

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 84
Vs: 309 tallista tielle
« Vastaus #3 : 19.02.2020, 20:24:42 »



JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 591
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 309 tallista tielle
« Vastaus #4 : 20.02.2020, 07:16:31 »
Onnittelut  ja hienoa, että (hyvän värinen) 309 palaa bahnalle. Tervetuloa PF:lle!
Laitappa auton VIN numero, niin katsotaan tarkemmin PSA Service Boxista autosi tiedot.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 159
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 309 tallista tielle
« Vastaus #5 : 20.02.2020, 14:03:18 »
Mulla oli tollaset oranssit Konit vääränmerkkisessä autossa aikoinaan ja oli aivan mahtavat iskarit.  8)
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

Demosta

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 84
Vs: 309 tallista tielle
« Vastaus #6 : 20.02.2020, 14:25:53 »
Näköjään pääsi fiba aiempaan viestiin. Siis vetonivelen kumi oli nippareilla kiinni, ei nivel  ;D
Jarruja tuli vähän lisää kasattua, vielä pitäisi varoittimen johdot kiinnittää, sekä vaihtaa nesteet ja ilmata jarrut.
Tuli myös ihmeteltyä tuota sisustaa tarkemmin, ja homevaurioita. Suurimpana ongelmana ovat oviverthoilut, joissa on hieman näkyvillä hometta. Mikä olisi hyvä keino putsata pahvit? Lähinnä, kun tosiaan taitavat melkein pahvia olla, joka luo omat haasteensa.. Helpoin olisi tietty vaihtaa e
Pahvit toisiin, mutta tuntuu olevan kiven alla. Ylipäätään mikä tahansa ph2 309 purkuosa  ::). Penkit ei näytä ottaneen hometta itseensä, onneksi. Ei silmämääräisesti, eikä hajun perusteella. Tässä on myös penkin päälliset ollut uudesta asti, joten verrattain hyvässä kunnossa penkit muutenkin. Pesulla pääsee jo pitkälle. Muuten ryhdikkäät, mutta kuskin selkänojan sivutuki murtunut hieman ja menettänyt muotonsa. Tekisi mieli päivittää himppasen parempiin penkkeihin, mutta ehkä pysytään näissä penkeissä, kuitenkin ovat siistit ja alkuperäiset. Auton alkuperäisyyttä noudattaen muutenkin muutokset tehdään, että auto on muutettavissa alkuperäiseen kuntoon helposti, jos vaikka innostuu museoimaan joskus tulevaisuudessa. Hifi asennukset tehdään myös mahdollisuuksien mukaan yhtään ylimääräistä reikää poraamatta, ja osia tuhoamatta. Tietty jos löytyy jostain toiset oviverhoilut ja a-pilarin muovit, niin sitten niihin voi kaiutinpaikkojen muutoksia tehdä äänenlaadun ehdoilla. :)

Auton alla tuli vähän ryömittyä, ja todella siistissä kunnossa on kyllä säilynyt kori! Helmoista ainoastaan alapinnasta punainen väri osittain kulunut. Luultavasti vain kiveniskumassa päälle ja hyvä. Kotelot tästä on aikanaan suojattu isäni toimesta, ja hyvä niin. Edes perässä ei ole ruoste vaurioita kontissa, tai pohjan puolella. Ainoastaan äänenvaimennin on puhki  ;D konepelti tosiaan menee uusiksi, jossain vaiheessa, on sen verran etureunasta puhki sisäpuolelta. Peräluukussa myös keskellä rupi. Onneksi helppo pätkä ruiskulla vetää uusiksi.
Laitappa auton VIN numero, niin katsotaan tarkemmin PSA Service Boxista autosi tiedot.
Auton vin: VF33CKDY210475900


« Viimeksi muokattu: 20.02.2020, 14:53:03 kirjoittanut Demosta »

Demosta

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 84
Vs: 309 tallista tielle
« Vastaus #7 : 20.02.2020, 15:19:56 »
Laitetaan vielä viimeiseksi autoon tulevista laitteista kuva. Vahvistimet vaihtuu ensimmäisen viestin laitteista. Käyttiksessä on jo 4kpl genesiksen päätteitä, tähän halusin kuitenkin vähän jotain erilaista. Eli tulee kuvissa näkyvä 4-kanavainen hifonics viii olympus, ja vielä ulkomailta tulossa hifonics viii gemini. Myöskin nelikanavainen. Sinänsä hauska detaili, vahvistimet ovat aikalailla pösön kanssa yhtä vanhoja. Kajareina pysyvät vielä genesiksen merkillä myydyt kajarit ja basso. Bassohan on peerlesin valmistama, ja Erillissarjan kaiuttimet italialaiset PHD - valmistamat, jakosuotimet ovat genesiksen englannissa valmistamat (eivät tule kylläkään käyttöön) . Nämä tullaan ajamaan aktiivisena pioneerin sisäisen DSP:n läpi, ainakin toistaiseksi, eli pioneerilla tehdään kaikki säädöt.
« Viimeksi muokattu: 20.02.2020, 15:23:16 kirjoittanut Demosta »

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 474
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 309 tallista tielle
« Vastaus #8 : 20.02.2020, 16:09:42 »
Hyvältä näyttää. Tavalliseen tuunaustyyliin stereot on rahallisesti  n kertaa arvokkaammat kuin auto.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 06/2022 158tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 697
Vs: 309 tallista tielle
« Vastaus #9 : 20.02.2020, 18:32:55 »
Eikös tuossa ovipahvin sisäpinnassa kuitenkin jotain kangasta ole. Ota ovipahvi irti ja anna kuivua kosteus pois. Sen jälkeen ruokasoodaa hyvin levitettynä päälle ja annat olla muutaman päivän. Imuroi sooda pois ja tarkista lopputulos. Pitäisi kummasti verhoilun kirkastua ja homeen lähteä. Home voi vaatia uusintakäsittelyä muutamankin kerran, jos sitä on paljon. Soodakäsittely on ehdottomasti tehtävä niin ettei sooda pääse kostumaan. Jos näin käy, niin ovipahvista tulee nopeasti entinen.

Myös penkit voi puhdistaa samalla metodilla.

Demosta

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 84
Vs: 309 tallista tielle
« Vastaus #10 : 20.02.2020, 20:27:45 »
Eikös tuossa ovipahvin sisäpinnassa kuitenkin jotain kangasta ole. Ota ovipahvi irti ja anna kuivua kosteus pois. Sen jälkeen ruokasoodaa hyvin levitettynä päälle ja annat olla muutaman päivän. Imuroi sooda pois ja tarkista lopputulos. Pitäisi kummasti verhoilun kirkastua ja homeen lähteä. Home voi vaatia uusintakäsittelyä muutamankin kerran, jos sitä on paljon. Soodakäsittely on ehdottomasti tehtävä niin ettei sooda pääse kostumaan. Jos näin käy, niin ovipahvista tulee nopeasti entinen.

Myös penkit voi puhdistaa samalla metodilla.

Kyllähän siinä on kangasta keskellä, ja muovit tietty, mutta oven rungon puoli on pahvia. Lähteekö se soodalla kasvustoa myöten pois soodalla ???

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 697
Vs: 309 tallista tielle
« Vastaus #11 : 20.02.2020, 20:41:44 »
Jos se on vaan kankaassa, niin kyllä noi on aika hyvin lähteneet, mutta jos pahviin asti on mennyt, niin sitä ei kyllä pelasta kuin uusi pahvi. Mitä mä nyt tuota etuoven kuvaa katselen, niin kyllä tuollaiset pitäisi lähteä.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 535
Vs: 309 tallista tielle
« Vastaus #12 : 20.02.2020, 21:43:44 »
No tuossahan nyt ei ole kuin kevyttä pintahometta, joka lähtee rätillä pyyhkäisemällä. Sisustan kun pitää puhtaana, niin hometta ei pääse syntymään vaikka auto seisoisi pitkäänkin.

Demosta

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 84
Vs: 309 tallista tielle
« Vastaus #13 : 22.02.2020, 21:03:16 »
Toivotaan että pinnassa. Ei ole vielä tullut otettua pahveja pois, ja katsottua että miltä näyttää taustapuolelta   :) ei se näköjään auttanut, vaikka kuinka puhtaana sen kylmään talliin laittaa seisomaan, hometta tulee  ;)

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 591
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 309 tallista tielle
« Vastaus #14 : 23.02.2020, 11:09:50 »
Tässä yleistietoa autosta.
Kovin yksityiskohtaista SB PSA ei anna, eli kysymäsi jakopään osien hammasmaarat eivät suoraan selviä. On hyvä tarkastaa livenä, tuossa moottorin sarjanumero ensiksi.
Mm. Autoartikkelissa on laajasti Peugeot ja Citroen varaosatietämystä ja tuovat suoraan Ranskasta osia.

    
Ajoneuvon tekniset tiedot
 
Tuotelinja   309
No APV / PR   05373 81 2 0305
Takuun alkamispäivä   01/01/1990
Moottorin sarjanumero   10 FS4W 1062420
Yleistä tietoa
TUOTETYYPPI   YKSITYINEN AJONEUVO
Kaupallinen merkki, orgaaninen tyyppi   PEUGEOT
TUOTELINJA   309
SHAPE   3-OVEN YRITYS sedan
MOOTTORI   TU3M-injektio
VOIMANSIIRTO   BVM5 4X2
Maalin tyyppi   MAALATTU OPAQUE MAALA

- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -