Kirjoittaja Aihe: 309 tallista tielle  (Luettu 13691 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Demosta

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 84
Vs: 309 tallista tielle
« Vastaus #60 : 22.08.2020, 23:56:30 »
Kansi tuli purettua irti. Venttiilithän siellä falskasi enempi vähempi joka pytystä. Löytyi rempattu kansi halvalla, tu3s koneesta, kireämmällä nokalla, uusilla venttiileillä ja venttiilivarren kumeilla. Kanavatkin oli viilattu. Itse niitä hieman viimeistelin, tuleepa samalla kansinahka uusittua.
Villinä ajatuksena tuli mieleen, että jos tähän peltisarjan laittaisi. Moottoripyörän läppärunkoja saisi halvalla. Imusarjan rakennussarjan myös saisi huokeasti, johon läppärungot saa sovitettua.. Ja jos sitä ruiskua päivittäisi.. Kaasarit mieluummin laittaisin, jos vain menisi leimalle  ???

... Sekä tietty asiaankuuluvasta tuopista afterwork - juomaa.  ;D


Demosta

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 84
Vs: 309 tallista tielle
« Vastaus #61 : 24.09.2020, 23:21:34 »
Tämän kanssa motivaatio ollut täysin hukassa. Loppu kesäloman ohjelmassa sosistan purku talveksi, ettei mene pilalle. Ensi viikolla tulee puuttuvat palaset, gt injection mallin apurunko eteen. Kolmiotukivarret ja navat. Siis samat kuin gti palikat. Myös gti puskuri tuloo tontille samassa paketissa. Sen verta motivaatio tuohon tu3 koneeseen ja. Varsinkin tuohon 1. Ruiskuun loppunut, että Tekniikan vaihto on enemmän kuin paljon mielessä.

No.. Niin paljon nuo tu3 koneet v*tuttaa, että huutokaupasta. Ostin työmatka - ajoon - 02 206,  ja tietenkin tu3(jp) koneella  ;D ;D hakiessa kävi kolmella tyypillinen vika, 4 pytyn suutin oli rikki. Sen vaihdoin ja käynti parani kummasti, kun alkoi käymään neljällä 😂 puola oli myös rikki (vaikka oli juuri vaihdettu!) sammui välillä kun kytkimen löi pohjaan. Kontissa oli käytetty puola, vaihdoin tilalle ja alkoi pelaamaan. 133 tkm ajettu. Sattumalta juuri saman verran kuin 309 :D. Jakopään, tulpat, suodattimet ja öljyt laitoin tilaukseen. Tehdään pieni huolto ensiviikolla, viimeisistä kun on jo aikaa. Yllättävän siisti peli ulkoa ja sisältä. Koiran karvaa p*rkeleesti takapenkillä. Vaikka meilläkin on emännän kanssa koira, mutta  joka autossa ollut kuitenkin penkillä suoja koiran takia. En ymmärrä, miten se kympin sijoitus on liikaa siitä, että joka paikka ei ole kurassa ja karvoissa. Kuskin lokasuoja pitäisi uusia. Jos jostain samanvärisen löytäisi. On tähän myös n. 40tkm sitten tehty kytkinremppa.  ::) saa nähdä, että laitanko talven jälkeen paloiksi ja uudempi tu 4.  Ruiskulla ja eri moottorinohjauksella 309 pellin alle, vai ajetaanko tällä kauemminkin. Niin suuri säästö tulee vrt. Turbo vectraan, 150km kuitenkin tulee työajoa päivässä... 😂 Vakuutuksissa ja veroissa on huima ero.. Seeker venom 100w Led bar tuli viritettyä jo puskurin aukkoon, on nuo orkkis H4 sen verta huonot.

« Viimeksi muokattu: 24.09.2020, 23:45:10 kirjoittanut Demosta »

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 535
Vs: 309 tallista tielle
« Vastaus #62 : 25.09.2020, 00:40:24 »
Ei kai noilla kilometreillä kannata ajaa kuin dieselillä ?

Demosta

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 84
Vs: 309 tallista tielle
« Vastaus #63 : 25.09.2020, 09:52:27 »
Ei kai noilla kilometreillä kannata ajaa kuin dieselillä ?
Olisihan se periaatteessa, mutta tätä pitkää matkaa ei niin kauaa tule ajettua, että olis mielenkiintoa alkaa diisselillä ajamaan. Muutto lähemmäksi töitä kuitenkin on tässä talven aikana ihan käsillä. Joten säästellään parempia laitteita talven yli vaan tällä järjestelyllä   ;D

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 591
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 309 tallista tielle
« Vastaus #64 : 25.09.2020, 10:23:00 »
  ja tietenkin tu3(jp) koneella  ;D ;D hakiessa kävi kolmella tyypillinen vika, 4 pytyn suutin oli rikki. Sen vaihdoin ja käynti parani kummasti, kun alkoi käymään neljällä 😂 puola oli myös rikki (vaikka oli juuri vaihdettu!) sammui välillä kun kytkimen löi pohjaan.



Hyvä juttu, puuhaa piisaa. Talven tullen saa 309:n tuunata ja keväällä sitten olisi Classic Motor Shown osaston helmenä? https://mailchi.mp/rloevents/classicmotorshow-uutisia-2021-1?e=7e548e47a2 Outoa tuon 206:n suutinvika noilla kilmometreillä, oliko käämi vai tukossa?
Avaathan 206:lle oman aiheensa, niin pysymme kärryillä...peukkua molemmille autoille ja isännällekin saada autot uuteen eloon!
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 193
Vs: 309 tallista tielle
« Vastaus #65 : 26.09.2020, 12:10:22 »
Olisihan se periaatteessa, mutta tätä pitkää matkaa ei niin kauaa tule ajettua, että olis mielenkiintoa alkaa diisselillä ajamaan. Muutto lähemmäksi töitä kuitenkin on tässä talven aikana ihan käsillä. Joten säästellään parempia laitteita talven yli vaan tällä järjestelyllä   ;D
Itsellä on tuota työmatkaa kanssa kohtuullisen runsaasti. Jos joku vain myisi ehjän dieselin 2-4k€, niin miksei, mutta näin ei vain ole. Tuohon rahaan saa taas kelvollisia bensa vehkeitä ja jos niitä on 2, niin ei ole ikinä päivää, etteikö pääsisi töihin. Eli tollaiseen ka. 3 tonnin autoon tekee max tonnin rempan, niin sillä pääsee 150-200tkm ja saa vielä myydessä liki tonnin, jos on leimassa. Kersoillekin kehtaa lainata, kun ei tarvitse turhaa jännittää, jos hiukan lipsahtaa suditellessa.

Kolmella dieselillä ole kokeillut ja joskus jopa kalliilla sellaisella (itselleni kalliilla) ja ihan päin helvettiä mennyt kaikilla (BMW, Toyota ja Ford)

Vuodesta 90 on työmatka ollut lyhimmillään 40km ja pisimmillään 220km, joten perspektiiviä on. Valitettavasti näistä koneen korjauksisita ei makseta tunnille niin paljoa että pytyisin  uuden auton ostamaan, eikä perintöäkään ole, eikä tule, ja mitä se hyödyttäisikään jos sillä ajaisi vaikka sen 200tkm, niin ei sen arvosta olisi jäljellä, kuin 1/4 myydessä. Menisi rahat hukkaan.

Eli tuo dieselin kannattvuus pelkällä polttoaineen hinnalla on harhaa, siihen pitää laskea kapineen hinta ja jos on rahoitusta, niin sekin. Yllättäen pelkillä liikennevakutuuksilla bensakone ei välttis ollekkaan kalliinpi ja jos pysyy työkalut käsissä, niin murheetkin on ihan toista, kuin commonrail ja hdi käyntihäiriöitä selvitellessä.
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

Demosta

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 84
Vs: 309 tallista tielle
« Vastaus #66 : 26.09.2020, 22:24:32 »
Itsellä on tuota työmatkaa kanssa kohtuullisen runsaasti. Jos joku vain myisi ehjän dieselin 2-4k€, niin miksei, mutta näin ei vain ole. Tuohon rahaan saa taas kelvollisia bensa vehkeitä ja jos niitä on 2, niin ei ole ikinä päivää, etteikö pääsisi töihin. Eli tollaiseen ka. 3 tonnin autoon tekee max tonnin rempan, niin sillä pääsee 150-200tkm ja saa vielä myydessä liki tonnin, jos on leimassa. Kersoillekin kehtaa lainata, kun ei tarvitse turhaa jännittää, jos hiukan lipsahtaa suditellessa.

Kolmella dieselillä ole kokeillut ja joskus jopa kalliilla sellaisella (itselleni kalliilla) ja ihan päin helvettiä mennyt kaikilla (BMW, Toyota ja Ford)

Vuodesta 90 on työmatka ollut lyhimmillään 40km ja pisimmillään 220km, joten perspektiiviä on. Valitettavasti näistä koneen korjauksisita ei makseta tunnille niin paljoa että pytyisin  uuden auton ostamaan, eikä perintöäkään ole, eikä tule, ja mitä se hyödyttäisikään jos sillä ajaisi vaikka sen 200tkm, niin ei sen arvosta olisi jäljellä, kuin 1/4 myydessä. Menisi rahat hukkaan.

Eli tuo dieselin kannattvuus pelkällä polttoaineen hinnalla on harhaa, siihen pitää laskea kapineen hinta ja jos on rahoitusta, niin sekin. Yllättäen pelkillä liikennevakutuuksilla bensakone ei välttis ollekkaan kalliinpi ja jos pysyy työkalut käsissä, niin murheetkin on ihan toista, kuin commonrail ja hdi käyntihäiriöitä selvitellessä.

Tämähän se on! Tiivistit Juuri sen, mitä olen ajatellut! Kakkosauto on ollut Haussa, diesel olisi kyllä paikallaan, mutta montaa ropoa en olisi tuhlaamassa työmatka-autoon, kun tulee vain tilapäiskulkineeksi. Se raha, mitä tohon laitoin muutama satanen, sillä saisi 600 tkm ajetun 1.9tdi volkkarin, ilman leimaa, ja vikoja kyllä olisi. Kestäviä laitteita. Mutta. Semmonen ei herätä itsessä luottamusta noilla kilsoilla, kun vähällä remontilla pitäisi päästä. 206 suurin remontti nyt normi huoltojen lisäksi on kannentiivisteen vaihto, se ei monen tunnin ja monen euron remontti ole. Ja onnistuu melkein silmät kiinni pakkasessa. Tietty psa tyyliin taka-akseli on heikko kohta, mutta tässä ainakin vielä kunnossa. Ja saapa tuosta tu koneen jemmaan, jos semmosta tohon 309 koriin vielä sovitan. Tässä kun liikennevakuus n. 200€, vrt vectran kasko 700€, veroissa säästää sen n. 130€ ja polttoaineen säästöt päälle. Samaan rahaan en minkäänlaista diisseliä saa, joka olis näin hyvässä kuosissa. Kai tästä jonkun euron saa vielä kun laittaa katin romuun ja korin paaliin.  ;D

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 535
Vs: 309 tallista tielle
« Vastaus #67 : 26.09.2020, 23:51:31 »
HDI 2.0 8-venttiilisenä voi vielä löytää alle 300 tkm ajettuna edullisesti ja niillä ajelee helposti miljoonankin matka-ajoa. Uudemmissa sitten hajoavaa lisätekniikkaa riittää. HDI 136 taitaa olla myös hyvä moottori.
Mulla 2.0 HDI ollut 10 vuotta ja ainoa mitä on moottorille tehty, niin kampiakselin vaimennettu hihnapyörä vaihdettiin 170 tkm kohdalla ( vaihtoon 20 min eikä osakaan paljon maksanut).
« Viimeksi muokattu: 27.09.2020, 00:11:07 kirjoittanut EFL605 »

Demosta

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 84
Vs: 309 tallista tielle
« Vastaus #68 : 01.10.2020, 13:12:07 »
309 on valmisteltu talviunille, ja samalla vauhditettu suunnitelmia rakentamisen osalta. Levätköön talven yli rauhassa, keväällä aloitetaan sisäpuolen peltien pesulla, ja johtosarjan vaihdolla. Vaihdan paremmasta mallista johtosarjan, on sitten optioita sähkölaseille, puskurin valoille ym. Vähän tommoinen Xu10j4rs kiinnostaisi, kun vts xsaroja näköjään saa aika hyvään hintaan..


Alkaa siinä olemaan jo GTI - palapeliä kerrakseen 😂 mummovainaa kääntyisi haudassaan, kun tietäisi millaiseksi osavarastoksi synnyinkotinsa on päätynyt 😁
Siinä on siis nyt jo ;
-gti puskurit
-gt injection etukelkka, kolmiotukivarret, navat, vakaaja, tehostettu hammastanko
-306 GTI-6 283MM etujarrut, 309 gti on 247mm
-309 gti jarrutehostin ja pääsylinteri
-309 akseliputki uusilla laakereilla
-306 levyjarrukynkät taakse
-306 Hdi takasatulat, 247mm levylle
-309 gti takavakaaja ja vääntösauvat.
Tuli vielä kaiken hyvän lisäksi Mallieroavaisuus paperit 1.4-> 1.9(16v) saa hieman enempi potkua pellin alle  ;D katsotaan mitä ensi vuosi tuo tullessaan
« Viimeksi muokattu: 01.10.2020, 13:24:37 kirjoittanut Demosta »

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 802
Vs: 309 tallista tielle
« Vastaus #69 : 01.10.2020, 18:04:28 »
Ihana sisustus mummon mökissä.  :-*
Onko nuo vanteet 15" Gutmannit?
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 591
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 309 tallista tielle
« Vastaus #70 : 01.10.2020, 19:42:19 »
Kodikasta Gutmanneille. Laita nyt 309 talven puhdetöinä valmiiksi ja sitten Walmiina sekä Wahattuna Wappuajelulle.
Pian alkaa muistuttaa ikuisuusprojektia, mutta autot on tehty ajettaviksi ja pitstoppien pituus oltava kohtuullinen.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 535
Vs: 309 tallista tielle
« Vastaus #71 : 01.10.2020, 20:26:10 »
Taitaa olla 14" Guttmannit.

Demosta

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 84
Vs: 309 tallista tielle
« Vastaus #72 : 01.10.2020, 21:20:09 »
309 lisävaruste gutmannit. 15x7, ET13  ;D

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 802
Vs: 309 tallista tielle
« Vastaus #73 : 01.10.2020, 22:49:25 »
Jos kyllästyt...voin lunastaa nuo Gutmannit...
Mutta mieluummin 309 tietenkin kasaan ja tien päälle!  8)
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

Demosta

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 84
Vs: 309 tallista tielle
« Vastaus #74 : 01.10.2020, 23:42:05 »
Jos kyllästyt...voin lunastaa nuo Gutmannit...
Mutta mieluummin 309 tietenkin kasaan ja tien päälle!  8)

Pidetään mielessä!  ;D peloteltiin, että näillä spekseillä on t haastavaa löytää gutmannit, mutta helposti löytyi. Ostoilmoituksesta muutama tunti, ja kaupat oli sovittu  ;D
Tietty, puhalluksen ja maalit vaatii, mutta niistä on tehtävä, mitä on.

Ja auton kanssa en kiirettä pidä, tehdään fiiliksen mukaan. Ei harrastuksien pidä olla pakkopullaa, omasta mielestäni :) ei tehdä väkisin, tehdään aina, kun on intoa. Niin ei tule oiottua, ja tehtyä sutta. Oishan tuon täksi kesäksi saanut ajoon, jos oisit heittänyt toisen tu3 nokalle, mutta ei hätiköidä :)

Alunperin tähän oli Suunnitteilla 13" kennovanteet, hyllyssä (kyllä, kirjaimellisesti olohuoneen hyllyssä  :D emäntäkin pysyy näistä huolimatta yllättävän tyytyväisenä! ) on vain kaksi kappaletta compomotiveja toista kahta ei löydy oikein mistään, joten jääköön nämä hyllyyn. Vuosia sitten tuli erinäisten autokauppojen mukana vain kaksi, joskus 90- luvulla toiset kaksi ilmeisesti hukkuneet.