Kirjoittaja Aihe: 605 - Etuapurungossa ruostereikä  (Luettu 5499 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
605 - Etuapurungossa ruostereikä
« : 01.06.2020, 14:16:04 »
Auto: 1999 605 2,0 ST Turbo (226 000 km).

Ei mennyt katsastuksesta läpi. Ei saa hitsata. Muuta vikaa ei sitten ollutkaan ja auto toimisi hienosti eikä kilometrejäkään ole kuin 226 tkm.

Tuon palkiston vaihto lienee tolkuton työ ja saako edes osaa mistään. Autohan ei ole minkään arvoinen (korissa ruostetta ja kolhuja), joten taitaa mennä paaliin. 2 kk saa vielä ajaa (1 kk korjausaikaa ja sitten joku 1 kk armonaika).

Vai onkohan mitään toivoa saada hitsauksella menemään läpi? Tuossa kohtaa on ollut jonkinlainen tuplapelti. Kyse on siis alaspäin olevasta pinnasta vähän vetoakselin etupuolella.

Yksi vaihtoehto tietysti olisi vaan pokkana jatkaa ajamista. Millainen rikos se on ja miten helposti siitä jää kiinni?

http://www.catcar.info/peugeot/?lang=en&l=c3Q9PTgwfHxzdHM9PXsiMTAiOiJNb2RlbCIsIjIwIjoiNjA1IiwiNDAiOiJCb2R5OiB3aXRob3V0IHBhcmFtZXRlcnMgXC8gRW5naW5lIDogd2l0aG91dCBwYXJhbWV0ZXJzIiwiNTAiOiJib2R5d29yayIsIjcwIjoic3ViZnJhbWUiLCI4MCI6IkZST05UIENST1NTTUVNQkVSIEFORCBDUkFETEUifXx8Y29kZT09MVA2NXx8Ym9keT09fHxlbmdpbmU9PXx8Y2F0X2lkPT1GQ1QwMTAwfHxzdWJHcnBfaWQ9PUZDVDAxMDl8fHJlZmRvY3M9PVo2RjMzNUEyMEF8fHJlZmRvYz09WjZGMzM1QTIwQXx8c3ViR3JwTmFtZT09RlJPTlQgQ1JPU1NNRU1CRVIgQU5EIENSQURMRXx8c3VwcGxpZXI9PQ%3D%3D
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Miihhali

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 211
Vs: 605 - Etuapurungossa ruostereikä
« Vastaus #1 : 01.06.2020, 14:48:50 »
Itse yhteen edelliseen ainakin paikkasin hitsaamalla ja leima kyllä tuli. Vaikka paikka ei edes ollut mitenkään siisti tai huomaamaton.

Varmaan riippuu vähän että missä kohtaa tuo reikä on, että kuinka hyvin saa korjattua. Ja varmasti riippuu katsastajastakin, päästääkö läpi hitsattuna.

Nykyiseen projektiinkin meinaan tuon apurungon vaihtaa sellaiseen kohtuu hyvään jossa myös pieni paikan tarve. Omasta mielestä tuo nyt ei mahdoton vaihdettava ole. Riippuen tietysti käytettävissä olevista työkaluista ym. Pohjolan tallissa jakoavaimella tehtynä toki on vähän työläs.

Yhteen yksilöön joskus vaihdoin 607 apurungon, kannattimissa oli pientä modaamista. Mutta samoihin reikiin kyllä osuu. Hieman parempi kuntoisia voisi niistä vielä löytyä.

Kilvethän siitä lähtee sitten jos kiinni jää ja mahtaako saada sakon vielä kaupanpäälle.?

Jotain osaa kannattais napata talteen ainakin, jos paalaukseen päätyy. Tai voisihan tuon joku huolia varaosa-autoksikin vielä.
Peugeot 307 SW HDi110 2003
Peugeot 605 2.0 16V "SV" 1996
Peugeot 607 2.0 HDi136 2007
purkuautot (407sw + 307sw + 605)

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 605 - Etuapurungossa ruostereikä
« Vastaus #2 : 01.06.2020, 15:51:16 »
Ilmeisesti säännöt tiukentuivat 2018, jonka jälkeen ei tuollaista saa hitsata. Oliko sinun hitsaus ennen tuota? Nyt ilmeisesti muillakin asemilla näkevät, että tuomio on ei saa hitsata. Pitäisi saada uskomaan, että on vaihdettu, mikä ei liene ihan helppoa. Ei sitä vaihto-osaakaan saisi korjata, mutta on tietysti helpompi naamioida kokonaan käsittelemällä.

Työkaluja on kohtuullisesti, mutta tallia ei. Tai on kylmä talli soralattialla. Ei vaan intoa tehdä suurta remppaa tuohon.

Mahtaako poliisi automaattisesti katsoa auton katsastustietoja vai vaatiiko, että erityisesti kiinnittävät huomion autoon?

Lähteehän siitä kilvet ja sakkokin tulee, mutta onko tuon todennäköisyys millainen.

Saahan tuosta tarjota jotain, jos kaipaa varaosiksi tai jollain on intoa korjata. Kone toimii hienosti, mutta vie öljyä (ei vuoda, vaan polttaa). Saattaa olla lähes 1 l/1000 km, mutta ei ole pahentunut. Päästöt erinomaiset, jarrut moitteettomat, toinen etujousi vaihdettu, toinen ostettu. Helmapeltejä hitsattu pienet paikat, viimeksi 2 v sitten.

Tarkoitus ajaa nyt ainakin kesäkuu itse, kun on opetuslupa kesken. Tänään pääsi tyttären kaveri läpi ja vielä pitäisi tytär saada opetettua loppuun. Ilmeisesti tuolla saa inssiinkin mennä vielä 2 kk. Soitin Ajovarmaan ja sieltä tuli pitkä lista syitä miksi auto ei kelpaisi inssiin, mutta ruostevaurio ilman ajokieltoa ei ollut listalla. Ilmastointi toimii ja muutenkin melkein kaikki toimii. Kello hyytyi talvella, polttoainemittari näyttää välillä mitä sattuu välillä oikein ja kuskin sähköikkuna on rikki. Penkinlämmittimet eivät ole koskaan toimineet eli 17 vuoteen.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Miihhali

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 211
Vs: 605 - Etuapurungossa ruostereikä
« Vastaus #3 : 01.06.2020, 17:15:29 »
Viime kesänä tuollaisen paikkasin. Ja eipä tosiaan saisi varaosaakaan korjata. Mutta ei ole oikein muuta järkevää vaihtoehtoa. Onhan se alunperinkin hitsaamalla kasattu. Toki ymmärrän jos alkaa olla paikkaa paikan vieressä tai pelkkää hitsisaumaa koko apurunko.

Liekkö tämäkin liittyy vain siihen, että saatais vanhaa kalustoa pois liikenteestä. Kun ei anneta enää mahdollisuuksia korjata vikoja laillisesti.

Periaatteessa 605 kiinnostaisi aina, mutta nyt on varmaan itsellä tarpellinen määrä jo varaosaa kun 3 yksilöä on purettavana + irto-osia aiemmin puretuista. Mutta eihän tuo paljon vaivaa maksa jos laittaa johonkin ilmotuksen sitten kun et itse enää tarvi. Josko joku innostuis, kun ei näitä liikaa ole enää liikenteessä.
Peugeot 307 SW HDi110 2003
Peugeot 605 2.0 16V "SV" 1996
Peugeot 607 2.0 HDi136 2007
purkuautot (407sw + 307sw + 605)

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 605 - Etuapurungossa ruostereikä
« Vastaus #4 : 01.06.2020, 17:29:35 »
Minä myös olen tuohon harrastepeliin korjannut tuon paikan, ja taitaapa olla edessä tuossa 607:ssakin. Ei minusta Ainakaan nyt niin paha korjata, itse apurungon irroitushan on aika pieni homma kunhan saa vain auton tuettua kunnolla pukeille. Hitsaus on sitten toiselle iso ja toiselle pieni homma, mutta toki tehtävissä. Tuo hitsauskielto on kyllä ikävä, siksi olenkin itse ollut proaktiivinen ja korjannut paikan ennen kuin katsastusmies on siihen kiinnittänyt huomiota. Tuon kun kunnolla paikkaa ja maalaa koko apurungon uusiksi niin ei se uutta häpeä. Toki jos papereissa jo merkintä on, niin voipi olla että jos hitsaus näkyy niin menee hylkyyn ja jos taas liian siististi korjaa niin liekkö sekin sitten paljastaa hitsauksen jos koko apurunko on maalattu uusiksi..
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 605 - Etuapurungossa ruostereikä
« Vastaus #5 : 01.06.2020, 18:24:08 »
Miten iso homma tuo apurungon irrotus oikein on? Eikös siinä pidä jousitus purkaa molemmin puolin kokonaan? Mitä koneelle ja vaihdelaatikolle pitää tehdä?

Teinhän mä kytkinrenpan 607:aan ja jousen vaihdon tähän. Tuo kytkinremppa on kyllä jo liian työläs tähän 605:een, jota olen viitisen vuotta pitänyt ajatuksella niin kauan kun menee helpohkosti katsastuksesta läpi.

Hitsausvehkeet on jo jonkinlainen osaaminen.

Tuossahan on alunperinkin jonkinlainen lappu päällä. Ruostesuojana? Ei toi mikään läpimätä ole vaan siinä on paikallinen 5 cm reikä.

Mutta aika mahdoton tuon korjaus on naamioida ei hitsatuksi irrottamatta, vaikka hitsaus kyllä sinänsä onnistuisi kiinni autossa.
« Viimeksi muokattu: 01.06.2020, 18:33:22 kirjoittanut joakim »
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 605 - Etuapurungossa ruostereikä
« Vastaus #6 : 01.06.2020, 19:43:28 »
Joustintukien yläpäitä ei tarvitse irrottaa, eikä välttämättä edes alatukivarsia, irrottaa vain alapallonivelen alatukivarresta ja jättää tukivarret apurunkoon kiinni ja joustintuet roikkumaan yläkiinnityksistään. Moottori ja vaihteisto on tuettu myös yläpäästä, eli apurungon voi ottaa surutta pois ja jättää moottori+vaihdelaatikkopaketin paikoilleen, hammastanko pitää irrottaa apurungosta, siinä on kaksi pinnapulttia, mutta hammastangonkin voi jättää muuten paikoilleen, itse apurunko on kiinni alle kymmenellä (olikohan kuudella?) isommalla pultilla. Joten suht näppärästi tuo irtoaa jos vain pääsee hyvin auton alle.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 605 - Etuapurungossa ruostereikä
« Vastaus #7 : 01.06.2020, 20:21:09 »
Liitteen mukaiselta näyttää.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 605 - Etuapurungossa ruostereikä
« Vastaus #8 : 01.06.2020, 20:50:53 »
Tuohan korjataan hitsaamalla paikka, hiotaan tasaiseksi, maalaus ja massaa päälle koko apurunkoon. Katsastus eri paikassa uutena katsastuksena, katsastusmies tuskin kiinnittää minkäänlaista huomiota koko apurunkoon. Naurettavaa, ettei saisi hitsata, helposti tuon saa vahvemmaksi kuin uutena.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 605 - Etuapurungossa ruostereikä
« Vastaus #9 : 01.06.2020, 20:58:37 »
Trafin ohjeen mukaan: "Tukivarsia, joustintukia tai akselipalkkeja ei korjata esim. hitsaamalla, vaan vaurioitunut osa vaihdetaan ehjään, ellei ajoneuvon valmistaja anna korjausohjeita."

Tuo on akselipalkki ja nyt lukee tiedoissa ei saa hitsata.  Kuulemma sen näkee myös muut asemat, vaikka menisi kokonaan uuteen katsastukseen.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 534
Vs: 605 - Etuapurungossa ruostereikä
« Vastaus #10 : 01.06.2020, 21:24:14 »
Mulle katsuri sanoi että jos ei saa järkevästi uutta niin hitsaamalla korjataan kunnolla.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 605 - Etuapurungossa ruostereikä
« Vastaus #11 : 01.06.2020, 22:30:45 »
Pyydä Peugeotilta korjausohje, kun ei kerran uusia enää saa mistään tai valitse katsastuspaikka, jossa ei nipoteta turhia.

Skodisti

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 241
Vs: 605 - Etuapurungossa ruostereikä
« Vastaus #12 : 01.06.2020, 22:48:25 »
Pohjapanssarilla piiloon...

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 605 - Etuapurungossa ruostereikä
« Vastaus #13 : 02.06.2020, 08:58:30 »
Taitaa olla myöhäistä. Mietin juuri, että 607:n pohjamuovin takaa tuollainen ronkkiminen olisi jäänyt tekemättä.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 605 - Etuapurungossa ruostereikä
« Vastaus #14 : 02.06.2020, 09:09:57 »
Pyydä Peugeotilta korjausohje, kun ei kerran uusia enää saa mistään tai valitse katsastuspaikka, jossa ei nipoteta turhia.
Mistä? Auto-Bon? Onko siellä teknistä henkilökuntaa?

Mistä löytää katsastuspaikka, joka ei nipota turhia?
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)