Kirjoittaja Aihe: 205 pojan ekaksi autoksi  (Luettu 3402 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

-Mika-

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 42
205 pojan ekaksi autoksi
« : 21.10.2020, 22:58:35 »
Niinhän siinä kävi, että nuorimainenkin on päässyt siihen ikään, että ajokortti ja sen myötä ensimmäinen oma auto on tullut ajankohtaiseksi.
 
Poika on nyt 16 vuotias ja täyttää 17 ensi kuussa.
Ajo-opetusta olen antanut opetusluvalla elokuusta asti. Opetusautona on ollut Citikka C5. Vähän turhan iso, mutta kyllä se Poika tuollakin on oppinut ajamaan.
No ajotuntien lomassa on keskusteltu sitten myös siitä ekasta autosta.

Olin jo huolissani, kun puheissa on oleet niin 240 volvo kuin ford sierrakin. Ja tyttöystävällä on bemari.

Pari viikkoa sitten Poika ohimennen mainitsi, että 205 pösö voisi olla aika kiva. Haukkasin heti kiinni!  Muutama viikko etsiskelyä (täälläkin on edelleen Ostetaan-osiossa ilmo).  Lopulta sopiva yksilö löytyi Akaasta. Vuoden 1987 XR 1,4 TU-koneella.  Oli maanuut viitisen vuotta koivun alla pihalla. Hain traikun kanssa pois. Myyntipaikalla jo koitin käynistää, mutta kone jumissa.

Kotipihalla sitten otin tulpat pois laittaakseni sylinterit liotukseen. Yksi tulppa oli märkä. Siispä pyöräytin konetta startilla ilman tulppia ja se yskäisi ruosteista vettä yhdestä syliteristä.
Sittenb 2T-öljyä kaikkiin sylintereihin tulpanrei'istä ja vähän odottelua. Ja pyöritystä startilla taas.
Hyvin pyörii.
Tulpat takasin paikoilleen ja piuhat kiinni ja huikkaa kaasariin. 10 sekkaa pyöritystä ja se lähti käyntiin!

Ajamalla alas traikulta ja talliin. Öljynvaihto ym tässä välissä, tietysti.

Seuraavina päivinä purin kaasarin ja pesin sen, uusin haurastuneita letkuja ja huolsin jarrut.
Etujarruletkut piti vaihtaa, koska jarrut jäi makaamaan päälle. Näissä yli 30 vuotiaissa jarruletkuissa kun käy niin, että ne haurastuu sisäpuolelta. Ja tukkii letkut. Kovaa painamalla paine pääsee jarrusatulaan, mutta ei enää takasin, kun ei ole painetta. Lopputuloksena jarrut jää aina makaamaan päälle jarrutuksen jälkeen.

Etujarrut oli muuten OK. Purin silti jarrusatulan ja pumppasin männän ulos ja hoonasin männän ja satulan. Molemmin puolin. Ne kumiräimäleet siitä männästä mäelle, tilalle synteettistä vaseliinia. Ne jarrukumit kun pitää vaan veden siellä sisällä, ei estä sen pääsyä sinne.
Takajarruille riitti, kun rummuista hioi "huulen" pois ja sääti kengät kohdilleen.  Jarrunesteet vaihdoin samalla, kun jarruja muuten remppasin..

Kori on suht OK, jonkin verran on tekemistä kyllä. Valkoinen väri auttaa, on helpompi tehdä "helppoja" korjauksia.

Sähköjen tarkistus: Kaikki toimii! Kaikki valot, vilkut, jarruvalot, pyyhkijät, pissapoika jne.  33 vuotta vanhassa autossa, joka on vuosia maannut koivun alla!

Tänään hain punaiset kilvet kolmeksi päiväksi ja ajelen vähän, että jotain vikoja saisi paremmin esiin.  Ja leimalle koitan viimeistään alkuviikosta.

Jos kaikki menee kuten ajattelen ja toivon, niin tästä tehdään vielä GTI tai Rallye -look.

Laitan kuvia, kun opin että miten sen saan tehtyä.

-M-




KaSi52

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 22
  • 607
Vs: 205 pojan ekaksi autoksi
« Vastaus #1 : 21.10.2020, 23:26:06 »
Kiitos!  Olipa kiva lukea. Taidat tuntea auton elämää muutenkin normaalia enemmän.                                                                                Meillä oli joskus 1990-luvulla 205 Lacoste. Oli kyllä pidetty  auto ja mukava ajaa.

Onnea tekemiseen.
Autot: Citroen 2cv, (1971), Fiat 128 (1972), Carina (1973), Land Cruiser (1976), Taunus (1978), Saab 96 (1980), VW Jetta 1982) MB E (1980), Volvo 740 (1986), Audi 100 (1990), Peugeot 605 (1992), Peugeot 406 (1997) ja Lacoste (1992), Peugeot 406 (2000), MB E (2003) ja Citroen XM, MB E (2006), Citroen C5 (2009), Citroen DS5 (2012), Audi Q5 (2012), Citroen C5 (2006), Peugeot 607 (2006)

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 474
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 205 pojan ekaksi autoksi
« Vastaus #2 : 22.10.2020, 00:17:16 »
Heh. Vaimolla oli 205 kun tavattiin. Nykymittapuulla ei kai erityisen turvallinen enää. Toivottavasti on järki pojalla päässä liikenteessä, autosta riippumatta.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 06/2022 158tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

-Mika-

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 42
Vs: 205 pojan ekaksi autoksi
« Vastaus #3 : 23.10.2020, 00:05:20 »
Tästä lähdettiin liikkeelle:




-M-

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 684
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 205 pojan ekaksi autoksi
« Vastaus #4 : 27.10.2020, 05:22:38 »
Kolariturvallisuudesta voi keskustella aiheessa

Keskustelua vanhojen autojen turvallisuudesta

Ajo-opetuksesta voi keskustella alueella

 Yleistä autoilusta ja korjaamisesta.

Tästä tai jäljelle jääneestä toisesta ketjusta puuttuvista viesteistä koitan perata jossain vaiheessa jompaan kumpaan sopivat, ne ovat siis tallessa mutta ei esillä missään.
« Viimeksi muokattu: 27.10.2020, 07:04:14 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 591
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 205 pojan ekaksi autoksi
« Vastaus #5 : 27.10.2020, 08:46:02 »
Hyvät haarat, lähti lapasesta, mutta -M- jatka valitsemallasi tiellä ja toivotaan, että 205-projekti on mieluista ja kehittävä. Riskejä on autoilussa ja niiden huomioiminen on nyt käsitelty. Vertailuna moottoripyörän tai mönkijän ostaminen lapselle on paljon suurempi. Itsekin vetelin Yamama-kevarilla tuhatta ja sataa, kun 16-vuotiaana ei ollut itsesuojeluvaistoa...Bottas ja Räikkönen ovat vieläkin samalla tasolla  ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

-Mika-

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 42
Vs: 205 pojan ekaksi autoksi
« Vastaus #6 : 27.10.2020, 17:09:53 »
Nyt on katsastusmies todennut 205-projektin tieliikenteeseen hyväksytyksi. Pienin huomautuksin.
Kehui  vielä alustan  puhtautta ja auton ruosteettomuutta.

Seuraavana taitaa tulle eteen opetuspolkimen siirtäminen nykyisestä opetusautosta tähän Pojan tulevaan omaan autoon. Sen saan varmaan tulevana viikonloppuna tehtyä, kun näin arkisin tuo työ haittaa harrastuksia.
Tavoitteena on kuitenkin, että loput opetuksesta sekä inssi hoidetaan tällä, pojan omalla ensimmäisellä autolla. 

Vaikka autolla on tarkoitus ajaa viikottain, on silti myös samalla tarkoitus tehdä joitain muutoksia/parannuksia.

Ekana tulee vaihdelaatikon vaihto. Nykyinen on äänekäs ja ykkösen ja kakkosen synkat on sököt.

Seuraavana kallistuksenvakajan vaihto tukevampaan. Ajettavuus paranee sen myötä heti. Luultavimmin laitetaan XS-mallin vakaaja, sellainen löytyy valmiiksi irrallaan broidin tallista. Järkevää vaan olisi vaihtaa samalla kaikki vakaajan kumihelat uusiksi. Niiden hankkiminen vaan tuppaa olemaan haasteellista. Katsotaan kuinka käy.

Sen jälkeen olisi istuinten vaihto GTI-mallin istuimiin, mutta sillä ei ole nyt kiire.

Niin kuin eräs rakentelijatuttuni aikanaan sanoi: Mutteri päivässä, sillä se etenee.....

-M-

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 684
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 205 pojan ekaksi autoksi
« Vastaus #7 : 27.10.2020, 17:23:34 »
Muistaakseni dieseleissäkin oli paksut vakaajat
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

-Mika-

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 42
Vs: 205 pojan ekaksi autoksi
« Vastaus #8 : 27.10.2020, 19:22:11 »
Muistaakseni dieseleissäkin oli paksut vakaajat

Totta. Koneen paino tekee sen. Täytyypä pitää tuo mielessä.
Toisaalta nyt pitää mennä pitkälti sillä, mitä löytyy lähipiiristä. Ainakin yksi XS on broidilla menossa purkuun (varakoriksi ralliautoihin) joten siitä otetaan se vakaaja. Sisustus on ikävä kyllä jo siitä myyty. Joten GTI/XS etupenkit katsotaan sitten ajan kanssa.

-M-

mixu_71

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 1 202
  • 'Ko itte teköö ni saa semmosen ko siitä tuloo'
Vs: 205 pojan ekaksi autoksi
« Vastaus #9 : 27.10.2020, 23:53:18 »
Onko XS -mallissa samat etupään alustaratkaisut kuin XR/XL -mallissa. Vai onko saman tyyppinen kuin GTi -mallissa?
* 605 x8, 307 cc Sport -04, 607 Ivoire -02, Citroën C8 -04, 406 coupé V6 -02, 106 x2, 405 x2, 404 x2, 205 x2, Expert, Valmet 455
* 15 kaksipyöräistä

-Mika-

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 42
Vs: 205 pojan ekaksi autoksi
« Vastaus #10 : 28.10.2020, 16:13:41 »
Tietääkseni XS ja XR mallien etupään alustaratkaisu on siltä osin samanlainen, että alatukivarsi on mallia "kallistuksenvakaaja läpi tukivarren", eikä aito kolmiotukivarsi, jollainen taas Rallye ja GTI- malleista löytyy.  Ja sinänsä hassua, että CTI-mallissakin alatukivarren rakenne on samalainen, kuin SR ja XS -malleissa, vaikka se muuten on tekniikaltaan kuin GTI.

-M-

-Mika-

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 42
Vs: 205 pojan ekaksi autoksi
« Vastaus #11 : 31.10.2020, 17:05:31 »
Kallistuksenvakaaja/alatukivarsi -aiheesta vielä:

Broidin kanssa tuossa aiheesta juttelin. Hän ajaa kilpaa näillä 205 pösöillä, kilpa-autoja hänellä on aktiivisessa käytössä neljä. Pienimmän luokan kilpuriinkin hän on tehnyt kolmio-alatukivarren. Apurungossa on paikka sille valmiina, vain pieni muutos tarvitaan.

Silti siihenkin komiotukivarteen on tehty pieni modifikaatio: taaempi kiinnityspiste on siirretty alemmas. Vaikutus vetopitoon on melkoinen.
Alkuperäiset Peugeot-Sportin alatukivarret maksoi yli 8 tuhatta markkaa kappale. Siispä jos vastaavaan lopputulokseen pääsee modifioimalla vakio-osia, se kannattaa. 

Mutta katsotaan nyt. Voi olla, että mennään nykyisellä ratkaisulla tuleva talvi ja keväällä mietitään sitten uusiksi. 
Kallistuksenvakaajan helat voisi joka tapauksessa vaihtaa uretaanista tehtyihin, keskijäykkiin. Se jo yksinään saattaa riittää tekemään tuosta paremman.

-Mika-

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 42
Vs: 205 pojan ekaksi autoksi
« Vastaus #12 : 11.11.2020, 18:38:37 »
No niin, vaihdelaatikko on vaihdettu. Samalla vivustoon laitettiin uniball-nivelet. Ei välyksiä. Vaihteet löytyy täsmällisesti sieltä mistä pitääkin.  Vaihteisdto hiljeni huomattavasti. Mutta synkat ei parantuneet paljoa. Ykkönen särähtää edelleen usein ja kakkonen aina.

Samalla tuli mittailtua: Kallistuksenvakaaja on 23 millinen, siis paksuin mitä löytyy. Ja jousetkin taitaa olla vähän järeämmätkuin olisi tarpeen. Mutta olkoon nyt sitten sellaiset.  Taidan toistaiseksi jättää XR-mallin alatukivarret tuohon ja vaihdan niihin vaan tukevammat  kallistuksenvakaajan helat. Vetopito on kyllä noilla olematon, mutta olkoon. Tuon asian voi korjata myöhemminkin.
Olen nyt viikon tuolla ajanut ja alusta on kohtuuhyvä.  Tuppaa raapasemaan aina paikaltaan lähtiessä, mutta kallistelutaipumus on vähäisempää kuin ensin ajattelin. Osa siitä tunteesta tulee kyllä ihan vaan huonoista jakkaroista. Kun ne on sivuttaispidoltaan surkeat, niin sen helposti kokee kallisteluna, vaikka kyseessä onkin vaan G-voimat jotka kuskia vie pois jakkaralta.

On tuossa vaan hämmästyttävän hyvä yhdistelmä ranskalaista pehmeyttä ja tarvittaessa kovuutta. Testitöyssyni voin tuolla ajaa yli tuplat talviauton vauhtia. Mutta en aivan kesäautoni vauhtia. Siis samoilla tuntemuksilla.

-M-


JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 591
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 205 pojan ekaksi autoksi
« Vastaus #13 : 11.11.2020, 21:33:14 »
Osa siitä tunteesta tulee kyllä ihan vaan huonoista jakkaroista. Kun ne on sivuttaispidoltaan surkeat, niin sen helposti kokee kallisteluna, vaikka kyseessä onkin vaan G-voimat jotka kuskia vie pois jakkaralta.
-M-

Vähän uutta kangasta tai jos etsisi nahkaisena...Recarot ;)

https://www.tori.fi/kanta-hame/Recaro_orthoped_76377696.htm?ca=18&w=3
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

-Mika-

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 42
Vs: 205 pojan ekaksi autoksi
« Vastaus #14 : 13.11.2020, 17:35:57 »
Kiitos vinkistä. Vaikka linkin jakkara onkin kyllä vähän kallis ja "liian hieno" sähkösäätöineen, mutta antoi idean. Taidanpa haeskella jotain tuonkaltaista siksi aikaa, kun orkkis-GTI penkit löytyy. Semmoisista kävisi pelkät rungotkin, verhoilu onnistuu kyllä.

-M-