Niinhän siinä kävi, että nuorimainenkin on päässyt siihen ikään, että ajokortti ja sen myötä ensimmäinen oma auto on tullut ajankohtaiseksi.
Poika on nyt 16 vuotias ja täyttää 17 ensi kuussa.
Ajo-opetusta olen antanut opetusluvalla elokuusta asti. Opetusautona on ollut Citikka C5. Vähän turhan iso, mutta kyllä se Poika tuollakin on oppinut ajamaan.
No ajotuntien lomassa on keskusteltu sitten myös siitä ekasta autosta.
Olin jo huolissani, kun puheissa on oleet niin 240 volvo kuin ford sierrakin. Ja tyttöystävällä on bemari.
Pari viikkoa sitten Poika ohimennen mainitsi, että 205 pösö voisi olla aika kiva. Haukkasin heti kiinni! Muutama viikko etsiskelyä (täälläkin on edelleen Ostetaan-osiossa ilmo). Lopulta sopiva yksilö löytyi Akaasta. Vuoden 1987 XR 1,4 TU-koneella. Oli maanuut viitisen vuotta koivun alla pihalla. Hain traikun kanssa pois. Myyntipaikalla jo koitin käynistää, mutta kone jumissa.
Kotipihalla sitten otin tulpat pois laittaakseni sylinterit liotukseen. Yksi tulppa oli märkä. Siispä pyöräytin konetta startilla ilman tulppia ja se yskäisi ruosteista vettä yhdestä syliteristä.
Sittenb 2T-öljyä kaikkiin sylintereihin tulpanrei'istä ja vähän odottelua. Ja pyöritystä startilla taas.
Hyvin pyörii.
Tulpat takasin paikoilleen ja piuhat kiinni ja huikkaa kaasariin. 10 sekkaa pyöritystä ja se lähti käyntiin!
Ajamalla alas traikulta ja talliin. Öljynvaihto ym tässä välissä, tietysti.
Seuraavina päivinä purin kaasarin ja pesin sen, uusin haurastuneita letkuja ja huolsin jarrut.
Etujarruletkut piti vaihtaa, koska jarrut jäi makaamaan päälle. Näissä yli 30 vuotiaissa jarruletkuissa kun käy niin, että ne haurastuu sisäpuolelta. Ja tukkii letkut. Kovaa painamalla paine pääsee jarrusatulaan, mutta ei enää takasin, kun ei ole painetta. Lopputuloksena jarrut jää aina makaamaan päälle jarrutuksen jälkeen.
Etujarrut oli muuten OK. Purin silti jarrusatulan ja pumppasin männän ulos ja hoonasin männän ja satulan. Molemmin puolin. Ne kumiräimäleet siitä männästä mäelle, tilalle synteettistä vaseliinia. Ne jarrukumit kun pitää vaan veden siellä sisällä, ei estä sen pääsyä sinne.
Takajarruille riitti, kun rummuista hioi "huulen" pois ja sääti kengät kohdilleen. Jarrunesteet vaihdoin samalla, kun jarruja muuten remppasin..
Kori on suht OK, jonkin verran on tekemistä kyllä. Valkoinen väri auttaa, on helpompi tehdä "helppoja" korjauksia.
Sähköjen tarkistus: Kaikki toimii! Kaikki valot, vilkut, jarruvalot, pyyhkijät, pissapoika jne. 33 vuotta vanhassa autossa, joka on vuosia maannut koivun alla!
Tänään hain punaiset kilvet kolmeksi päiväksi ja ajelen vähän, että jotain vikoja saisi paremmin esiin. Ja leimalle koitan viimeistään alkuviikosta.
Jos kaikki menee kuten ajattelen ja toivon, niin tästä tehdään vielä GTI tai Rallye -look.
Laitan kuvia, kun opin että miten sen saan tehtyä.
-M-